IKEA lanceert OSYNLIG collectie geurkaarsen in samenwerking met Ben Gorham van Byredo

IKEA lanceert OSYNLIG collectie geurkaarsen in samenwerking met Ben Gorham van Byredo

November 2020

ZAVENTEM, 15 oktober 2020 – Om kwalitatief design voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken, lanceert IKEA in samenwerking met Ben Gorham, oprichter van luxe parfum- en modehuis Byredo, de OSYNLIG collectie: een reeks geurkaarsen die symbool staan voor sfeer én huiselijkheid. Opgedeeld in 3 geurcategorieën ‘Fris, Houtachtig en Bloemig’, biedt de OSYNLIG collectie – Zweeds voor onzichtbaar – voor ieder wat wils: een passende geur voor elk plekje in huis en in functie van jouw persoonlijke voorkeur en stijl. Of hoe ook geuren als zijnde onzichtbaar design je huis tot een thuis kunnen maken. De OSYNLIG collectie is vanaf november als limited edition verkrijgbaar in de Belgische IKEA winkels*.


Alle beelden in hoge resolutie zijn beschikbaar in de 
IKEA Media Gallery.

Uit recent Life at Home onderzoek van IKEA blijkt dat geur bij veel mensen een gevoel van thuis oproept en dat elk huis een eigen, herkenbare geur heeft. Deze kennis inspireerde IKEA's samenwerking met Ben Gorham, oprichter van luxe parfum- en modehuis Byredo en samen onderzochten ze hoe je de kracht van geuren kunt gebruiken om onzichtbaar design te creëren en het leven thuis te verbeteren. 

"Geur is een essentieel gegeven in huis. Het creëert een gevoel van comfort en veiligheid. We proberen tal van verschillende geuren te ontwikkelen die het idee wekken dat iedereen er een andere relatie mee heeft, en niets goed of fout is”, aldus Ben Gorham.

Het resultaat? De OSYNLIG collectie: een reeks stijlvolle geurkaarsen gemaakt om een breed scala aan emoties uit te lokken - van nostalgie naar leuke herinneringen, tot dromen over de dingen die je zou kunnen doen – maar bovenal om in het hier en nu volop te genieten van een aangename thuis. En met een keuze uit 13 verschillende geuren verdeeld in drie basissen - bloemig, houtachtig en fris - , is er sowieso voor ieder wat wils. 

OSYNLIG: betaalbare luxe in de vorm van een geurkaars

Met de OSYNLIG collectie maakt IKEA high-end geurbeleving en het concept van onzichtbaar design toegankelijk voor iedereen. Want OSYNLIG dat is betaalbare luxe waarbij mensen thuis kunnen genieten van unieke geuren die herinneringen oproepen of creëren. 

James Futcher, Creative Leader bij IKEA voor OSYNLIG licht toe: "Onzichtbaar design is die laag bovenop de functionaliteit die het huis compleet maakt. Het zijn de ongrijpbare dingen zoals verlichting, stemming en sfeer die je in staat stellen om een echt emotionele, interessante omgeving te creëren." 

Stijlvol en duurzaam design voor langdurig genot

Naast 13 unieke geuren, bestaat de OSYNLIG collectie uit stijlvolle en duurzame designs. Elke geurkaars zit verpakt in een handgevormd keramische houder telkens in een bijpassende kleur. De driehoekige markering op de houder is een verwijzing naar een van de meest populaire manieren waarop mensen de geur begrijpen - als een combinatie van topnoten, die je eerst ruikt, middennoten, die daarna komen en langer duren, en basisnoten, die de onderkant van de driehoek vormen en een blijvende geur geven.

Voorts zijn de kaarsenhouders zo ontworpen dat eenmaal de kaars is opgebrand, je de houder kan gebruiken om kleine dingen in op te bergen of om je huis mee te versieren. Zo kan je elke OSYNLIG geurkaars makkelijk een tweede leven geven als koffiemok, juwelendoosje of als mini bloempot. Al dan niet in combinatie met andere accessoires vertelt Jolanda Wetzelaer, interieurspecialiste bij IKEA België: “Geurkaarsen kun je alleen gebruiken, maar je kan ze evengoed mixen met andere kaarsen in eenzelfde kleurpatroon en van verschillende diktes en groottes. Oneven aantallen zijn altijd meer in harmonie dan even aantallen. Dat geldt als een gouden tip in het stylen. Maar ook in combinatie met andere accessoires, zoals bijvoorbeeld lage theelichtjes en een plantje, kunnen ze extra vorm geven aan je interieur.” 

Over Ben Gorham, Byredo

Ben Gorham is de oprichter van het luxe parfumhuis Byredo. Hij is opgegroeid in Toronto en New York en keerde terug naar zijn geboorteland Zweden om een professionele basketbalcarrière na te streven en naar de kunstacademie te gaan. 

Het was echter in Stockholm dat een toevallige ontmoeting met parfumeur Pierre Wulff hem onder de indruk bracht van de suggestieve, emotionele mogelijkheden van de geur. Zijn experimenten brachten hem ertoe om, zonder formele opleiding, Byredo op te richten in 2006. Het merk is een samensmelting van de woorden 'By Redolence' en is bekend geworden door het gebruik van eenvoudige, rauwe ingrediënten en opvallend minimalistische verpakkingen. Het is sindsdien uitgebreid met lederwaren en accessoires, onder andere van samenwerkingen met Virgil Abloh's Off-White, Oliver Peoples en basketballer Russell Westbrook.  

Zijn ambitie is om herinneringen en emoties te vertalen naar producten en ervaringen - te beginnen met de allereerste geur die hij creëerde om Byredo te lanceren, die gebaseerd was op de manier waarop hij zich zijn vader herinnerde.


* Twee geurkaarsen uit de categorie ‘Woody’ (Swedish birch & juniper + Firewood & spice) en de Cassis & freesia- geur uit de ‘Fresh’ categorie zullen pas later dit najaar beschikbaar zijn.


Ontdek het hele verhaal rond de OSYNLIG collectie in het uitgebreide persdossier hieronder:

Persdossier - OSYNLIG Press file - OSYNLIG - Belgium.pdf - 60 MB

Voor productaanvragen, contacteer jolien@oona.be.

Voor meer informatie, neem contact op met:

Persdienst IKEA België
press.belgium@ikea.com
+32 2 709 15 19

Jelena Janssens Marketing PR Specialist, IKEA Belgium
Jolien Belmans oona
Manon Gerlo oona
Over IKEA Belgium

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 364 winkels in 30 landen. 158.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Hognoul, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Bergen. Sinds 2018 zijn de producten van IKEA België ook online beschikbaar op IKEA.be. In België telt IKEA meer dan 4313 medewerkers.