IKEA helpt vluchtelingen een nieuw leven te beginnen in België

In totaal schonk IKEA bijna 20 000 meubels aan Caritas en Convivial om vluchtelingen te ondersteunen bij hun integratie

Ter gelegenheid van Wereldvluchtelingendag onthult IKEA België de eerste resultaten van zijn samenwerking met Caritas en Convivial in België. Dit lokale project is bedoeld om vluchtelingen in België te ondersteunen bij hun integratie, en ligt in de lijn van de initiatieven die de IKEA Foundation op internationaal vlak onderneemt. Een van de initiatieven met de grootste impact is de recente opening van de allereerste zonnecentrale in een vluchtelingenkamp in Azraq, Jordanië.

Niet alle vluchtelingen leven in een kamp zoals in Azraq. Sommigen vonden onderdak in België, ver weg van de verwoestende conflicten in hun land van herkomst. Ze mogen dan wel gezond en veilig zijn, vaak komen ze voor een heel andere uitdaging te staan: integreren in een nieuwe, voor hen onbekende, maatschappij. IKEA België is zich bewust van de rol die het kan spelen om die vluchtelingen te helpen een nieuwe start te nemen in het leven. Daarom sloot het in 2015 een partnership met Caritas en Convivial, twee organisaties die slachtoffers van oorlogen, natuurrampen en armoede materiële en niet-materiële steun verleent.

Ondersteuning voor een betere integratie

Aangezien een plaats om te overnachten een van de eerste uitdagingen is waarmee vluchtelingen worden geconfronteerd, heeft IKEA ervoor gekozen om Caritas International en Convivial te steunen via donatie van bijna 20 000 meubelstukken, gaande van eenvoudige meubelstukken tot huishoudtoestellen. Er werden in totaal, onder de meest noodzakelijke meubelstukken, 1 760 stoelen en 1 220 tafels bedeeld. Daarnaast bezorgde het bedrijf potten en pannen (1 550), glazen en bestek (3 000) en andere keukenhulpstukken aan gezinnen in nood.

Voor Caroline Gastaud, Sustainability Manager IKEA België, zijn de waarden van dit project dezelfde als de waarden die het bedrijf nastreeft: "IKEA wil zoveel mogelijk mensen een beter leven bieden. Het stemt ons heel tevreden dat we mensen die pas aankomen in België kunnen helpen een nieuwe start te maken door hun eerste huis mee in te richten."

“Dankzij de gift van IKEA kunnen wij honderden erkende vluchtelingen ondersteunen bij hun nieuwe start. Vaak komen asielzoekers in België aan met enkel de kleding die ze op dat moment dragen en soms een kleine rugzak. Eens erkend, de aankomstprocedures doorstaan, vervolgen ze hun pad met dezelfde bagage. Vanaf dan staan wij hen bij in de zoektocht naar onderdak en de eerste stappen in de integratie in ons land. Door hen een matras, basisbenodigdheden om te koken en een verzorgingskit aan te bieden, geven we hen dat duwtje in de rug dat voor zoveel families zo nodig is. Onderdak is dan ook de eerste stap richting succesvolle integratie”, legt Anne Dussart, directeur Asiel en Migratie bij Caritas International, uit.

Naast materiële steun, staat IKEA Caritas en Convivial ook bij in het begeleiden van vluchtelingen doorheen het volledige integratieproces.

“Waar de materiële steun een scharniermoment vormt voor de vluchtelingen, is het essentieel ook op langere termijn begeleiding te bieden. Dankzij onze verschillende programma’s, helpen wij hen de Belgische maatschappij te begrijpen via workshops, toegang te krijgen tot opleidingen of zich het Frans eigen te maken via taallessen, hun kinderen in te schrijven in scholen, zich te registeren bij de stad of gemeente, of zelfs om zich het Frans eigen te maken via taallessen”, verduidelijkt Bruno Gilain, directeur de Convivial.

Een onstilbaar verlangen om de wereld te verbeteren

Dit initiatief ligt in de lijn van de internationale hulpacties voor vluchtelingen, die door de IKEA Foundation worden gelanceerd. Onlangs sloegen de Foundation en het Hoog Commissariaat voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties de handen in mekaar voor de bouw van de allereerste zonnecentrale in een vluchtelingenkamp in Azraq in Jordanië.

Sinds de ongeveer 60.000 Syrische vluchtelingen in 2015 hun intrek namen in het kamp in Azraq moesten ze het stellen met de lantaarns op zonne-energie die ze bij hun aankomst hadden gekregen. Dat was alle comfort dat ze hadden. Sindsdien installeerde de IKEA Foundation 476 straatlantaarns in het dorp. De zonnecentrale kostte zo'n 8,75 miljoen euro. Die som werd ingezameld met de campagne Brighter Lives for Refugees van de IKEA Foundation. In totaal werd 30,8 miljoen euro ingezameld voor de projecten van het Hoog Commissariaat voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties. Per ledlamp die tijdens de campagne verkocht werd, stortte de IKEA Foundation 1 euro aan het Hoog Commissariaat voor duurzame energie en onderwijs voor de vluchtelingen.

IKEA Belgium Press Office

(Enkel voor pers)