IKEA Life At Home report 2023 onthult de geheime ingrediënten van ultiem thuisgeluk in België  

Januari 2024

ZAVENTEM, 11 januari 2024 - Vandaag lanceert IKEA haar tiende jaarlijkse Life at Home Report, waarin de ingrediënten van een gelukkig leven thuis worden onthuld. Dit rapport is de afgelopen tien jaar uitgegroeid tot een van de grootste jaarlijkse studies ter wereld over hoe we thuis leven en wat ons daar écht gelukkig maakt. Ontdek wat de Belg denkt over hun huidige en toekomstige thuis, wat hun belangrijkste behoeften zijn, en hoeveel mensen thuis dansen en zingen, onbezorgd naakt rondlopen (ja, millennials, we hebben het over jullie), en zich stiekem verbergen voor andere gezinsleden. ​ 

Beelden uit het Life at Home report en van de home visits zijn beschikbaar in de IKEA Media Galerij.

8 BASISBEHOEFTEN

Met een schat aan informatie uit een decennium aan Life at Home Reports heeft IKEA acht basisbehoeften geïdentificeerd die van een huis meer maken dan alleen een plek met vier muren: controle, comfort, veiligheid, verzorging, erbij horen, plezier, voldoening en ambities. Sommige van deze behoeften zorgen voor een dagelijkse dosis geluk, terwijl andere diepgaande, betekenisvolle momenten creëren. Bovendien blijkt uit het onderzoek dat mensen die regelmatig deze emotionele basisbehoeften vervullen, een zonnigere kijk op de toekomst hebben. ​ 


3 UNIVERSELE UITDAGINGEN
 

Dit jaar bracht het Life at Home Report ook drie grote universele struikelblokken aan het licht die het lastig maken om aan die basisbehoeften te voldoen. Deze uitdagingen laten zien hoe ons dagelijks leven wereldwijd behoorlijk onder druk staat. ​ 

1010 BELGISCHE WONINGEN ONDER DE LOEP ​ 

Afgelopen jaar werden er in België 1010 interviews afgenomen bij mensen tussen de 18 en 77 jaar oud. 281 van hen wonen met kind(eren) onder één dak. Hieronder vind je de meest interessante bevindingen opgesplitst in 5 thema's: ​

1. ​ ​ ​ THUIS: NU EN LATER

  • 62% van de Belgen voelt zich positief over hun huidige leven thuis, en 43% kijkt vol optimisme naar de komende twee jaar. ​ 
  • De grootste zorgen thuis? Fysieke gezondheid (43%), geldzaken (39%), en het welzijn van naasten (36%). ​ 
  • Bij huishoudens met kinderen overheerst een positief gevoel (67%), vergeleken met degenen zonder kinderen (60%). ​ 

2. ​ ​ ​ BEHOEFTEN

  • Voor minstens 67% is elke emotionele behoefte belangrijk, waarbij comfort (82%), plezier (80%), en verzorging (77%) de boventoon voeren. ​ 
  • Financiële kopzorgen drukken op 26% het gevoel van controle over hun thuisleven. ​ 
  • Bij 34% is knuffelen met een geliefde dé sleutel tot thuisgeluk. ​ 

3. ​ ​ ​ VERHUIZEN ​

  • Bijna een derde (28%) plant binnen twee jaar te verhuizen, terwijl 16% kiest voor een upgrade in hun huidige stek. ​ 
  • De belangrijkste redenen om te verhuizen zijn: meer ruimte (24%), lagere kosten (13%), en groener wonen (7%). ​ 

4. ​ ​ SLAAP

  • Het belangrijkste element voor een goede nachtrust bij Belgen is volledige duisternis (31%). 9% zegt dat zware dekens een belangrijke factor zijn voor een goede nacht. ​ 
  • Hoewel een nachtlampje een nicheproduct is (5%), blijkt het toch dubbel zo geliefd te zijn bij Gen Z (11%). 

5. ​ ​ THUIS ACTIVITEITEN

  • 38% van de Belgen waagt een dansje of zingt luidkeels als de kust thuis veilig is, wat het wereldwijde gemiddelde (30%) overtreft. ​ 
  • Millennials lopen het vaakst in hun blootje door het huis (35%), waarbij mannen de kroon spannen met 29% versus 23% bij vrouwen. ​ 
  • 9% van alle Belgen en 22% van de huisdiereigenaars zegt dat hun huisdieren de baas zijn in huis. ​ ​ 
  • Vrouwen (38%) claimen meer dan mannen (11%) dat ze meer huishoudelijke taken op zich nemen dan hun huisgenoten. ​ 


METHODOLOGIE VOOR HET LIFE AT HOME REPORT 2023

In 38 landen werd een nationaal representatieve steekproef van 37.428 mensen van 18 jaar en ouder ondervraagd. Er zijn meer dan 1.000 mensen ondervraagd in 36 landen en meer dan 500 in twee ervan. In België heeft IKEA 1010 interviews afgenomen. ​ ​ 

De kwantitatieve enquêtes zijn uitgevoerd door YouGov met behulp van de online CAWI-methode (computer-assisted web interviewing). De gegevens voor elk land zijn gewogen volgens de dimensies van geslacht, leeftijd en geografie op basis van een ideale gewichtsverdeling en werden verzameld van mei tot juni 2023. ​ 


👉🏻 Klik hier voor meer achtergrond informatie over het wereldwijd onderzoek alsook een overzicht van de Life at Home rapporten van de vorige jaren.

 


Voor meer informatie, neem contact op met:
Persdienst IKEA België
[email protected] ​
+32 2 709 15 19


 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over IKEA Belgium

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 364 winkels in 30 landen. 158.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Liège, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Mons. Sinds 2018 zijn de producten van IKEA België ook online beschikbaar op IKEA.be. In België telt IKEA meer dan 4.480 medewerkers.