IKEA Group beloont loyaliteit met 96 miljoen euro extra voor pensioenen medewerkers

Dit jaar maakt het getrouwheidsprogramma van de IKEA Group wereldwijd 96 miljoen euro extra vrij voor de pensioenfinanciering van haar medewerkers, waaronder 4.327 Belgische medewerkers.

“Wij geloven in het belonen van loyaliteit en tonen onze appreciatie voor medewerkers die bij ons in dienst blijven en verder werken aan het succes van IKEA. Onze medewerkers moeten weten hoe hard we hun inspanningen en engagement op prijs stellen. Ik ben trots dat de IKEA Group dit jaar extra middelen vrijmaakt voor hun pensioenen”, zegt Catherine Bendayan, Algemeen Directeur bij IKEA België.

Iedereen die al minstens vijf jaar voor de IKEA Group werkt, komt in aanmerking voor het loyaliteitsprogramma Tack! – ‘dank je’ in het Zweeds. De medewerkers in het Tack!-programma kunnen jaarlijks een aanvullende pensioenbijdrage krijgen, naast de bestaande pensioenen. Tack! werd geïntroduceerd in 2013. Sindsdien heeft de IKEA Group wereldwijd 509 miljoen euro uitbetaald.

Elke medewerker krijgt hetzelfde bedrag, ongeacht zijn functie of salaris. Deeltijdse medewerkers worden beloond in verhouding tot het aantal uren dat ze werken.

“Waar je ook werkt in onze organisatie, je draagt bij tot ons succes en voortgezette groei. Daarom is het voor ons zo belangrijk dat we de resultaten van dit succes eerlijk verdelen”, aldus Catherine Bendayan.

Hetzelfde bedrag wordt toegekend aan alle medewerkers die al minstens één volledig boekjaar voor IKEA werken. Zodra ze vijf jaar voor het bedrijf werken, wordt het totale bedrag opgenomen in hun pensioenfondsen. Daarna wordt elke jaarlijkse uitbetaling rechtstreeks aan hun pensioenfondsen gedaan. In totaal kunnen 4.327 medewerkers in België vieren dat de IKEA Group hen elk 921,32 euro geeft als dank voor hun loyaliteit.

De totale toewijzing wordt onder alle landen van de IKEA Group verdeeld op basis van het aandeel van elk land in de totale loonkosten. De uitbetaling is niet gekoppeld aan de totale resultaten van de IKEA Group van het vorige boekjaar.

Om het belang van de bijdrage van onze medewerkers verder te benadrukken, maken alle medewerkers van de IKEA Group ook deel uit van het op prestaties gebaseerde programma One IKEA Bonus. Als ze de financiële doelstellingen in elke markt bereiken, kunnen de medewerkers ongeveereen een extra maandloon ontvangen per jaar.

Over de IKEA Group

De IKEA Group (INGKA Holding B.V. en de entiteiten die het controleert) is een van de 11 verschillende bedrijvengroepen die IKEA verkoopkanalen bezitten en exploiteren onder franchise van Inter IKEA Systems B.V. De IKEA Group is 's werelds grootste retailer van interieurartikelen en runt 355 woonwarenhuizen in 29 landen. Onze visie is een beter dagelijks leven mogelijk maken voor zo veel mogelijk mensen. De IKEA Group biedt knap ontworpen, functionele en betaalbare interieurartikelen tegen prijzen die zo laag zijn dat heel veel mensen zich een mooi en functioneel interieur kunnen veroorloven. De IKEA Group kreeg 817 miljoen bezoekers over de vloer in boekjaar 2017, en 2,1 miljard mensen bezochten www.IKEA.com

IKEA Belgium Press Office

(Enkel voor pers)