IKEA haalt niet-oplaadbare alkalinebatterijen uit assortiment in 2021

ZAVENTEM, 30 september 2020 – Als gevolg van de belofte van IKEA om mensen te inspireren om thuis gezonder en duurzamer te leven, zal IKEA alle niet-oplaadbare alkalinebatterijen uit het wereldwijde assortiment verwijderen tegen oktober 2021. Met deze beslissing wil het bedrijf consumenten die regelmatig batterijen gebruiken, aansporen tot het overstappen op oplaadbare batterijen. Zo besparen consumenten bij regelmatig gebruik na verloop van tijd geld en afval thuis.

Meerdere recente vergelijkende studies van levenscyclusanalyses tonen aan dat de milieu-impact van alkalinebatterijen hoger is dan die van oplaadbare nikkel-metaalhydridebatterijen (NiMH) bij gewone huishoudelijke apparaten met een hoog energieverbruik, die regelmatig worden opgeladen. Denk bijvoorbeeld aan speelgoed, zaklampen, draagbare luidsprekers en camera's.1

De uitstoot van broeikasgassen is al na tien keer opladen van een oplaadbare NiMH-batterij, zoals die van het LADDA assortiment dat IKEA verkoopt, minder in vergelijking met dat van alkalinebatterijen om dezelfde hoeveelheid energie te verkrijgen. Bij ongeveer 50 keer opladen is de algemene impact2  op het milieu van NiMH-batterijen gelijk aan of zelfs minder dan de impact van alkalinebatterijen.3

LADDA oplaadbare batterijen

Consumenten die regelmatig batterijen nodig hebben, kunnen baat hebben bij het overstappen op oplaadbare batterijen. De besparingen kunnen na verloop van tijd aanzienlijk zijn, ​ zowel voor het milieu als voor hun portemonnee. IKEA verkocht vorig jaar wereldwijd ongeveer 300 miljoen alkalinebatterijen, dus we zien veel potentieel om onze klanten tot nieuwe gewoontes aan te sporen en volledig over te stappen op oplaadbare batterijen”, zegt Emelie Knoester, Business Area Manager bij IKEA Range & Supply.

In FY19 verkocht IKEA wereldwijd ongeveer 300 miljoen alkalinebatterijen. Uit berekeningen blijkt dat er – hypothetisch – wereldwijd maar liefst 5.000 ton minder afval op jaarbasis zou zijn, als alle IKEA klanten van ALKALISK alkalinebatterijen overstappen op LADDA oplaadbare batterijen voor apparaten met een hoog energieverbruik en deze 50 keer opladen.4  Omdat een LADDA batterij tot wel 500 keer kan worden opgeladen, is het mogelijk om afval te besparen.

Onze missie is mensen inspireren om gezonder en duurzamer te leven binnen de grenzen van onze planeet. Door het uitfaseren van alkalinebatterijen en ons te richten op het assortiment oplaadbare batterijen zetten we een stap in de goede richting: klanten een betaalbare en handige oplossing bieden om de levensduur van producten te verlengen en afval te besparen”, zegt Caroline Reid, Sustainability Development Manager bij IKEA Range & Supply.

Deze verbintenis is wereldwijd van toepassing en geldt voor het assortiment ALKALISK alkalinebatterijen. Sommige producten van het IKEA assortiment hebben momenteel voor hun werking een lithium-ion knoopcelbatterij nodig, die verkocht wordt onder de naam PLATTBOJ en blijft daarom voorlopig nog in het assortiment.

Bronnen - Vergelijkende studies van levenscyclusanalyses van alkalinebatterijen en die van NiMH-batterijen:

• Dolci, G., Tua, C., Grosso, M. en Rigamonti, L., 2016. Life cycle assessment of consumption choices: a comparison between disposable and rechargeable household batteries. The International Journal of Life Cycle Assessment, 21(12), pp. 1691-1705.
  • Mahmud, M.A., Huda, N., Farjana, S.H. en Lang, C., 2019. Comparative life cycle environmental impact analysis of lithium-ion (LiIo) and nickel-metal hydride (NiMH) batteries. Batteries, 5(1), p. 22.
  • Parsons, D., 2007. The environmental impact of disposable versus re-chargeable batteries for consumer use. The International Journal of Life Cycle Assessment, 12(3), p. 197.
  • Menet, J.L. and Gruescu, I.C., 2013, November. Comparative Life Cycle Assessment Of Alcaline Cells And Ni-Mh Rechargeable Batteries

1 Vergelijkende levenscyclusanalyse van alkalinebatterijen ten opzichte van oplaadbare NiMH-batterijen. Dolci et al., 2016; Mahmud, 2019; Parsons, 2007, en Menet en Gruescu, 2013
2 Klimaatverandering, verzuring, eutrofiëring (van de aarde, zoet water en zeewater), ecotoxiciteit van zoet water, humane toxiciteit (kankerverwekkende effecten en niet-kankerverwekkende effecten), fijnstof, uitputting van de watervoorziening en uitputting van zowel minerale als fossiele grondstoffen).
3 Vergelijkende levenscyclusanalyse van alkalinebatterijen ten opzichte van oplaadbare NiMH-batterijen. Dolci et al., 2016; Mahmud, 2019; Parsons, 2007, en Menet en Gruescu, 2013
4 Berekeningen zijn gebaseerd op de vergelijkende LCA-onderzoeken vermeld in voetnoot 1, geëxtrapoleerd naar LADDA en ALKALISK batterijen op basis van de verkoopcijfers van LADDA van FY19 en met de aanname dat alle LADDA batterijen 50 keer worden opgeladen volgens de norm IEC 61951-2 Editie 3 (2011) en worden gebruikt in apparaten met een hoog energieverbruik.

IKEA Belgium Press Office