IKEA lanceert 'slow living' STOCKHOLM 2017 collectie

We reizen, werken, koken en winkelen sneller dan ooit. Met de IKEA STOCKHOLM collectie mag het allemaal even wat trager gaan. Zo is de collectie geïnspireerd op het rustgevende ritme van de Zweedse natuur en het licht: de gestage overgang van seizoen naar seizoen en het licht dat stilletjes terug binnensluipt naarmate de zomer nadert. Op die manier ontstond traag maar zeker een collectie waarin elk stuk een ode is aan het creatieve proces en dingen doen in het juiste ritme. De nieuwe STOCKHOLM collectie is vanaf nu verkrijgbaar bij de IKEA woonwarenhuizen.

Een vaste waarde

De STOCKHOLM collectie is al sinds 1984 een begrip bij IKEA. Met iedere nieuwe editie weet het woonwarenhuis te vernieuwen en te verrassen. De collectie bestaat uit 47 designproducten gemaakt van natuurlijke en duurzame materialen als rotan, mondgeblazen glas en essenhout.

“De collectie is gemaakt volgens de waarden waar STOCKHOLM al 33 jaar voor staat: hoge kwaliteit voor dagelijks gebruik”, vertelt Viveca Olsson, Creative Leader van IKEA of Sweden. “STOCKHOLM bestaat uit duurzame producten die lang mee gaan en die gemaakt zijn van natuurlijke, elegante materialen. Het is functioneel design waar goed over nagedacht is, met een warme, menselijke uitstraling die je een heerlijk huiselijk gevoel geeft. We maken hiermee design en hoge kwaliteitsproducten bereikbaar en betaalbaar voor zoveel mogelijk mensen.”

Kwaliteit vraagt tijd

Met STOCKHOLM 2017 grijpt IKEA terug naar enkele ambachten die de collectie een handgemaakte en persoonlijke touch geven. De vazen, schalen en karafen in de collectie werden met de hand geblazen, een ambacht dat vele jaren oefening vergt. De kleur van het glas verandert bovendien met het licht en wat je erin stopt. Daardoor straalt elk stuk iets uit van de liefdevolle manuele arbeid waardoor het tot stand kwam.

De aquarellen van designer Hanna Dalrot vormden de basis van de prachtige motieven in de STOCKHOLM 2017 collectie. Ook hier diende de natuur als inspiratiebron: “Hopelijk bevorderen mijn motieven in huis dezelfde harmonie die je voelt als je dicht bij de natuur bent.”

De blauwe 3-zitsbank uit de STOCKHOLM 2017 collectie is ruim en gevuld met zachte kussens, waardoor hij je meteen uitnodigt om gezellig neer te ploffen. Met deze sofa wil IKEA een nest creëren waar het hele gezin samen tijd kan doorbrengen. De diepblauwe kleur en fluwelen stof geven de sofa bovendien een tijdloze en rijke uitstraling.

Nieuwsgierig geworden? Neem dan zeker een kijkje in het persboekje.

Beelden in hoge resolutie zijn beschikbaar in de IKEA Media Gallery.

Persboekje

PDF - 2.8 Mb