IKEA LANCEERT ALTERNATIEVE KLIMAATPOSITIEVE BLACK FRIDAY- CAMPAGNE

De Ingka Group[1] heeft vandaag aangekondigd dat Black Friday dit jaar in het teken staat van circulaire economie. Voor de eerste keer in hun 77-jarige geschiedenis zullen IKEA Retail winkels in 27 landen, waaronder IKEA België, duizenden oude IKEA meubelen overkopen en er een nieuwe thuis voor zoeken. IKEA producten die niet  opnieuw verkocht kunnen worden, zullen gerecycleerd worden.

Met de #BuyBackFriday-campagne vraagt IKEA aan haar klanten om hun oude IKEA meubelen die ze niet meer nodig hebben terug te verkopen in ruil voor een tegoedbon. De campagne loopt tussen 24 november en 3 december. Het terugkopen van oude meubelen is slechts een van de manieren waarop de Ingka Group zich engageert tot het promoten en ontwikkelen van circulaire services en duurzame consumptiepraktijken. Naast de #BuyBackFriday-campagne wordt ook een vernieuwde versie van de huidige IKEA België inruilservice gelanceerd.

‘We willen onze klanten duurzame oplossingen bieden voor hun meubelen die ze niet meer nodig hebben, ook al hebben ze er jarenlang van genoten. Op dit moment zijn we nieuwe bedrijfsmodellen aan het verkennen om een commercieel haalbaar en schaalbaar aanbod te ontwikkelen. Hierbij kijken we naar de manier waarop mensen spullen in huis halen, hoe ze voor hun spullen zorgen en wat ze doen met de spullen die ze niet meer nodig hebben. In plaats van deze Black Friday iets te kopen wat je niet nodig hebt, willen we onze klanten de kans geven om hun oude meubelen een tweede leven te geven’, zegt Stefan Vanoverbeke, Deputy Retail Operations Manager, Ingka Group.

De transformatie van haar retailactiviteiten is een essentieel onderdeel van de circulaire visie van de Ingka Group. De campagne op zich maakt bovendien deel uit van IKEA’ s wil om circulair en klimaatpositief te zijn tegen 2030*, waarbij IKEA de stap zet om al haar producten op basis van hernieuwbare of gerecycleerde materialen te maken.

De Ingka Group verkent momenteel nieuwe oplossingen om circulaire consumptie eenvoudiger te maken voor haar klanten.** Vorig jaar gaf ze 47 miljoen gerecupereerde producten een tweede leven door ze opnieuw te verpakken en te verkopen in de winkels. Tegen 2021 zal elke winkel over een speciale afdeling beschikken waar mensen hun oude meubelen kunnen inruilen en herstelde of opgeknapte meubelen tegen nog beter betaalbare prijzen kunnen vinden.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[1] De Ingka Group is een strategische partner in het IKEA franchisesysteem en beheert 381 IKEA winkels in 30 landen. De Ingka Group heeft drie bedrijfsafdelingen: IKEA Retail, Ingka Investments en Ingka Centers.

*Klimaatpositief betekent dat er minder broeikasgassen moeten worden uitgestoten dan wat de IKEA waardeketen nu uitstoot. IKEA zal de uitstoot van broeikasgassen elimineren in overeenkomst met het akkoord van Parijs, koolstof opslaan in de bodem, planten en producten en verder kijken dan IKEA op zich. Door de volledige IKEA waardeketen aan te pakken en samen actie te ondernemen, kunnen we vermijden dat de aarde de gevarengrens van 1,5°C bereikt. Lees meer over de toewijding van IKEA hier

** De Ingka Groupp is momenteel op zoek naar de beste manier om de levensduur van producten te verlengen zodat ze kunnen worden hergebruikt, opgeknapt, hersteld en gerecycleerd voor maximale circulariteit. Dit inzicht wordt dan omgevormd tot een commercieel haalbaar en schaalbaar aanbod. Een aantal voorbeelden van IKEA Retail landen:

• IKEA Australië De Buy Back Furniture Service heeft al meer dan 10.000 stukken overgekocht, goed voor meer dan 100 ton aan meubelen die nu niet op de vuilnisbelt zijn beland. De service is live in alle 10 winkels sinds oktober 2019.
  • IKEA België biedt haar klanten verschillende opties om hun meubelen een tweede leven te geven, bijv. door tweedehands meubelen opnieuw te verkopen, op te knappen, te herstellen en aan een goed doel te schenken.
  • IKEA Zweden werkt samen met de onlinemarktplaats Blocket.se om klanten aan te moedigen tweedehands producten te kopen en verkopen. Daarnaast hebben ze een mega-evenement voor gezinnen georganiseerd met de focus op circulariteit en het hergebruiken van textiel. Nog dit najaar hebben ze werelds eerste tweedehands IKEA winkel geopend in een winkelcentrum in Stockholm
  • IKEA Frankrijk heeft de Koopjeshoek van de winkel in Reims omgetoverd tot een zone van circulariteit waar betaalbare tweedehands producten centraal staan. Ze tonen hier duidelijk hoe ze omgaan met circulariteit (de producten worden opnieuw verpakt en gerecycleerd) en brengen mensen met elkaar in contact om hun kennis te delen over het verlengen van de levensduur van de producten, of om services te bieden om producten langer te laten meegaan.
  • IKEA Japan geeft klanten de kans om meubelen terug te verkopen aan IKEA, die ze dan doorverkoopt. Het eerste jaar werden er meer dan 3.500 artikelen verkocht aan IKEA via deze service. Klanten kunnen hier nu terecht voor hun oude meubelen die ze niet meer nodig hebben, maar die wel nog waardevol zijn.