IKEA gaat samenwerken met Byredo, Sabine Marcelis, Solange Knowles en vele anderen

IKEA heeft tijdens de Democratic Design Days aangekondigd welke collecties verwacht kunnen worden in 2019 en 2020. Hiervoor werd uit verschillende hoeken inspiratie gehaald en werden de gekste samenwerkingen aangegaan. IKEA focust zich op vier grote thema’s: Duurzaam & Circulair Wonen, Creëer je Thuis, Gezond Leven en Klein Wonen in de Stad. Volg nog meer onthullingen via IKEA.today en ontdek uitgebreide persinfo op de Inter IKEA Newsroom.

DUURZAAM & CIRCULAIR WONEN

IKEA x Little Sun: SAMMANLÄNKAD

1 miljard mensen hebben geen toegang tot het elektriciteitsnet en een ongelijke waterverdeling is een feit. IKEA wil hier iets aan doen. Door een samenwerking aan te gaan met Little Sun wil IKEA de nadruk leggen op zonne-energie en een oplossing bieden voor een beter waterverbruik.

Little Sun is een non-profit organisatie die meeneemlichtjes op zonne-energie produceert en is opgericht door de gerenommeerde kunstenaar Olafur Eliasson. Met behulp van deze samenwerking wil IKEA zonne-energie voor thuis en betere watergebruik oplossingen democratiseren. 

IKEA x Tom Dixon

De wereldwijde bevolking blijft groeien en er is extra voedsel nodig om iedereen te voeden. Daarom wil IKEA thuis nieuwe landbouwgronden creëren. Dit door een samenwerking met Tom Dixon waarbij de focus op urban farming ligt. Samen creëren ze de mogelijkheid om iedereen ter wereld de kans te geven lokaal eten te kweken. 

Nieuwe grondstoffen

De derde focus op vlak van duurzaamheid, is het hergebruik van plastic afkomstig uit de oceanen. Hiermee wil IKEA oceanen opruimen en tegelijk proactief de vervuiling tegengaan. In oktober 2018 sloot IKEA zich daarom aan bij NextWave, een initiatief dat private bedrijven, wetenschappers en ngo’s samenbrengt om zwerfplastic om te vormen tot consumptieproducten. Dit door plastic uit de oceanen te houden en te gebruiken als grondstof.

Naast plastic, gebruikt IKEA ook duurzame houtvezels en gerecycleerd polyester als nieuwe grondstoffen. Zo probeert IKEA ook haar ecologische steentje bij te dragen. 

 

CREËER JE THUIS 

IKEA x Saint Heron: GÅTFULL

Het doel van deze partnership is om een brug te creëren tussen kunst en design. Kunst is alomtegenwoordig in het dagelijkse leven. Door samen te werken met de cultural hub van Solange Knowles, Saint Heron, wil IKEA architectuur, design, kunst en muziek in de huizen van mensen brengen. ​ 

IKEA x Ben Gorham: OSYNLIG

Geur kan tal van herinneringen oproepen, het humeur van mensen beïnvloeden en zelfs hun werkprestatie bepalen.

Geur is overal maar er wordt maar zelden in de context van esthetiek en interieurdesign aan gedacht. Samen met Ben Gorham van Byredo gaat IKEA op zoek naar democratische benaderingen van geur door een collectie opvallende geurkaarsen, ofwel onopvallend design, te creëren. 

IKEA x Sonos: SYMFONISK

SYMFONISK is het resultaat van de samenwerking tussen IKEA en Sonos, de specialist in geluid. IKEA wil de beste kwaliteit van geluid combineren met knap design en dit toegankelijk maken voor het brede publiek. De tafellamp, die een verborgen wifispeaker is, oogt niet alleen mooi maar past ook makkelijk in elk interieur. De bedoeling van IKEA is het huis ontdoen van een overvloed aan apparaten en draden. De boekenplank speaker is een geconnecteerde multifunctionele speaker die op uiteenlopende manieren in je interieur kan geintegreerd worden, uitgestald of verborgen.

Art Event

IKEA probeert al een tijdje kunst democratischer te maken. Met de volgende Art Event-collectie wil IKEA nog een stap verder gaan en een art kiosk introduceren waarbij de kunstcollectie toegankelijk gemaakt wordt door haar mee te nemen naar waar de mensen zijn. Samen met zes multidisciplinaire kunstenaars, waaronder Sabine Marcelis, gaat IKEA op zoek naar de ontmoeting tussen kunst en design. 

