IKEA maakt water besparen toegankelijk voor iedereen: ontdek 4 oplossingen die minder dan 10 euro kosten om je verbruik te verminderen!

Wereldwaterdag

ZAVENTEM, 20 maart 2024 – Een badkamer omgetoverd tot een schuilplaats voor piraten? Een kraan die zorgt voor verfrissing én waarmee je geld bespaart? Een kookpot waarbij je na het koken het water kan hergebruiken om je strijkijzer te vullen? En waarom laat je je fantasie niet de vrije loop door deze kookpot nadien om te toveren tot een ridderhelm? Met IKEA zijn de mogelijkheden eindeloos! In de aanloop naar Wereldwaterdag op 22 maart, deelt IKEA vier betaalbare en inventieve manieren om water te besparen. #VerbeeldingMaaktAllesMogelijk #AlleBeetjesHelpen

Alle beelden in hoge resolutie en prijzen zijn beschikbaar in de IKEA Media Galerij.

THUIS WATER BESPAREN

Bij IKEA gaan we verder dan het aanbieden van producten. We streven ernaar om het dagelijks leven duurzamer te maken voor een groot aantal mensen, door praktische en vooral betaalbare oplossingen aan te bieden. Nu Wereldwaterdag eraan komt, is de missie duidelijk: het besparen van water voor iedereen toegankelijk maken.

Volgens Belgaqua* bedraagt het gemiddelde waterverbruik per inwoner in België 96 liter per dag. Daarom moedigt IKEA iedereen aan om na te denken over hoe zijn of haar waterverbruik te verminderen. Dit via eenvoudige acties en/of het gebruik van IKEA producten ontworpen om water mee te besparen.

VERBEELDING MAAKT ALLES MOGELIJK ÉN KOST GEEN MOEITE

Wie zei dat water besparen vervelend of moeilijk is? IKEA nodigt consumenten uit om opnieuw na te denken over hoe ze producten gebruiken en hun verbeelding de vrije loop te laten. Het ÅBÄCKEN kraansproeiertje is een perfect voorbeeld: voor minder dan 5 euro kan het het waterverbruik met wel 95% verminderen, waardoor je wastafel in de ogen van een kind in een watergrot verandert. Op dezelfde manier kan een gieter koud water opvangen aan het begin van een douche en hergebruikt worden om planten water te geven, wat het beeld van een olifant oproept.

ONZE MUSTHAVES VOOR MINDER DAN €10

De lifestyle beelden werden genereerd door AI (artificiële intelligentie)

• BADRING sensor voor waterlekkage of afstandsbediening voor superhelden, €9.99 (lancering: april 2024)
  • ÅBÄCKEN mistmondstuk voor mengkraan of een watergrot, €4,99
  • LILLHAVET afwasteil of een piratenschip, €6,99
  • ÅKERBÄR gieter of een olifant, €7,99

EENVOUDIGE DAGELIJKSE AANPASSINGEN

Soms is het moeilijk om te weten waar je moet beginnen als het gaat om ons water- en energieverbruik. Maar met een paar eenvoudige trucjes kan je al een verschil maken en je impact verkleinen. Hier zijn enkele praktische tips om geld te besparen en je dagelijks leven duurzamer te maken:

1. Gebruik altijd de eco-modus op je vaatwasser om het verbruik van grondstoffen te minimaliseren en een effectieve reiniging te garanderen.
  2. Bewaar een kan water in je koelkast, zodat je de kraan niet hoeft te laten lopen terwijl je wacht tot het is afgekoeld, wat helpt om water te besparen.
  3. Gebruik een wasbak om je groenten en fruit te wassen in plaats van stromend water. Zo voorkom je niet alleen waterverspilling, maar kun je ook het water terugwinnen dat gebruikt is om je planten water te geven.
  4. Je kunt je planten tijdens de zomermaanden het beste 's avonds water geven. Overdag water geven leidt tot meer verdamping door de hitte en het water kan werken als een vergrootglas, waardoor de bladeren kunnen verbranden.
  5. Kies voor douchen in plaats van baden, zowel voor kinderen als volwassenen. Een douche van 4-5 minuten bespaart tot 110 liter water in vergelijking met een bad. En wist je trouwens dat IKEA kranen en douches een beluchter hebben. Die voegt lucht toe, voor een voldoende sterke stroom met minder water.

*Belgische federatie van de watersector

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer [email protected].

Voor meer informatie, neem contact op met:
Persdienst IKEA België
[email protected] ​