IKEA onthult: samenwonende Belg verkiest huisGENOT(en) boven verse rol wc-papier

Ondanks huishoudelijke ergernissen zouden 7 op 10 Belgen hun huisgenoot voor geen geld ter wereld willen inruilen

ZAVENTEM, 13 mei 2022 – IKEA België, expert in het leven thuis, heeft recent onderzoek gedaan naar de frustraties van de samenwonende Belg*. Wat blijkt? 6 op 10 huisgenoten vinden samenwonen een uitdaging. Ze ergeren zich vooral aan de rommel die hun huisgenoot veroorzaakt, wanneer deze weinig duurzaam leeft of niet helpt met huishoudelijke taken. Ook het gebrek aan tijd of rust voor zichzelf beschouwen huisgenoten als een belangrijke irritatie tijdens het samenwonen. Uit het onderzoek blijkt evenwel dat, ondanks deze huishoudelijke frustraties, 7 op 10 Belgen hun huisgenoot voor geen geld ter wereld zouden willen inruilen. Of hoe de liefde voor elkaar, belangrijker is dan het niet aanvullen van de rol wc-papier.

Info over de slimme interieuroplossingen die IKEA aanbiedt en waarmee huisgenoten de dagdagelijkse huishoudelijke frustraties kunnen beperken, vind je op IKEA.be

Story image

IKEA neemt huishoudelijke frustraties onder de loep ​

IKEA streeft ernaar de leefgewoonten van mensen thuis beter te begrijpen om hen zo te helpen om van hun huis een nog betere thuis te maken. En dus heeft IKEA België in samenwerking met onderzoeksbureau iVox recent een representatief onderzoek verricht naar de huishoudelijke frustraties van de volwassen, samenwonende Belg. Zowel samenwonende partners, familieleden, vrienden en studenten op kot werden bevraagd naar het al dan niet (en in welke mate) aanwezig zijn van huishoudelijke frustraties in de verschillende ruimtes in huis.

Oost West, mijn huisgenoot is de best(e)

Uit het onderzoek blijkt dat een meerderheid van de samenwonende Belgen wel eens irritaties over hun huisgenoten heeft. De top 4 van de grootste irritaties bij het samenwonen met anderen bestaat uit: rommel of gebrek aan orde (voor 37% van de bevraagden is dit hun grootste frustratie), een niet-duurzame levensstijl (27%), niet helpen met huishoudelijke taken (26%) en geen rust of tijd voor zichzelf hebben (23%). Het verbaast dan ook niet dat 6 op 10 samenwonende Belgen het samenwonen met anderen een uitdaging vinden. 

Toch lachen de meeste huisgenoten (62%) wel eens samen over deze irritaties, en zou 72% van de samenwonende Belgen het leven zonder huisgenoten maar saai vinden en 64% zelfs eenzaam. Ondanks alle irritaties, zouden 2 op 3 respondenten hun huisgenoten voor geen geld ter wereld willen inruilen.

Story image


​Van vuile schoenen tot vuile vaat: irritaties in de hal, keuken en woonkamer

Naast de meer algemene frustraties, werd in het onderzoek tevens gepolst naar de meest voorkomende huishoudelijke frustraties per ruimte in huis. Zo vindt 76% van de samenwonende Belgen het irritant wanneer hun huisgenoot met vuile schoenen in de hal of door het huis loopt en 6 op 10 bevraagden ergert zich eraan wanneer de huissleutel niet op de juiste plek wordt teruggelegd. In de keuken wordt het terugzetten van lege verpakkingen in de (koel)kast als het meest irritant bevonden (79%), gevolgd door het maken van smakkende eetgeluiden (78%) en het laten staan van vuile vaat (73%). Gebruikmaken van de gsm tijdens het eten wordt daarentegen ‘slechts’ door 66% als irritant beschouwd.

In de woonkamer wordt praten tijdens het samen kijken van een film of serie door 6 op de 10 Belgen die het wel eens meemaken, irritant gevonden. De grootste irritaties zijn echter het laten branden van lichten (80%) of een raam open zetten wanneer de verwarming aanstaat (72%). Het overal laten rondslingeren van spullen leidt tot minder frustraties (67%), net als het niet kunnen terugvinden van de afstandsbediening van de TV (64%). 


