IKEA gebruikt als eerste grote retailer uitsluitend nog katoen van duurzamere bronnen

Alle katoen dat IKEA gebruikt in haar producten is voortaan afkomstig van 100 procent duurzamere bronnen. IKEA is de eerste grote retailorganisatie die deze belangrijke stap zet.

Katoen is een belangrijke grondstof voor IKEA. Het wordt gebruikt in tal van producten, van zitbanken tot handdoeken. De traditionele katoenteelt verbruikt grote hoeveelheden chemicaliën en water. Dat is niet alleen bijzonder belastend voor het milieu, het jaagt ook de kosten voor de katoenboeren de hoogte in en maakt het voor hen moeilijker om de kost te verdienen. Omdat IKEA uitsluitend nog katoen van duurzamere bronnen aankoopt, gebruiken de boeren die het katoen leveren minder water, kunstmest en pesticiden, waardoor ze hun opbrengst zien stijgen.

“Dit jaar is het begin van een nieuw katoentijdperk bij IKEA. Het is echter ook het begin van onze volgende uitdaging: die 100% duurzamer katoen aanhouden en nog meer manieren vinden om katoenboeren wereldwijd te steunen om duurzamer te worden”, zegt Pramod Singh, Cotton Leader bij IKEA.

Katoen van duurzamere bronnen omvat katoen geteeld volgens de Better Cotton norm, katoen geteeld door boeren die naar de standaarden van het Better Cotton Initative (BCI) toe werken, en duurzaam katoen uit de VS. Alle katoen voor IKEA producten is voortaan afkomstig van deze bronnen. Een kleine hoeveelheid producten die werden gemaakt met traditioneel geteeld katoen zal nog beschikbaar zijn in de woonwarenhuizen tot de voorraad uitgeput is. IKEA koopt zijn katoen vooral aan in India, Pakistan, Turkije, China, de VS en Brazilië.

Deze mijlpaal maakt deel uit van een heel traject om de katoenindustrie te helpen transformeren. In 2010 stond IKEA, samen met de natuurbehoudorganisatie WWF en andere toonaangevende publieke en private organisaties, mee aan de wieg van het Better Cotton Initiative (BCI).

“We zijn zeer trots op onze samenwerking met IKEA. We loven hen voor hun ambitieuze doelstelling en omdat ze een voorbeeld zijn voor andere retailorganisaties en merken. De inzet van IKEA voor BCI helpt ons om van Better Cotton een courant basisproduct te maken”, zegt Paola Geremicca, directeur communicatie en fondsenwerving van het BCI.

“Het gebruik van duurzamer katoen voor alle IKEA producten zou de regels van de internationale katoenmarkt kunnen veranderen omdat het de economische relevantie van duurzaamheid duidelijk aantoont”, zegt Richard Holland, directeur van het Market Transformation Initiative van het WWF. “We vinden dat meer bedrijven het voorbeeld van IKEA moeten volgen. Deze mijlpaal bewijst dat wat goed is voor mens en natuur ook goed is voor bedrijven.”

Samen met zijn partners wil IKEA duurzamer katoen betaalbaar en toegankelijk maken, maar ook beter voor het milieu en de mensen die het katoen telen.

Better Cotton Initiative

Het Better Cotton Initiative (BCI) is een non-profitorganisatie die de katoenteelt wereldwijd probeert te verbeteren voor de boeren, het milieu en de toekomst van de sector. Het BCI streeft ernaar de katoenproductie wereldwijd te transformeren door Better Cotton te ontwikkelen als een duurzaam basisproduct. Om in deze missie te slagen, werkt BCI samen met een diverse groep stakeholders binnen de katoenvoorraadketen om meetbare en continue verbeteringen voor het milieu, de boerengemeenschappen en de economie van de katoenproducerende gebieden te promoten.
Meer weten? Neem een kijkje op www.bettercotton.org.

Over WWF

Het WWF is een van de grootste en meest ervaren onafhankelijke natuurbehoudorganisaties ter wereld, met meer dan 5 miljoen sympathisanten en een wereldwijd netwerk actief in meer dan 100 landen. De missie van het WWF is de aftakeling van het leefmilieu op aarde een halt toe te roepen en aan een toekomst te bouwen waarin mensen in harmonie leven met de natuur, door de biologische diversiteit te beschermen, zich in te spannen voor een duurzaam gebruik van de natuurlijke rijkdommen en de beperking van de vervuiling en de spilzieke consumptie te bevorderen.

Het WWF werkt samen met IKEA rond katoen en bossen in het kader van de IKEA transformatiestrategie voor de belangrijkste markten die als doel heeft betere productiemethodes te promoten voor de belangrijkste basisproducten zoals hout, papierpulp, soja, palmolie, rundvlees, witte vis, tonijn en katoen, die een belangrijke impact hebben op 's werelds belangrijkste ecologische regio's.
Ontdek meer op www.panda.org/ikea

Ingrid Vertongen IKEA Belgium