IKEA komt met plan voor gecontroleerde en gefaseerde opstart in het kader van ‘slimme exit’

Contactloze parking pick-up als veilige eerste stap naar volledige heropening

Zaventem, 21 april 2020 – IKEA komt met een voorstel voor een bedachtzame, gefaseerde heropstart. IKEA werkte internationaal een systeem van contactloze parking pick-up (Click & Collect) uit. Klanten bestellen en betalen online goederen die op afspraak kunnen worden opgehaald op de parking van een winkel. De klant volgt ter plaatse een soort van ‘drive-in’ parcours, waarbij er geen contact is met de winkelmedewerkers. Deze manier van werken garandeert een goed georganiseerde opstart, zonder wachtrijen en met de hoogste veiligheidsomstandigheden voor klanten en medewerkers. IKEA hoopt dat haar plan kan bijdragen tot een vlotte, verantwoorde, geleidelijke heropstart en stelt haar expertise ook ter beschikking van andere retailers, in afwachting van een latere, algemene heropstart.

De overheden buigen zich momenteel over een geleidelijke opstart van verschillende economische sectoren. Grote en kleine winkels bekijken intern hoe dit veilig en met respect voor de basisregels inzake afstand gerealiseerd kan worden. IKEA stelt daarom een plan van gecontroleerde opstart voor, waarbij in een eerste fase een contactloze afhaling van goederen op de parking van de winkel georganiseerd wordt. Dit is de veiligste en best georganiseerde formule in aanloop naar een volgende fase, nl. de heropening van de winkels zelf. Deze planning werd in andere landen met succes getest.

Thuis besteld, contactloos ophalen op afspraak op de parking

Klanten bestellen online of via telefoon en kiezen een tijdslot om de goederen op te halen. Hierdoor worden ook consumenten die minder vertrouwd zijn met online winkelen bediend. Met een bestelnummer meldt men zich aan op de parking van de gekozen winkel. Daar aangekomen, moet een vast parcours worden gevolgd tot aan het onthaalpunt, waar op basis van het bestelnummer een parkingplaats wordt aangewezen.

Tussen de parkeerplaatsen worden minstens twee plaatsen vrijgehouden. De klant wordt gevraagd om in de wagen te wachten. Een medewerker brengt de goederen tot aan de wagen, ontsmet de kar en keert terug naar het depot. De klant kan dan uitstappen, de goederen inladen en wegrijden. Nadien wordt de gebruikte kar weer ontsmet.

Werkwijze bijna overal goedgekeurd op het Europese vasteland

Deze werkwijze is toegelaten in bijna alle landen op het Europese vasteland, inclusief de ons omringende landen. België is samen met Italië, Spanje en Kroatië de uitzondering.

Een goede oplossing voor iedereen

Klanten bestellen vandaag massaal online met thuislevering, want ze willen van hun huis een thuis maken. De volumes, wachttijden en kosten lopen ondertussen op, wat vraagt om een alternatieve oplossing. Hierbij staat gezondheid en veiligheid voorop.

De klant kan in de meest veilige omstandigheden goederen aankopen, betalen en ophalen. Hij of zij vermijdt wachttijden of onveilige situaties en komt dus niet in contact met andere klanten in het aankoopproces.

De overheid kan onmiddellijk, zonder kosten of werklast voor de ordediensten, op een veilige en goed georganiseerde manier de consument toegang geven tot artikelen die het leven in zijn ‘kot’ aangenamer maken. Maatschappij en economie kunnen hierdoor herademen.

Deze formule zorgt ervoor dat de druk bij de latere volledige opening van de winkels verlicht wordt, zodat mogelijke chaos wordt vermeden. Hierdoor kunnen medewerkers in veilige en gezonde omstandigheden hun werk doen en kan een deel van de meer dan 4.000 medewerkers terug aan het werk. De oplossing vormt een eerste stap, bij een heropening kan ze tevens gecombineerd worden met de mogelijkheid voor een winkelbezoek, waardoor klantenstromen gespreid kunnen worden en iedereen kan winkelen op de manier waar hij of zij zich veilig bij voelt.

Daarom vraagt IKEA een duidelijke toestemming om deze manier van werken zo snel mogelijk te kunnen toepassen, ook in het belang van andere retailers die in aanmerking komen voor deze formule. A.S. Adventure, AVA, Decathlon en Media Markt bevestigden bijvoorbeeld reeds hun interesse. Deze contactloze pick-up formule op de parking kan bijdragen tot een vlotte, verantwoorde, geleidelijke heropstart. Indien nodig stelt IKEA haar expertise ook ter beschikking van andere retailers, in afwachting van een latere, algemene heropstart van de retailsector.

IKEA Belgium Press Office