​Van rondslingerende was tot inpikken van lakens: irritaties in badkamer en slaapkamer

Voor huisgenoten die te lang op het toilet zitten (57% van de samenwonende Belgen vinden het irritant wanneer hun huisgenoot dit doet), of te luid snurken (71%) heeft IKEA voorlopig nog geen productoplossing. Voor tal van andere irritaties in bad- en slaapkamer daarentegen wel: een stijlvolle wasmand zodat de huisgenoot de vuile was niet langer laat rondslingeren (zowel in de badkamer (71%) als in de slaapkamer (54%) wordt dit als irritant bevonden); een toiletpapierhouder om te voorkomen dat huisgenoten gefrustreerd raken omdat de lege rol wc-papier niet wordt aangevuld (67%); en eveneens keuze genoeg uit IKEA toiletborstels waarmee huisgenoten het toilet wél proper kunnen achterlaten (73% van de samenwonende Belg ergert zich eraan wanneer hun huisgenoot het toilet niet netjes achterlaat). Voor extra (product)tips & tricks, neem een kijkje op IKEA.be

Tenslotte blijkt nog dat het monteren van een IKEA meubel bij 1 op 2 samenwonende Belgen tot irritatie leidt, maar zelden écht tot ruzie. 


​Ik zie je graag, maar…

Dat we elkaar graag zien ondanks de kleine huishoudelijke frustraties, blijkt ook uit de nieuwe IKEA campagne ‘Ik zie je graag, maar…’ die maandag 16 mei in België en het Groothertogdom Luxemburg gelanceerd wordt. De campagne bestaat zowel uit een campagnefilm voor televisie en cinema (geproduceerd in samenwerking met 5 andere landen en het agentschap Åkestam Holst)*, als een lokale productie voor online video, social media en OOH (in samenwerking met Ogilvy Social Lab Belgium en Mindshare voor mediaplanning)**.

Story image
Voor de lokale campagne zijn we op zoek gegaan naar échte verhalen van échte huisgenoten en hebben we zowel de kleine irritaties als de liefde voor elkaar met een knipoog in beeld gebracht. Door voorts slimme en betaalbare woninginrichtingsoplossingen te koppelen aan deze huishoudelijke frustraties, kunnen we helpen een beter leven thuis te creëren. Eentje waar de liefde het overwint van pakweg de vuile vaat of de lege verpakkingen in de (koel)kast”, vertelt Kaat Van Noten, Marketing & Communications Specialist IKEA Belgium. ​

*De campagnefilm ‘Een beetje liefde lost veel op’ is geproduceerd door Bacon en Martin Werner. Voor de muziek werd geopteerd voor het toepasselijke nummer ‘The Glory of Love’ van Jimmy Durante.

**De lokale video en foto content werd geproduceerd door productiehuis De Mensen, in samenwerking met Ogilvy Social Lab.

Credits:

IKEA Belgium

Marketing Manager: Gregory Bauduin
​Marketing Comms Manager: Peter Jongert
​Marketing Comms Specialist: Kaat Van Noten
​Media manager: Aline Driesen
​Media Leader: Céline Smidts

Ogilvy Social Lab

Account team: Caroline Charles, Barbara Hennin 
​Creative Director: Willem Van den Hoof
​Copy FR: Marine Quéré
​Copy NL: Pieter Decanniere
​AD: Clémentine Bailly
​Motion designer: Xavier Vanderplancke, Sadaf Naqui
​Production company: AKA De Mensen
​Photographer: Tim Coppens

 


*Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van IKEA tussen 28 maart en 4 april 2022 bij 1000 Belgen die met andere volwassenen samenwonen, representatief op taal, geslacht, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bij 1000 Belgen bedraagt 3,02%.


Voor meer informatie, neem contact op met:

Persdienst IKEA België
​​[email protected] 
​​+32 2 709 15 19


 

Over IKEA Belgium

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 364 winkels in 30 landen. 158.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Liège, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Mons. Sinds 2018 zijn de producten van IKEA België ook online beschikbaar op IKEA.be. In België telt IKEA meer dan 4.480 medewerkers.