IKEA maakt zich klaar voor tweede woonwarenhuis in Antwerpen

Start van partnerschap met stad Antwerpen voor de ontwikkeling van de “Havanasite”

IKEA heeft de stad Antwerpen kunnen overtuigen met haar biedingsdossier voor de ontwikkeling van de nieuwe grootschalige detailhandel op de “Havanasite”, gelegen op het einde van de Noorderlaan. Het is een belangrijke stap voor de toekomstige opening van een tweede Antwerpse vestiging. IKEA zal samen met de stad Antwerpen dit dossier nu verder uitwerken en de volgende stappen voorbereiden. De ligging en de bereikbaarheid, ook met het openbaar vervoer, maken de Havanasite tot een uiterst interessante locatie voor de Zweedse meubelfabrikant. Met dit nieuw woonwarenhuis nodigt IKEA de klanten die ten noorden van Antwerpen wonen en vaak over de grens shoppen, uit om dichter bij huis en in eigen regio te winkelen. Daarnaast wil IKEA ook graag nieuwe klanten naar IKEA én naar Antwerpen halen.

Catherine Bendayan, CEO IKEA België, is verheugd: “We zijn ervan overtuigd dat ons nieuw IKEA woonwarenhuis de (economische) aantrekkingskracht van de regio zal vergroten, een nieuw publiek zal aanspreken en voor heel wat nieuwe jobs zal zorgen. De creativiteit die IKEA dag na dag wil blijven implementeren in haar productaanbod, sluit bovendien aan bij de uitstraling van stad Antwerpen als “creatieve pool”, met tal van initiatieven om jong creatief (design)talent te ondersteunen.”

IKEA toont al enige jaren interesse om naast het woonwarenhuis in Wilrijk nog een tweede vestiging te ontwikkelen in het noorden van Antwerpen. AG VESPA, het Autonoom Gemeentebedrijf voor Vastgoedbeheer en Stadsprojecten Antwerpen, had een biedingsprocedure opgesteld voor de verkoop van de Havanasite, gelegen aan de Noorderlaan. Nu duidelijk is geworden dat IKEA werd weerhouden als kandidaat, zal de Zweedse meubelfabrikant de finale onderhandelingen over de randvoorwaarden verderzetten met de stad Antwerpen en de betrokken partners zodat de verkoopovereenkomst getekend kan worden.

IKEA wenst een tweede vestiging te openen in Antwerpen, rekening houdend met alle interne en externe procedures waaronder de beschikbaarheid van definitieve vergunningen (zowel de stedenbouwkundige als milieuvergunning, en socio-economische vergunning) en de verhuis van de bestaande depots op de site.

De nieuwe vestiging zal volgens het gekende IKEA concept worden opgebouwd, aangepast aan de specifieke omgevingsfactoren van de Havanasite.

300 nieuwe jobs

Op basis van haar ervaringen in de Belgische IKEA woonwarenhuizen en huidige prognoses, zal de Zweedse meubelfabrikant bij de opening van het woonwarenhuis op de Havanasite een 300-tal jobs creëren. Naast de eigen medewerkers, kunnen er dankzij IKEA ook een heleboel mensen aan de slag bij toeleveringsbedrijven.

Volop inzetten op openbaar vervoer

Een vlot verkeer van en naar IKEA is voor iedereen belangrijk, zowel voor de omgeving en de buurtbewoners, de stad als IKEA. De meubelfabrikant streeft ernaar om samen met de stad Antwerpen en haar partners een vlotte opname te realiseren van de IKEA vestiging in het lokale mobiliteitsplan.

In haar projectvoorstel gaat IKEA ervan uit dat de Havanasite (zeker in de toekomst) zeer goed bereikbaar zal zijn voor het langzaam verkeer en openbaar vervoer. De Havanasite zal immers worden ontsloten door de Noorderlijn, een nieuwe tramverbinding vanuit de stad naar de Havanasite en het Eilandje, die een tramlus krijgt op deze site. Naast een kwaliteitsvolle tram- en busverbinding krijgt de Noorderlaan ook fietspaden (in uitvoering) en langs de spoorlijn wordt een fiets-o-strade gepland. IKEA plant ook laadpunten te voorzien voor elektrische wagens en fietsen. Om haar klanten aan te moedigen om per fiets of met het openbaar vervoer te komen, biedt IKEA diverse diensten aan om aankopen te bezorgen via taxiservice, thuislevering of afhaalpunten.

Voor wie met de wagen van buiten de stad komt, voorziet IKEA ongeveer 1.250 gratis parkeerplaatsen. IKEA plant circa 500 parkeerplaatsen op het gelijkvloers onder het IKEA woonwarenhuis. Daarnaast zal Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) een nieuw parkeergebouw met 1700 parkeerplaatsen realiseren vlak naast de site, waarvan 750 parkeerplaatsen beschikbaar zullen zijn voor IKEA klanten. De overige parkeerplaatsen in het gebouw zullen dienst doen als Park & Ride (P&R) voor de nieuwe tramverbinding Brabo 2.

Catherine Bendayan concludeert: “Met de toekomstige IKEA vestiging op de Havanasite willen we de klanten die ten noorden van Antwerpen wonen en eerder over de grens gaan shoppen bij IKEA, terug naar de stad brengen zodat ze dichter bij huis en in eigen regio kunnen winkelen. Onze visie is het dagelijkse leven van zoveel mogelijk mensen verbeteren, en we willen dit doen door goed ontworpen, functionele woonartikelen toegankelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen. Naast de prijs van onze producten, bepaalt ook de geografische nabijheid onze toegankelijkheid. We staan te popelen om op de Havanasite aan de slag te gaan. ”

De Havanasite vandaag

Het terrein bevindt zich aan de Noorderlaan, vlakbij de woonwijk Luchtbal, de Antwerpse haven en de verkeerswisselaar A12-E19. De site heeft een oppervlakte van 27.527 m². Momenteel zijn de gebouwen op deze site in gebruik door de lokale politie en diverse stadsdiensten.

Onze onderneming Onze woonwarenhuizen
Annelies Nauwelaerts PR Manager, IKEA België