IKEA Hasselt krijgt zijn eigen bijenkolonie

Maandag 13 juni 2016 — IKEA huisvest sinds twee weken een eigen bijenkolonie naast haar woonwarenhuis in Hasselt. Zo’n 80.000 bijen namen hun intrek in twee gloednieuwe bijenkorven voor de ‘glasshouse’, aansluitend aan de markthal. Rondom IKEA Hasselt vinden de honingbijen de groene open ruimte met bloemen en planten die ze nodig hebben. De bijenkorven zijn een testproject in samenwerking met de stadsimker van Hasselt, IKEA wil er zijn steentje mee bijdragen aan de lokale biodiversiteit. 

Sinds twee weken hebben 80.000 bijen hun intrek genomen in twee groene bijenkorven voor de ‘glasshouse’ van IKEA Hasselt, de serre waar tuinmeubelen en planten verkocht worden. Het betreft een proefproject in samenwerking met de stadsimker, Marc Severi. Hij staat in voor de verzorging van de bijen en zal tijdens speciale sessies aan de winkel mensen uitleg geven over hun cruciale rol in de voedselketen en het productieproces van de honing. Bijen zorgen voor biodiversiteit in de onmiddellijke omgeving van hun kolonie, en zijn een stimulans voor de lokale fauna en flora. Daarom gaat IKEA Hasselt in de nabije toekomst ook een wilde bloemenweide zaaien.

De honing die geproduceerd wordt door de bijen zal niet worden verkocht, ze wordt verdeeld onder de IKEA Hasselt medewerkers. Als alles goed gaat proeven zij half september de eerste Hasseltse IKEA honing.

Bijen zijn enorm belangrijk voor onze leefomgeving en de voedselketen. Ze zorgen voor de bestuiving van ongeveer 80 procent van alle planten”, legt stadsimker Marc Severi uit. “Bovendien hebben bijen veel ruimte nodig om te kunnen gedijen, en die vinden ze in de groene omgeving rond IKEA Hasselt”.

David Loozen, verantwoordelijke marketing bij IKEA Hasselt, is blij dat het woonwarenhuis op deze manier haar steentje kan bijdragen: “Met dit project willen we de biodiversiteit in de stad Hasselt een duwtje in de rug te geven, en de natuurlijke omgeving van de bijen vrijwaren. Indien deze test goed verloopt, kunnen we volgend jaar misschien een extra bijenkolonie plaatsen op het dak voor het restaurant, zodat onze klanten de bijen nog beter kunnen zien en begrijpen hoe nuttig en belangrijk ze zijn.”

Daarnaast creëerde IKEA een extra groene ruimte van 740 vierkante meter op het dak voor de ingang, zodat klanten vanuit het restaurant van dit groen kunnen genieten.

David Loozen - Verantwoordelijke marketing IKEA Hasselt<br/><br/>Marc Severi - stadsimker Hasselt
Marc Severi - stadsimker Hasselt<br/><br/>David Loozen - Verantwoordelijke marketing IKEA Hasselt