IKEA maakt voedingsaanbod gezonder en duurzamer

België opnieuw pionier in switch naar 100% duurzame vis

Dinsdag 22 september 2015 — België speelt een pioniersrol in de nieuwe richting die IKEA inslaat met voeding. IKEA België was al gastheer voor de wereldwijde lancering van de GRÖNSAKSBULLAR vegetarische balletjes, en maakte nu ook als allereerste land de switch naar 100% duurzame vis en zeevruchten. “IKEA wil nog altijd lekkere en betaalbare voeding verkopen en serveren, maar we willen tegelijkertijd meer gezonde en duurzame alternatieven aanbieden”, legt Food Manager Merlijn Crébolder uit.

De eetgewoontes van mensen veranderen: ze willen steeds vaker gezonder eten, en ze willen weten waar het eten op hun bord vandaan komt. IKEA wil aan die wensen tegemoet komen, en is daarom een nieuwe richting ingeslagen met voeding. Lekker en betaalbaar eten en drinken blijft centraal staan, maar we willen onze klanten tegelijkertijd een gevarieerder, gezonder en duurzamer aanbod serveren”, zegt Merlijn Crébolder.

Vorig jaar aten en dronken in de 362 restaurants van IKEA wereldwijd 600 miljoen mensen. Als we hen aan betaalbare prijzen een lekkere, gezond en duurzaam aanbod bieden, kunnen we een grote impact hebben. Duurzaamheid is een topprioriteit voor IKEA, de nieuwe koers die we varen met voeding is daar onlosmakelijk mee verbonden.”

Gezonder en duurzamer eten

IKEA neemt het volledige aanbod in haar restaurants, bistro’s en Zweedse shops onder de loep, om het gezonder en duurzamer te maken. De voorbije maanden werden al een paar belangrijke stappen gezet:

  • de GRÖNSAKSBULLAR groenteballetjes zijn een gezonder en duurzamer vegetarisch alternatief voor de beroemde KÖTTBULLAR gehaktballetjes. Ze tellen minder calorieën en hebben een ecologische voetafdruk die 30 keer kleiner is. De vegetarische balletjes zijn bijzonder populair bij de klanten.
  • fruitwater vervangt de frisdrank in de dranktorens in de restaurants. De zes soorten fruitwater bevatten 50 procent minder suiker en uitsluitend natuurlijke smaak- en kleurstoffen.
  • in de kindermenu’s werden een slaatje, fruit en yoghurt geïntroduceerd en worden ook de jonge bezoekers aangemoedigd om vegetarische balletjes of een stukje vis te proeven.
  • alle vis en zeevruchten bij IKEA – meer dan twintig soorten – zijn ASC- en MSC-gecertificeerd en dragen een uitvoerig gecontroleerd duurzaamheidslabel. België was het eerste land om die switch naar 100% duurzame vis en zeevruchten te maken.
  • alle koffie en cacao die IKEA verkoopt en serveert is UTZ-gecertificeerd, en traceerbaar tot de plantage.
  • de jam in de restaurants en de Zweedse shops is 100% organisch en biologisch.

Er zitten nog meer veranderingen in de pijplijn”, aldus Merlijn Crébolder. “Vanaf oktober kunnen klanten bijvoorbeeld ook kiezen voor frozen yoghurt als dessert, een alternatief voor het softijs dat veel minder vet bevat. En IKEA België heeft ook een voedingsdeskundige onder de arm genomen om de menu’s in onze restaurants, ook die van de medewerkers, tegen het licht te houden. Op haar aanraden is onder andere het gebruik van zout en e-nummers in heel wat schotels al fors verminderd.

Van de keuken naar de zetel, het bed of het bad

IKEA onderzocht in haar tweede jaarlijkse Life at Home rapport hoe het zit met de eetgewoontes van de Belgen. Uit de enquête – die ook bij inwoners van acht van de grootste wereldsteden werd uitgevoerd – blijkt dat 6 op 10 Belgen nog zo goed als elke weekdag zelf koken. Nergens anders doen ze beter. Maar ook in ons land veranderen de eetgewoontes volop, zo eet 1 op 5 nooit nog in de keuken of de eetkamer. Het bed, de zetel, het bureau of zelfs het bad doen tegenwoordig evengoed dienst als eetplek.

In onze woonwarenhuizen spelen we in de bevindingen uit het rapport”, legt marketing manager Anne-Clotilde Picot van IKEA uit. “Belgen koken graag en veel, dus besteden we dit jaar heel veel aandacht aan de keuken, in heel veel huishoudens echt het epicentrum van de woning. Tegelijkertijd lanceren we ook nieuwe collecties die het gemakkelijk maken om onze maaltijden eender waar in huis op te eten.”

Het Life at Home rapport toont verder aan dat we veel aandacht besteden aan wat we eten, maar ook aan het gezelschap en de setting. “Daarom nemen we nog voor de zomer van 2016 één voor één de restaurants in al onze woonwarenhuizen onder handen, om ze een gezelliger en huiselijker gevoel te geven”, aldus IKEA-interieurspecialiste Jolanda Wetzelaer. “We zetten ook in op sfeervolle themaweken, rond hartverwarmende soepen of koffie bijvoorbeeld. Ook de restaurants in onze nieuwe winkels in Hasselt en Mons zullen er helemaal anders uitzien dan mensen bij IKEA gewend zijn.

Steve Howard

Contacteer ons

Steven De Smet

Communication Manager

IKEA Belgium

Published with Prezly