IKEA inspireert zich op Latijns-Amerikaanse feesttradities en lanceert de fleurige ÖMSESIDIG collectie

April 2023

Zaventem, 22 maart - IKEA bracht negen Latijns-Amerikaanse creatievelingen samen om de feesttradities in die regio te interpreteren. Het resultaat van deze samenwerking is ÖMSESIDIG, een limited edition collectie bestaande uit 30 fleurige producten die instant zorgen voor een feestelijke sfeer. De producten variëren van glaswerk en tafelgerei tot decoratie en textiel en zijn vanaf april verkrijgbaar in de Belgische IKEA winkels en op IKEA.be.

Voor het verhaal achter de designs en een volledig overzicht van de nieuwigheden, bekijk het uitgebreide persdossier onderaan.

Alle beelden in hoge resolutie en prijzen zijn beschikbaar in de IKEA Media Galerij. ​ ​

1 collectie, 9 creatievelingen

IKEA is zoals steeds nieuwsgierig naar het leven bij de mensen thuis in de verschillende delen van de wereld. Via ÖMSESIDIG – wat 'wederzijds' betekent in het Zweeds - komt IKEA rechtstreeks in contact met 9 lokale Zuid-Amerikaanse creatievelingen uit verschillende vakgebieden, waaronder design, mode, kunst, eten en architectuur.

"We waren benieuwd naar wat er zou gebeuren wanneer verschillende tradities in cultuur, ambachten en expressies samensmelten binnen de thema's design, mode, eten, architectuur en kunst. Het resultaat is een levendige collectie die de diverse talenten van 9 creatievelingen viert en waarbij elk ontwerp gebaseerd is op de verschillende invalshoeken en aanpak van elke artiest", zegt Friso Wiersma, ontwerper bij IKEA of Sweden. ​

Fiesta ’o’ clock

De 30-delige collectie bestaat uit producten die mensen warm maakt voor een feestje. ÖMSESIDIG brengt mensen samen en zorgt voor een gezellige sfeer ongeacht je culinair talent, ruimte of budget. De collectie omvat glaswerk, tafelgerei, een kandelaar, een krukje, textiel, kussenhoezen en een koeltas. Ze bevat ook twee unieke versies van de FRAKTA tas en drie verschillende covers voor de SYMFONISK fotolijst met wifi-luidspreker.

Lokale tradities als bron van inspiratie

De gebogen vormen en vloeiende, organische lijnen van de ontwerpen van Abel Cárcamo Segovia zijn geïnspireerd op de 'cueca', de nationale dans van Chili.

Terwijl ik nadacht over welk verhaal ik wilde vertellen, besefte ik dat ik de rol van dansen in de Chileense cultuur onder de aandacht wilde brengen. Ik begon na te denken over hoe ik de beweging en het ritme van de choreografie in de traditionele cueca kon vastleggen in mijn ontwerp, zegt Abel Cárcamo Segovia, productontwerper uit Chili. ​

Het ÖMSESIDIG tafelkleed van Nicolás Rivero voegt een stille, melancholische verbeelding toe aan de collectie, met patronen geïnspireerd door de diepe bergen van de Andes. De bijdragen van Trini Guzmán en Diana Ordóñez bevatten meer kleur. Denk aan textiel en decoratie in gedurfde en levendige patronen, geïnspireerd door de levendige carnavalscultuur.

Ik vind het heel leuk om kleuren te gebruiken in al mijn kunstwerken om zo mensen het gevoel te geven dat ze samen met mij carnaval vieren. Kleur geeft een bepaalde energie dat iedereen in een feeststemming brengt”, zegt Diana Ordóñez, kunstenares uit Colombia.

Liliana Ovalle ontwierp een stijlvolle kruk, een limoenvormige serveerschaal, een karaf en glazen in gemengde kleuren. Deze werden ontworpen om leven en licht te brengen in elke bijeenkomst, en zijn geïnspireerd op haar jeugdherinneringen aan feesten met familie.

 "Mijn inspiratie komt uit de voorbereidingen, muziek en decoratie die sterk verbonden zijn met de Mexicaanse tradities waarmee ik ben opgegroeid, die elke bijeenkomst uniek maken. Deze samenwerking stelde me in staat om die verbinding te verkennen en speelse ontwerpen te ontwikkelen die levendige momenten konden oproepen, van limoen gevulde tafels tot kleurrijke piñata's die zijn achtergelaten na een feest", zegt Liliana Ovalle, productontwerper uit Mexico.

