IKEA lanceert STARKVIND - de eerste slimme luchtreiniger

Najaar 2021

ZAVENTEM, 15 oktober 2021 - Met de luchtreiniger STARKVIND biedt IKEA een nieuwe, slimme en betaalbare oplossing aan om de lucht in huis schoner te maken. Deze luchtreiniger is niet alleen een hoogwaardige luchtzuiverende oplossing, maar is eveneens een geslaagde mix van technologie en design die bovendien via de IKEA Home Smart-app kan worden bediend. Met STARKVIND voegt IKEA aan het Home Smart gamma nu ook een categorie lucht toe, naast de reeds bestaande categorieën licht, geluid en slimme gordijnen. De luchtreiniger zal in het najaar 2021 beschikbaar zijn in de Belgische IKEA winkels en op IKEA.be.

Alle beelden in hoge resolutie en prijzen zijn beschikbaar in de IKEA Media Gallery

"Bij IKEA draait een slimme woning niet om gadgets. Het gaat om het verbeteren van de levenskwaliteit in huis door een combinatie van onze solide kennis, digitale oplossingen en technologie," aldus Henrik Telander, Product Owner bij IKEA of Sweden. "Daarom onderzoeken we hoe we luchtreiniging en technologie kunnen integreren om zo onze klanten thuis een goede ervaring te kunnen bieden."

De STARKVIND luchtreiniger is ontworpen voor binnengebruik en werkt optimaal voor ruimtes tot 20 m2. Het toestel kan op zichzelf worden gebruikt, maar werkt ook in combinatie met de TRÅDFRI gateway zodat de luchtreiniger via de IKEA Home Smart-app kan worden bediend.

De luchtreiniger heeft vijf verschillende ventilatorsnelheden en ook een automatische modus. In deze modus wordt de ventilatorsnelheid aangepast aan de hoeveelheid PM2,5* in de lucht die wordt gemeten met behulp van een ingebouwde luchtkwaliteitssensor. De sensorwaarde kan bovendien in de app worden afgelezen om de actuele kwaliteit van de binnenlucht te beoordelen.

STARKVIND beschikt over een systeem met drie filters. De voorfilter vangt grote deeltjes op, zoals haren en stof. De filter voor het verwijderen van deeltjes is geoptimaliseerd om ongeveer 99,5% van de kleinere deeltjes in de lucht te filteren, zoals PM2,5-deeltjes, stof en pollen. De derde filter, voor gasreiniging, absorbeert verschillende gasvormige luchtverontreinigingen zoals formaldehyde en andere vluchtige organische stoffen. Ook vermindert de filter ongewenste kook- en rookgeuren.

STARKVIND is verkrijgbaar in twee versies, een vloermodel (€119) en een tafelmodel (€159), om aan verschillende behoeften en smaak te kunnen beantwoorden.

"STARKVIND is een hoogwaardige luchtreiniger. Bij het ontwerp ervan wilden we een moderne uitstraling creëren die in diverse levensstijlen past. Mensen kunnen het model kiezen dat bij hun behoeftes en voorkeur past," aldus Henrik Telander.

*PM2,5 zijn kleine inhaleerbare deeltjes, met een afmeting van 0,1-2,5 micrometer.

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer [email protected].

Voor meer informatie, neem contact op met:
Persdienst IKEA België
[email protected] ​