IKEA stelt patent open voor kantelbeveiliging bij ladekasten

Het delen van deze kennis moet zorgen voor een veiliger leven thuis

Zaventem, 4 oktober 2023 - Inter IKEA Group biedt andere bedrijven de mogelijkheid om gebruik te maken van de 'Anchor and Unlock'-innovatie, door het patent hierop open te stellen. De VIHALS ladekast van IKEA is het eerste wereldwijd verkrijgbare product met ‘Anchor and Unlock’ (Verankering en ontgrendeling), een techniek om de stabiliteit van het meubel te garanderen en het risico te beperken dat het meubel omkantelt.

Innovatieve beveiligingsfunctie voor verankering en ontgrendeling

De veiligheid van klanten is een topprioriteit voor IKEA. Het bedrijf is ervan overtuigd dat kledingkasten aan de muur bevestigen in alle omstandigheden het veiligst is. Al decennialang levert IKEA kantelbeveiliging mee met ladekasten vanaf een bepaalde hoogte en bepaalde andere producten. Voor verbeterde veiligheid in huis wijst IKEA klanten er ook op hoe belangrijk het is om ladekasten vast te maken aan de muur. Meubels vastmaken moet vanzelfsprekend worden.

'Anchor and Unlock’ is een techniek die klanten aanzet om hun ladekast aan de muur te bevestigen: pas wanneer het meubelstuk aan een muur bevestigd is, is ontgrendeling mogelijk waardoor meerdere lades tegelijk open kunnen. Zolang het meubel niet bevestigd is, kan slechts een beperkt aantal lades tegelijk open. IKEA is ervan overtuigd dat de 'Anchor and Unlock’-innovatie het kantelrisico kan beperken, en klanten er bewust van kan maken dat ladekasten kunnen omkantelen als ze niet aan de muur bevestigd zijn.

De eerste wereldwijd verkrijgbare producten met de 'Anchor & Unlock’-beveiligingsfunctie zijn de VIHALS ladekasten, die sinds afgelopen zomer te koop zijn. Klanten kunnen kiezen uit drie versies: een ladekast met 4 lades en twee ladekasten met 6 lades.

Patent wordt opengesteld om samenwerking te vergemakkelijken

IKEA heeft de ambitie om voor positieve verandering te zorgen in de meubelsector, om het aantal kantelincidenten te verminderen en mensen te helpen om hun leven thuis veiliger te maken. Om dat te bereiken, zet IKEA volop in op samenwerking. Bij het openstellen van het patent ('patent pledge') zijn vereisten vastgelegd die anderen moeten naleven wanneer ze de innovatieve 'Anchor and Unlock’-methode van IKEA willen gebruiken. Met deze beslissing hoopt IKEA andere meubelproducenten ertoe aan te zetten dezelfde techniek te gebruiken.

Bezoek de webpagina over het openstellen van het patent voor meer informatie. De video hieronder toont hoe het "Anchor & Unlock"-beveiligingssysteem werkt:

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 364 winkels in 30 landen. 158.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Liège, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Mons. Sinds 2018 zijn de producten van IKEA België ook online beschikbaar op IKEA.be. In België telt IKEA meer dan 4.400 medewerkers.