IKEA publiceert Duurzaamheidsrapport voor boekjaar 2018

Inspiratie voor een betaalbaar, duurzaam leven thuis

Vandaag publiceert IKEA haar Duurzaamheidsverslag voor het boekjaar 2018*. Daarin maakt de woonwarenhuisketen de vorderingen van het afgelopen jaar bekend in haar ambitie om een positieve impact te hebben op mens en planeet.

“We weten dat een duurzame levensstijl vaak weggelegd is voor een kleine minderheid. Met onze omvang en reikwijdte willen wij zoveel mogelijk mensen inspireren en hen betaalbare oplossingen aanbieden om thuis een duurzamer leven te kunnen leiden binnen de limieten van onze planeet”, zegt Lena Pripp-Kovak, hoofd Sustainability bij Inter IKEA Group.

Een greep uit de hoogtepunten van boekjaar 2018:

• Ontwikkeling van nieuwe circulaire ontwerpprincipes en diensten. Zo willen we producten zodanig ontwerpen dat ze herbestemd, gerepareerd, herbruikt, doorverkocht of gerecycleerd kunnen worden.
  • Gebruik van meer hernieuwbare en gerecycleerde materialen. In het boekjaar 2018 werd 60% van alle IKEA producten vervaardigd uit hernieuwbare materialen en 10% uit gerecycleerde materialen. Onze ambitie is om tegen 2030 nog uitsluitend met hernieuwbare of gerecycleerde materialen te werken.
  • Verhoogde inzet op hernieuwbare energie. De IKEA Industry productiesite in Portugal is uitgerust met 18.240 zonnepanelen, die genoeg energie opwekken om 2.700 huizen van stroom te voorzien.
  • Het aantal klanten dat zonnepanelen van IKEA heeft gekocht, en die daardoor heel wat energiekosten konden uitsparen, is toegenomen. In boekjaar 2018 kochten al 279 klanten in België een SOLSTRÅLE systeem. Vandaag biedt IKEA haar aanbod zonnepanelen aan in zes markten (België, Nederland, Duitsland, Italië, Polen en Tsjechië). Ons doel is om dit aanbod uit te breiden naar 30 markten tegen 2025.
  • Verantwoorde grondstofwinning. Alle gebruikte katoen is (net zoals in boekjaar 2017) afkomstig uit duurzame bronnen. Bovendien is 85% (tegenover 77% in boekjaar 2017) van het gebruikte hout in boekjaar 2018 afkomstig uit duurzame bronnen**.
  • Ontwikkeling van nieuwe, innovatieve producten zoals MISTELN: een sproeikop voor de waterkraan die waterverbruik met 90% kan terugdringen.
  • Lancering van drie collecties in samenwerking met sociale organisaties.
  • Groter aanbod plantaardige voeding. De vegetarische hotdog van IKEA werd wereldwijd gelanceerd en heeft een ecologische voetafdruk die 85% kleiner is in vergelijking met de tegenhanger met vlees.
  • Alle plastic wegwerpproducten bannen uit het wereldwijde IKEA assortiment tegen 2020.

Meer voorbeelden over de vooruitgang is terug te vinden in het IKEA Duurzaamheidsrapport voor het boekjaar 2018. Het rapport omvat verwezenlijkingen uit de volledige IKEA toeleveringsketen – inclusief de Inter IKEA Group, IKEA franchisenemers en leveranciers – en is gestoeld op de People & Planet Positive strategie van IKEA die drie focusgebieden omvat en in juni 2018 gelanceerd werd:

• Inspireren en het mogelijk maken om een beter dagelijks leven te leiden binnen de grenzen van onze planeet
  • IKEA transformeren tot een circulaire en klimaatpositieve organisatie
  • Eerlijk en gelijk handelen

*Boekjaar 2018: periode van 1 september 2017 tot en met 31 augustus 2018.

**Met hout uit duurzame bronnen bedoelen we Forest Stewardship CouncilTM-gecertificeerd of gerecycleerd hout. Katoen uit duurzame bronnen heeft betrekking op katoen gekweekt volgens de Better Cotton Standard, door katoenboeren die werken aan Better Cotton, gerecycleerd katoen en duurzaam katoen uit de Verenigde Staten.

IKEA Sustainability Report FY18 .pdf

PDF - 9.0 Mb