IKEA introduceert vegetarische balletjes

IKEA serveert vanaf vandaag de nieuwe GRÖNSAKSBULLAR vegetarische balletjes in al haar restaurants. Het vegetarisch broertje van de alom bekende KÖTTBULLAR gehaktballetjes is een eerste belangrijke stap naar een ruimer aanbod aan gezondere en duurzamere voedingskeuzes bij IKEA. De veggieballetjes bevatten alleen groenten, en hebben een veel kleinere CO2-voetafdruk.

De internationale primeur van de vegetarische balletjes is vandaag voor België. Het IKEA-woonwarenhuis in Anderlecht is gastheer voor de wereldwijde persvoorstelling van de gloednieuwe GRÖNSAKSBULLAR.

De vegetarische balletjes passen perfect in de nieuwe richting die IKEA inslaat met voeding. Er is een enorme interesse in eten en goede voeding, maar ook in het sociale aspect van voeding. Via de sociale media worden massaal foto’s gedeeld van heerlijke gerechten, mooi gedekte tafels en mensen die gezellig samen eten. Ook betrouwbare en verantwoorde voeding is een belangrijk interessepunt. IKEA Food blijft focussen op heerlijk en betaalbaar eten, maar wil een ruimere keuze aan gezonde voeding aanbieden, geproduceerd met maximaal respect voor mens, dier en planeet.

We blijven heerlijke gerechten serveren en we laten mensen een stukje Zweden proeven tegen betaalbare prijzen, maar we zullen ons ook meer toeleggen op de aspecten die mensen belangrijk vinden: gezondheid en duurzaamheid. We hebben grote ambities en we zijn nog maar net begonnen. Ik ben trots dat we nu onze eerste stap in de nieuwe richting hebben gezet met het aanbieden van de vegetarische balletjes”, zegt Michael La Cour, Global Food manager bij IKEA.

“De nieuwe GRÖNSAKSBULLAR vegetarische balletjes zijn een heerlijk alternatief voor de populaire gehaktballetjes”, verduidelijkt Merlijn Crébolder, Food manager bij IKEA België. “We hebben hard gewerkt om ze zo gezond en zo duurzaam mogelijk te produceren. Ze bevatten alleen groenten – met kikkererwten als belangrijkste ingrediënt – en tellen veel minder calorieën. Hun CO²-voetafdruk is ook een pak kleiner. De veggieballetjes zijn heerlijk te combineren met andere ingrediënten, zoals couscous, rijst of pasta. Wij zullen onze klanten dan ook vier keer per jaar verrassen met een nieuwe schotel waarin deze balletjes de hoofdrol spelen.”

Klanten kunnen de GRÖNSAKSBULLAR vegetarische balletjes vanaf vandaag proeven in alle Belgische IKEA restaurants voor de prijs van 4 euro (voor een portie van 10 balletjes). Ze worden geserveerd met groentecouscous, een slaatje van mango en kikkererwten en een frisse Griekse yoghurtdressing.

IKEA neemt met de nieuwe richting die ze inslaat met voeding een aantal concrete engagementen:

• Gezondheid - We willen een ruimer assortiment gezonde voeding aanbieden en nog transparanter zijn over de ingrediënten. IKEA evalueert haar foodassortiment en zal vanaf eind 2015 een nieuwe richtlijn gebruiken voor calorieën, koolhydraten, vet, suiker, zout en eiwitten.
  • Duurzaamheid – We passen onze bevoorradingsketen aan voor meer transparantie en traceerbaarheid, en we focussen nog sterker op dierenwelzijn. Tegen eind augustus 2015 zal IKEA alleen nog vis en zeevruchten aankopen van MSC- (Marine Stewardship Council) en ASC-gecertificeerde (Aquaculture Stewardship Council) visbedrijven. We werken op dit moment samen met de MSC-organisatie om ook de rivierkreeftleveranciers te certificeren. We verkopen enkel UTZ-gecertificeerde koffie en cacao in chocoladerepen, traceerbaar tot in de plantages.

• De foodervaring – In de loop van FY16 zullen de IKEA restaurants een metamorfose ondergaan, om een meer huiselijke sfeer uit te stralen.

• IKEA Food medewerkers - Onze medewerkers zijn het hart van de nieuwe richting die we inslaan, en we zullen hun kennis over gezondheid en duurzaamheid verder ontwikkelen zodat ze onze klanten maximaal kunnen adviseren over gezonde voeding, allergenen,...

Factsheet duurzaamheid

PDF - 1.5 Mb