IKEA onthult derde Nytillverkad-collectie met iconische stukken uit de jaren 60 en begin jaren 70 in moderne kleuren

Ontdek de Nytillverkad vintage collecties bij IKEA & in de IKEA RËTRÖ RÖÖMS bij YUST hotel

ZAVENTEM, 14 december 2023 - IKEA bestaat dit jaar tachtig jaar en viert dat met de ​ Nytillverkad collectie bestaande uit gedurfde herlanceringen van tijdloze ontwerpen. Deze derde editie is geïnspireerd op een tijd waarin jongerencultuur, popmuziek en politieke protesten de wereld vormgaven. De lancering belicht iconische en speelse stukken van invloedrijke IKEA ontwerpers, waaronder Karin Mobring en Gillis Lundgren. In België toverde IKEA vier hotelkamers bij YUST in Antwerpen & Luik om tot levendige tijdscapsules met behulp van de Nytillverkad collecties en allerhande iconische vintage accessoires uit de jaren ’70. Ontdek de IKEA RËTRÖ RÖÖMS vanaf februari 2024 en ontsnap even uit het hier & nu. De derde Nytillverkad collectie is vanaf januari 2024 verkrijgbaar in de Belgische IKEA winkels en op IKEA.be

Alle beelden in hoge resolutie en prijzen zijn beschikbaar in de IKEA Media Galerij.

Voor extra wooninspiratie, een volledig overzicht van de nieuwigheden alsook het verhaal achter de designs, bekijk het uitgebreide persdossier onderaan.

HERBELEEF HET VERLEDEN

In de jaren '60 en het begin van de jaren '70 introduceerde IKEA nieuwe materialen, zoals geverfd spaanplaat en kunststof, om meubels te creëren met een jeugdige uitstraling. Gedurfde vormen, optimistische kleuren, comfortabele zitmeubelen en zachte hoogpolige tapijten kenmerkten de inrichtingsstijl van die tijd. Deze nieuwe editie van Nytillverkad wordt gelanceerd om designliefhebbers de mogelijkheid te bieden die tijd opnieuw te beleven.

"Vintage meubels hebben de laatste tijd een grote comeback gemaakt en er is een groeiende vraag naar bepaalde IKEA producten die geliefd zijn bij verzamelaars. Daarom hebben we besloten om een selectie van onze designiconen opnieuw uit te brengen. We zijn zeer enthousiast over de interesse van klanten van alle leeftijden, vooral jonge mensen die onze designerfenis ontdekken en deze levendige oplossingen gebruiken om zich thuis uit te drukken. Voor ons zijn deze producten de essentie van democratisch design doordat ze: een mooie vorm, een geweldige functie, duurzaamheid, betaalbaarheid en kwaliteit combineren" zegt Johan Ejdemo, Global Design Manager, IKEA of Sweden.

DUIK IN DE NOSTALGIE VAN DE JAREN '70 MET IKEA & YUST

Dompel je onder in de nostalgische jaren '70 met IKEA en ontdek de IKEA RËTRÖ RÖÖMS bij YUST (Antwerpen & Luik). Vier hotelkamers werden omgetoverd tot levendige tijdcapsules vol felle kleuren, funky patronen, met de IKEA Nytillverkad collecties én iconische vintage accessoires uit die tijd.

Vanaf 12 februari - tijdens de krokusvakantie - kun je overnachten in dit retro paradijs, met de keuze tussen intieme tweepersoonskamers of gezellige familiekamers met vier of zelfs zes bedden. Bovendien heeft IKEA een winactie voor IKEA Family Members in petto. Zo kunnen gelukkige winnaars een gratis overnachting scoren en zich onderdompelen in de tijdloze charme van één van deze vier RËTRÖ RÖÖMS. Waar wacht je nog op? Dit is dé kans om die perfecte mix tussen retro en hedendaags design te ervaren of je kinderen terug te nemen naar ‘de goede oude tijd’.

Boek vanaf begin februari een overnachting* via YUST.com en maak van jouw overnachting een trip down memory lane! Waag ook zeker je kans via de IKEA Family winactie vanaf 10 februari. Meer info volgt via IKEA.be.

DE ONTWERPERS VAN DE OORSPRONKELIJKE PRODUCTEN

Karin Mobring was de eerste vrouwelijke IKEA ontwerper die een grote invloed heeft gehad op de stijl van IKEA. Haar verhaal begon in 1964 toen Ingvar Kamprad op de meubelbeurs van Stockholm een houten fauteuil ontdekte die door Karin was ontworpen. Onder de indruk van haar creativiteit, werd ze meteen aangenomen in het IKEA ontwerpteam. In de jaren ‘70 groeide Karin uit tot een van de meest productieve en trendsettende ontwerpers bij IKEA. Haar ontwerpen, geworteld in de klassieke, landelijke Scandinavische stijl, getuigden van haar veelzijdigheid, met bijna honderd IKEA-producten op haar naam. Een van haar meest iconische stukken, de CROMI bijzettafel, maakt nu een comeback in de nieuwe Nytillverkad-collectie, onder de naam BAGGBODA bijzettafel. Dit vernieuwde stuk is verkrijgbaar met een wit of lichtgeel tafelblad en een verchroomd frame.

Gillis Lundgren, die in 1954 bij IKEA kwam werken, was een visionaire ontwerper boordevol ideeën en enthousiasme. Hij werkte nauw samen met Ingvar Kamprad om IKEA te brengen waar het nu is. Gillis hielp mee aan de ontwikkeling van het IKEA logo, illustreerde catalogusomslagen, fotografeerde de producten en werkte als meubelontwerper. Een van zijn iconische stukken was de MILA fauteuil, die nu de naam draagt DYVLINGE draaifauteuil. De ruime PUCK fauteuil, oorspronkelijk uit 1969, maakt ook een opvallende comeback onder de naam SOTENÄS.

Hedendaagse Zweedse ontwerpers Sven Fristedt en Ehlén Johansson speelden ook een belangrijke rol bij het vormgeven van de collectie. Sommige opvallende patronen die Sven Fristedt in de jaren 60 en 70 ontwierp, maken een comeback op STRECKFLY kussenhoezen en ÄNGSFIBBLA voorgesneden stof. Ehlén Johansson, een van de meest vooraanstaande Zweedse ontwerpers en winnaar van The Red Dot Design Award, ontwierp de SKOGSTUNDRA vaas, een slank en subtiel stuk met een hoge hals om snijbloemen in te ondersteunen.

*De prijzen en finale beelden van de vier hotelkamers kan je vanaf februari terugvinden op het bookingplatform van YUST.com onder de naam ‘IKEA RËTRÖ RÖÖMS’.

Persdossier: Nytillverkad - drop 3.pdf

PDF - 10 Mb

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer [email protected].

Voor meer informatie, neem contact op met:
Persdienst IKEA België
[email protected] ​