IKEA Keukeninspiratie voor elk budget & ieders stijl

Voorjaar 2022

Sinds de opening van de eerste IKEA winkel in België in 1984 worden er bij IKEA keukens verkocht. Keukens waarbij stijl, functionaliteit en ergonomie hand in hand gaan. Keukens in verschillende stijlen en expressies. Maar bovenal keukens in lijn met de noden en budget van de klant. Via thuisbezoeken en klantbevragingen krijgen we een actueel zicht op de ervaring van onze klanten en hun dagelijkse realiteit. Gebaseerd op deze inzichten, kunnen we onze klanten inspirerende, praktische oplossingen aanbieden die voldoen aan de uiteenlopende behoeften van het dagelijkse leven in de keuken. In wat volgt een overzicht van de huidige keukentrends, onze IKEA keukens en de nieuwigheden.

Voor bijkomende inspiratie en praktische info: ​ Hier vind je je droomkeuken - IKEA

Alle beelden in hoge resolutie en prijzen zijn beschikbaar in de IKEA Media Gallery.

Keukentrends volgens IKEA: de leefkeuken, aardse tinten & warm minimalisme en duurzame keuzes

De leefkeuken

Al geruime tijd zien we een verschuiving naar de keuken die steeds meer en meer het ‘hart van de woning’ wordt waar ook niet keuken-gerelateerde activiteiten plaatsvinden zoals (t)huiswerk, lezen, het ontvangen van gasten en de dagelijkse FIKA voor de thuiswerkers. De keuze voor een open keuken, waarbij de keuken deel uitmaakt van de leefruimte door middel van een natuurlijke connectie, sluit prima aan bij deze multifunctionele keukentrend.

Tip van onze interieurexpert: Door de materialen te herhalen en/of opbergkasten door te trekken naar het woongedeelte toe, wordt de dagelijkse leefruimte als één geheel ervaren.

Veelal vraagt een open keuken wel om een slimme indeling en het optimaliseren van de opbergmogelijkheden. Denk aan kolomkasten die als opbergwand gebruikt worden of onderkasten die uitgerust worden met laden in plaats van kastdeuren, of nog het toevoegen van solitaire opbergoplossingen zoals een roltafel en losse keukeneilanden.

Aardse tinten & warm minimalisme

Zowel voor de moderne als de meer landelijke keukens, zien we een verschuiving naar zachte, rustige aardse tinten. Kleuren als beige, grijze, maar ook zachte pastelkleuren zoals lichtgroen winnen aan belang.

Tip van onze interieurexpert: Je kan ervoor opteren de kleur doorheen de ganse keuken door te trekken wat resulteert in een monochrome keuken waarbij inclusief kranen, spoelbak en keukentoestellen dezelfde kleur hebben.

Warm minimalisme is dan weer een trend wanneer we het over de meer moderne keukens hebben. Als de grootte van de keuken het toelaat, worden bovenkasten weggelaten en vervangen door wandplanken om hierop de mooiste keramiek, potten, schalen en pannen op uit te stallen.

Duurzame keuzes

Duurzaamheid wint aan belang als criterium bij de aankoop van een keuken en -toestellen. Om tegen 2030 klimaatpositief en circulair te zijn, zet IKEA volop in op duurzame keuzes. De KUNGSBACKA keukenonderdelen bestaan bijvoorbeeld uit hergebruikt hout en gerecycleerde PET-flessen. De IKEA werkbladen in dik fineer zijn ook een mooi voorbeeld van duurzame materiaalkeuze. Deze werkbladen zijn beter bestemd tegen vocht dan massieve werkbladen en bovendien worden bomen in hun geheel verwerkt, zelfs de kromme en kleine takjes. ​

Tips van onze interieurexpert: 1. Kies voor een inductiekookplaat en kook 50% sneller en energie-efficiënter dan met keramische of elektrische kookplaten. 2. IKEA keukenkranen helpen je om je waterverbruik tot wel 50% terug te dringen. 3. Met de juiste voorraaddozen houd je je voedsel langer vers en beperk je afval omdat je ziet wat je nog in huis heb. Ook de HALLBAR serie helpt mensen om minder afval te produceren en te scheiden, en draagt bij aan een duurzamer leven thuis.

De 4 IKEA keukens op een rij: Modieuze METOD; Eenvoudige ENHET; Knusse KNOXHULT & Small Space Living SUNNERSTA

Wist je dat onze METOD keuken, met name in het wit en met geïntegreerde handgreep, onze meest verkochte keuken is? De 5 favoriete fronten van onze klanten zijn VEDDINGE wit, VOXTORP-mat wit, KUNGSBACKA-antraciet, ASKERSUND licht en VOXTORP-hoogglans wit.

Tip van onze interieurexpert: De keuken van je dromen ontwerp je eenvoudig via de IKEA Keukenplanner of plan een afspraak in met een keukendesigner.

Niet te missen nieuwigheden voorjaar 2022

Om in te spelen op de huidige keukentrends lanceert IKEA ook in het voorjaar 2022 een selectie nieuwe werkbladen, fronten en opbergsystemen:

Januari 2022: KASKER maatwerkblad in kwarts & SKARARP maatwerkblad met marmerpatroon keramiek. ​

April 2022: VEDHAMN massief eiken front met eiken fineer of glaspanelen. Ideaal voor in drukke, familie keukens die dagelijks op de proef worden gesteld.

April 2022: ENKÖPING wit front

Bekijk ook zeker de IKEA Live Shopping voor bijkomende info over de vele - o.a. met de UPPDATERA collectie - opbergmogelijkheden in de keuken: De Ingrediënten Om Je Keuken Te Organiseren. ​