IKEA roept FICUS Microcarpa Ginseng terug wegens de aanwezigheid van een nematode (worm)

IKEA vraagt alle klanten die tussen 1 januari en 31 maart 2023 in België een FICUS Microcarpa Ginseng plant in potmaat 14 cm en 22 cm hebben gekocht, contact op te nemen met IKEA voor volledige terugbetaling.

Product: Plant “FICUS Microcarpa Ginseng” – potmaat 14 cm en 22 cm

Probleemstelling: Aanwezigheid van de nematode (worm) Meloidogyne, dit is ongevaarlijk voor mensen maar schadelijk voor planten ​

Voor IKEA is naleving van de voorschriften een topprioriteit. Daarom roepen we de plant FICUS Microcarpa Ginseng in potmaten 14 cm en 22 cm terug omdat er Meloidogyne, een soort nematode (worm), op de wortels is aangetroffen. De Meloidogyne is een quarantaine-nematode volgens de EU-verordening.

Er is geen veiligheidsrisico of gezondheidsrisico voor consumenten verbonden aan de Meloidogyne maar het vormt wel een gevaar voor planten. Er bestaat momenteel geen behandeling tegen deze nematode.

Beschrijving van het product:

• Naam van het product: FICUS Microcarpa Ginseng in potmaten 14 cm en 22 cm
  • Artikelnummers: 30432724 en 40432728

De planten kunnen in elke IKEA winkel worden geretourneerd voor volledige terugbetaling. Er is geen bewijs van aankoop (kassaticket) vereist. Doe de plant in dubbele plastic zakken voordat je ze vervoert om het risico van verspreiding van de Meloidogyne te minimaliseren.

Ga voor meer informatie naar www.IKEA.be of neem gratis contact op met IKEA via het nummer 0800 388 09 (België).

IKEA verontschuldigt zich voor het eventuele ongemak.