IKEA Gent pakt uit met 24/7 lockersysteem

Gent, 19 oktober 2023 - IKEA Gent stelt een nieuw lockersysteem voor waarmee klanten 7 dagen op 7 hun bestellingen kunnen ophalen aan de winkel. Met dit pilootproject is IKEA Gent de eerste Belgische IKEA die deze technologie invoert. Het lockersysteem komt tegemoet aan de wens van klanten voor meer gemak en flexibiliteit bij het ophalen van hun bestellingen. Het is een van de vele investeringen van IKEA België om voor een soepelere klantervaring te zorgen.

De 57 beveiligde kluisjes staan bij de overdekte parking van de winkel. Sinds september kan je als klant je ‘Click & Collect’ bestelling van IKEA ophalen in één van de kluisjes. En dat in alle flexibiliteit: de lockers zijn altijd beschikbaar, ook op zondag en buiten de openingsuren. In tegenstelling tot andere lockersystemen kan je er ook grote pakketten ophalen. Het grootste kluisje is 3 meter diep, 1,15 meter hoog, en 95 centimeter breed - je kan er pakweg je nieuwe BILLY-kast of EKTORP-zitbank ophalen. ​

De dienst kost €4,99, even veel als de Click & Collect-dienst, en klanten kunnen een aantal dagen op voorhand een kluisje reserveren. Het kluisje open je simpelweg met een unieke pincode, die je krijgt wanneer je je bestelling plaatst. Ondertussen maakten zo’n 500 tevreden klanten al gebruik van het systeem. ​

Een oplossing die klanten meer gemak bezorgt

Het lockersysteem beantwoordt aan een uitgesproken wens van klanten om meer flexibiliteit bij het winkelen. Dankzij de technologie kunnen klanten het ophalen van hun bestelling beter in hun persoonlijke schema laten passen: ’s ochtends vroeg bij de pendeltocht, vlug tijdens de middagpauze, of op zondag wanneer er weinig verkeer is. Ook voor IKEA Gent levert het voordeel op: de winkel kan beter aan de vraag voldoen naar zijn producten, en het zorgt voor extra capaciteit in de winkel zelf.

De introductie van het lockersysteem bij IKEA Gent dient als pilootproject. Het is de ambitie van IKEA België om het systeem op termijn in te voeren in meerdere Belgische IKEA winkels. IKEA Zaventem komt als volgende winkel aan de beurt. Bovenop het systeem van de lockers zoals bij IKEA Gent, zal ook een automatisch opslagsysteem bij IKEA Zaventem bestellingen afgeven, en zal de winkel ook een aparte ontvangstzone krijgen. IKEA België onderzoekt daarnaast de mogelijkheden om lockers te installeren op externe plaatsen zoals stadscentra, om de dienst nog dichter bij de klant te brengen.

Het project is een van de vele investeringen die IKEA België momenteel doet in zijn omnichannel-strategie, waarmee het inspeelt op de veranderende winkelnoden van klanten. Het bedrijf zet in op een verbeterde klantervaring in de winkels en online, kortere wachttijden, en een grotere capaciteit voor onlinediensten. In totaal investeert IKEA België dit boekjaar €30 miljoen in zijn omnichannel-strategie.

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 364 winkels in 30 landen. 158.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Liège, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Mons. Sinds 2018 zijn de producten van IKEA België ook online beschikbaar op IKEA.be. In België telt IKEA meer dan 4.400 medewerkers.