IKEA Hasselt viert eerste verjaardag met bezoekers en medewerkers

• Afgelopen jaar 1,5 miljoen bezoekers
  • Maar liefst 91 procent van de bezoekers ‘zeer tevreden’
  • Gemotiveerde en gevarieerde ploeg van 304 medewerkers
  • Lancering Click & Collect service volgende week

IKEA Hasselt viert haar eenjarig bestaan vandaag, samen met medewerkers, bezoekers, buren, partners en pers. Op de eerste verjaardag kijkt het woonwarenhuis met trots terug op de verwezenlijkingen van het afgelopen jaar, en licht het ook een tipje van de sluier voor 2017.

1,5 miljoen bezoekers

Exact een jaar geleden opende IKEA haar deuren in Hasselt, een gebeurtenis die IKEA dichter bij de Limburgers heeft gebracht, waarbij IKEA de werkgelegenheid en aantrekkingskracht van de regio een extra boost heeft gegeven en haar steentje heeft bijgedragen aan de uitstraling van Hasselt als winkelstad. “Ik vind het een meerwaarde dat de grootste Ikea van België in onze stad gevestigd is, een teken van vertrouwen van de IKEA-directie in de toekomst van onze provinciehoofdstad. De aantrekkingskracht van IKEA maakt Hasselt als winkelstad completer en zorgt voor extra tewerkstelling in een regio die de laatste jaren een aantal zware klappen kreeg. Dankzij een innovatief volautomatisch magazijn, laadpalen voor elektrische wagens en allerlei duurzame en energiebesparende technieken past IKEA ook perfect in de Smart City die Hasselt is”, getuigt Nadja Vananroye, burgemeester van Hasselt.

Limburggevoel bij IKEA Hasselt

IKEA Hasselt is uniek op verschillende vlakken. Zo geeft maar liefst 91 procent van de klanten aan ‘zeer tevreden’ te zijn met een bezoek aan de winkel in Hasselt. De vriendelijkheid en behulpzaamheid van de medewerkers spelen volgens hen een belangrijke rol hierin. Daarnaast vinden bezoekers IKEA Hasselt niet alleen mooi en ruim, ze vinden het er ook aangenaam winkelen dankzij de goede lichtinval en inspirerende roomsets.

“Klanten bij IKEA Hasselt zijn opmerkelijk dankbaar, gezellig en ontspannen. Bovendien hebben ze veel interesse in de producten die hen helpen thuis een duurzamer leven te leiden. Een van onze best verkochte producten is LED-verlichting bijvoorbeeld”, luidt het bij Denis Hautcourt, directeur bij IKEA Hasselt. Aangezien heel wat Limburgers grote tuinen hebben, scoren ook de tuin- en terras, en de plantencollecties goed. Daarnaast is de designklassieker POÄNG erg populair bij de Limburgse klanten.

Maar ook de foodhype leeft erg in IKEA Hasselt, niet zo verrassend in de Hoofdstad van de Smaak. De afdeling koken en eten en het restaurant zijn dan ook erg populair bij de bezoekers van IKEA Hasselt. “Onze klanten besteden veel aandacht aan lekkere en kwaliteitsvolle voeding. In september serveerden we bijvoorbeeld maar liefst 12.000 porties mosselen”, aldus Hautcourt. Daarnaast zijn de bezoekers van IKEA Hasselt fervente ontbijtfans: er gaan zo’n 400 ontbijtmaaltijden per dag over de toonbank. Vooral het warme ontbijt valt erg in de smaak.

304 enthousiaste medewerkers

Een gemotiveerd en gevarieerd team van 304 medewerkers, waarvan 80 nieuwe aanwervingen in het afgelopen jaar, bouwt mee aan het succes van IKEA Hasselt. De gemiddelde leeftijd van de ploeg is 35 jaar en de overgrote meerderheid van de medewerkers is afkomstig uit Limburg (87%). Bovendien zijn de 15 voormalige werknemers uit Ford Genk vandaag nog steeds aan de slag bij IKEA Hasselt. Daarnaast werken er iets meer vrouwen (57%) dan mannen (43%). “De sfeer zit hier erg goed”, zo luidt het bij Patrick Ramaekers, medewerker die sinds de opening in Hasselt aan de slag is. “Zo lunchen collega’s van verschillende afdelingen samen en haalt mijn baas bijvoorbeeld zelfs koffie voor mij. Dat heb ik in een ander bedrijf nog nooit meegemaakt." Ten slotte is het engagement van de medewerkers bij IKEA Hasselt duidelijk voelbaar. Het afgelopen jaar ondersteunden zij onder andere een kookatelier voor kinderen van de Katholieke Vereniging voor Gehandicapten in Hasselt en zakte collega Nathalie van Edom in het kader van het IWitness project af naar Jordanië om met eigen ogen te zien wat er gebeurt met de opbrengsten van de "Brighter Lives for Refugees” campagne van de IKEA Foundation.

Een ambitieus 2017

Ook in 2017 staat heel wat te gebeuren bij IKEA Hasselt. Sinds 1 februari ligt de nieuwe IKEA PS 2017 in de rekken. Vanaf volgende week zal ook de Click & Collect service beschikbaar zijn bij IKEA Hasselt, zodat klanten ook van thuis hun bestellingen kunnen plaatsen en ze bij IKEA Hasselt of op een afhaalpunt dichter bij huis kunnen afhalen. Vanaf 18 februari zullen er in het kader van Batibouw mooie aanbiedingen zijn in de keukenafdeling en eind van de maand staat een spannende internationale primeur op het programma. Tot slot gaat in de lente de bouw van het retailpark van start.

Nog t.e.m. zondag 5 februari 2017 kunnen bezoekers mee komen vieren. Op het programma staan onder andere een feestelijk ontbijt en tal van workshops en demo’s zoals kleuradvies, confituur maken met Madam Confituur, handlettering, porselein pimpen, mocktails maken enzovoort.

Je vindt het volledige feestprogramma via www.IKEA.be/hasselt.

FACTS & FIGURES IKEA HASSELT

Feiten

• Directeur: Denis Hautcourt
  • Oppervlakte: 39.000 m²
  • Aantal bezoekers: 1,5 miljoen
  • Tewerkstelling: 304 jobs
  • 43% mannen, 57% vrouwen
  • 32% duurzaam geproduceerde energie
  • 93% gesorteerd afval
  • 100% LED-verlichting
  • 20% medewerkers komt met groen transport

Uniek voor IKEA Hasselt

• Populairste product(categorie): LED-verlichting, tuin & terras collecties, POANG armstoel, afdeling koken en eten.
  • Populairste maaltijden: (warm) ontbijt, mosselen, verse soep.
  • 91% ‘zeer tevreden’ klanten
  • 400 ontbijtmaaltijden per dag