Met deze collectie kijkt IKEA naar een nieuwe generatie huisaccessoires: objecten met een emotionele waarde en een lang leven. 

 

GEZOND LEVEN

IKEA x adidas: RÖRLIGHET

Gezond leven staat hoog op de agenda bij IKEA. Thuis is waar gewoontes gevormd worden. Daarom wil IKEA samen met adidas een thuis creëren voor actieve zielen en goede sport-, slaap- en eetgewoontes ondersteunen. Hiervoor is het lichaam de belangrijkste tool. 

IKEA x Lego: BYGGLEK

IKEA beseft dat spelen een belangrijk deel van het leven is en gelooft in de kracht ervan. Spelen laat ons creatief zijn en laat ons ontdekken, experimenteren en dromen. Met de BYGGLEK-collectie wil IKEA spel encreativiteit stimuleren. Spelen is voor iedereen ook anders. Door de samenwerking met Lego wil IKEA barrières van spelen weghalen. 

IKEA x Area Academy/ Unyq

IKEA is nieuwsgierig naar hoe wooninrichting in combinatie met nieuwe technologie de gaming experience en het leven errond kan verbeteren. Samen metArea Academy en Uniq wil IKEA nieuwe manieren vinden hoe een gaming installatie thuis kan werken en hoe gaming in verschillende ruimtes geïntegreerd kan worden. IKEA wil de gaming experience ook verbeteren door persoonlijker en ergonomisch te werk te gaan voor een betere, snellere en een meer succesvolle ervaring. 

OMTÄNKSAM

Hoewel de OMTÄNKSAM-collectie niet voor een bepaalde leeftijdscategorie gemaakt is, speelt de collectie in op de vergrijzing. Bij deze collectie draait het vooral om comfort en universaliteit. Iedereen moet er gebruik van kunnen maken. Of het een zwangere vrouw, iemand met een gebroken been of iemand met rugklachten is. 

Food innovaties

Iedereen kent de uitdrukking ‘je bent wat je eet’. Zo dacht IKEA er ook over. Daarom besteedt IKEA ook aandacht aan hun food afdeling. Zo lanceert IKEA ijsjes op plantaardige basis met als eerste smaak aardbei. Daarnaast vervoegt een nieuwe soort balletjes de IKEA-balletjesfamilie: de (m)eatball. Ze zien eruit als vlees en ze smaken hetzelfde maar ze zijn een duurzamer en gezonder alternatief op plantaardige basis. 

Naast deze plantaardige innovaties, gaat IKEA een samenwerking aan met Claus Meyer. Hij is een wereldberoemde culinaire ondernemer en de oprichter van de New Nordic Cuisine. Zowel hij als IKEA zijn ervan overtuigd dat goed eten een verschil kan maken voor zowel de mensen als voor onze planeet. 

 

KLEIN WONEN IN DE STAD

RÅVAROR

Het leven in de stad bruist en steeds meer mensen worden erdoor aangetrokken. Dit zorgt ervoor dat steden steeds drukker bevolkt worden en de woonruimtes steeds kleiner worden. Compact en flexibel leven is de boodschap. Een ruimte moet overdag een werkruimte zijn, ’s avonds moet er een feestje in gegeven kunnen worden. Tijd om te verhuizen? Alles moet makkelijk in te pakken, te stapelen en te verhuizen zijn. Daarvoor komt de RÅVAROR-collectie als geroepen. 

IKEA x Greyhound: SAMMANKOPPLA

IKEA is erg nieuwsgierig naar andere culturen. Voor de nieuwe SAMMANKOPPLA-collectie zocht IKEA inspiratie in Zuidoost-Azië. Naast de cultuur zelf, werd de probleemoplossende mindset die beïnvloed wordt door kleine leefruimtes en de multifunctionaliteit onderzocht. Recyclage, hergebruik en hergeboorte gebeuren er dagelijks op een natuurlijke manier. ​

 

Alle beelden in hoge resolutie zijn beschikbaar op de IKEA Media Gallery.

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer [email protected]

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over IKEA Belgium

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 364 winkels in 30 landen. 158.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Liège, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Mons. Sinds 2018 zijn de producten van IKEA België ook online beschikbaar op IKEA.be. In België telt IKEA meer dan 4.480 medewerkers.