Meer info over de Latijns-Amerikaanse creatievelingen:

  • Liliana Ovalle, Product Designer, Mexico ​
    Liliana is een productontwerper die werkt met een breed scala aan materialen en processen om het expressieve aspect van objecten te verkennen. Ze studeerde productontwerp aan de Universidad Nacional Autonoma de México en behaalde daarna een master aan het Royal College of Art in Londen. Haar ontwerpen weerspiegelen verhalen die vaak putten uit haar Mexicaanse achtergrond, van verwijzingen naar situaties die in de stedelijke context worden waargenomen tot het verkennen van lokale ambachtelijke technieken.
  • Diana Ordóñez, kunstenares, Colombia
    Diana Ordonez is een neomuralist, illustrator en graffitikunstenaar die zichzelf heeft gevestigd als een belangrijke referentie in Latijns-Amerikaanse graffiti. Ze heeft een master in plastische en beeldende kunsten. Ze staat bekend om haar kleurrijke, positieve en levendige uitdrukkingen.
  • Abel Cárcamo Segovia, productontwerper, Chile
    Abel ontwerpt objecten en meubels door hedendaagse trends en materialen van traditioneel design te combineren via samenwerkingen met verschillende lokale ambachtslieden. Door een directe link te creëren tussen traditionele praktijk en minimalistische esthetiek, verzamelt Abel kennis over de mogelijkheden van materialen door middel van verschillende technieken en bekomt hij zo een tijdloos ontwerp.
  • Trini Guzmán, Muralist en multidisciplinair kunstenaar, Chile
    Trini drukt zichzelf uit door middel van verschillende materialen in een verkennend onderzoek vol nieuwsgierigheid en positiviteit. Ze haalt haar inspiratie uit de natuur en uit het moederschap. Ze heeft een collectie accessoires gemaakt voor Falabella in Chili.
  • Marisol Centeno, textielontwerper, Mexico
    Haar werk omvat onder andere opdrachten en productiestukken voor Cooper Hewitt Smithsonian Design Museum en Muac Museum. Ze gaf lezingen op veel design events, zoals het LACMA's Found in Translation-ambachtsymposium. Textielontwerper Marisol Centeno zet zich in voor het idee van design als een instrument voor verandering, een bron van esthetische, sociale en culturele innovatie. Haar primaire focus ligt op innovatie, door gebruik te maken van een experimentele combinatie van ambachtelijke en industriële technieken. Haar werk wordt gekenmerkt door het stimuleren van collectieve productie en duurzaamheid door middel van design en de grootschalige en kleurrijke verhalen van haar textiel.
  • Álvaro Clavijo, kok, Colombia
    Hij begon zijn studie Architectuur in Bogotá, volgde daarna zijn passie en studeerde aan een culinaire school in Barcelona, gevolgd door verschillende banen bij Michelin-sterrenrestaurants in heel Europa, waaronder bij Noma in Kopenhagen. Na vele jaren in het buitenland keerde hij terug naar Bogotá, waar hij nu zijn restaurants runt en traditionele, lokale gerechten op een nieuwe manier bereidt.
  • Catalina Zarhi, keramist en Felipe Assadi, achitect, Chili
    Catalina is een ontwerper met een focus op keramiek. Ze studeerde keramiek in Italië, de VS en Chili. Ze gebruikt oude technieken om aan de dikte te werken - haar werk is erg dun. Ze maakt twee soorten keramiek, handgemaakt die twee keer worden gebrand, 'raku', en meer industriële giettechnieken.
    Felipe daarnaast is architect en de oprichter van Felipe Assadi Arquitectos, gevestigd in Santiago. Zijn gebouwen staan bekend om hun hoekige constructies, meestal gebouwd met zichtbaar beton en glas, variërend van privéwoningen tot hotels, villa's en paviljoenen.
  • Augustín Nicolás Rivero, modeontwerper, Colombia
    Augustín Nicolás Rivero is een ontwerper en creatief directeur met zijn avant-garde modemerk, A NEW CROSS. Zijn belangrijkste focus is het verkennen en herinterpreteren van de ambachtelijke vakken uit Latijns-Amerika. Hij heeft een unieke esthetiek en universum gecreëerd door mode en gebruiksvoorwerpen samen te voegen met een eigentijdse kijk op traditionele ambachten uit verschillende regio's.

Persdossier _ ÖMSESIDIG.pdf

PDF - 46 Mb

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer jolien@oona.agency.

Voor meer informatie, neem contact op met:
Persdienst IKEA België
press.belgium@ikea.com ​
+32 2 709 15 19

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over IKEA Belgium

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 364 winkels in 30 landen. 158.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Liège, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Mons. Sinds 2018 zijn de producten van IKEA België ook online beschikbaar op IKEA.be. In België telt IKEA meer dan 4.400 medewerkers.