IKEA sleept drie Red Dot Awards voor productdesign in de wacht

IKEA heeft maar liefst drie Red Dot Awards voor productdesign in de wacht gesleept: voor haar duurzame KUNGSBACKA keukenfronten, het DELAKTIG woonplatform en de FREKVENS draagbare muziekcollectie.

Red Dot Awards 2018
De Red Dot Design Awards is één van ’s werelds grootste internationale designwedstrijden. Alle producten worden individueel beoordeeld door een internationale, onafhankelijke jury van ongeveer 40 experts. Dit jaar ontving de wedstrijd inzendingen vanuit niet minder dan 59 landen. Naar goede gewoonte valt ook IKEA weer in de prijzen, dit keer voor haar KUNGSBACKA keukenfronten, het DELAKTIG woonplatform en de draagbare muziekcollectie FREKVENS.

“We zijn heel blij en bijzonder trots dat IKEA deze Red Dot Awards in de wacht heeft gesleept. Ze hebben bovendien iets heel leuks met elkaar gemeen. Ze tonen één voor één aan dat design meer kan zijn dan gewoon het ontwerp. Dat de dingen samen aanpakken het leven beter maakt. Dat we samen afval kunnen omzetten in grondstof voor KUNGSBACKA keukenfronten. Dat we een DELAKTIG platform kunnen creëren dat anderen verder kunnen aanvullen en ontwikkelen, en dat we een partycollectie zoals FREKVENS kunnen maken om mensen aan te zetten samen leuke momenten te beleven”, zegt Marcus Engman, Head of Design bij IKEA.

KUNGSBACKA keukenfronten
KUNGSBACKA zijn de eerste IKEA keukenfronten gemaakt van gerecycled hout en gerecyclede kunststof die bovendien aanzienlijk langer meegaan. Er zijn 25 petflessen van een halve liter nodig om het zwarte oppervlak van een KUNGSBACKA keukenfront van 40x80 cm af te werken met folie. Voor IKEA is afval geen probleem, maar een grondstof. “We moeten leren om alles wat de planeet ons te bieden heeft zo slim mogelijk te gebruiken. Wij streven ernaar om het aandeel gerecyclede materialen in onze producten te verhogen. Zo zijn we continu op zoek naar nieuwe manieren om materialen zoals papier, vezels, foam en plastic te hergebruiken en een tweede leven te geven in een nieuw product. KUNGSBACKA is voor IKEA een belangrijke stap naar een meer circulair bedrijfsmodel”, aldus Anna Granath, productontwikkelaar bij IKEA of Sweden.

DELAKTIG woonplatform
Met DELAKTIG heeft IKEA in samenwerking met ontwerper Tom Dixon een open source platform gecreëerd waarmee een bank kan worden ontworpen die zich moeiteloos aanpast aan nieuwe situaties en activiteiten. De basis van de bank, een lichtgewicht aluminium frame, is als een blank canvas dat je keer op keer helemaal naar eigen wens kan inkleuren. Componenten als een arm- of rugleuning zijn eenvoudig toe te voegen en ook de opties voor stoffering zijn talrijk. "Samen met Tom Dixon wilden we de traditionele rol van de bank in huis uitdagen. Omdat veel mensen in kleinere ruimtes wonen, is er een groeiende behoefte aan producten die geschikt zijn voor verschillende situaties en activiteiten”, vertelt James Futcher, Creative Leader bij IKEA. De kern van het DELAKTIG platform bestaat bovendien uit een profiel van geëxtrudeerd aluminium dat voor minstens 50% bestaat uit gerecycled materiaal.

FREKVENS draagbare muziekcollectie
Muziek speelt een belangrijke rol in het leven van jongeren. Dat was het vertrekpunt voor de FREKVENS collectie, waarvoor IKEA op zoek ging naar nieuwe mogelijkheden om plezier te maken. Het woonwarenhuis werkt daarvoor samen met teenage engineering, een bedrijf voor consumentenelektronica uit Stockholm dat ingenieurs en computerprogrammeurs met een gemeenschappelijke passie voor design samenbrengt. FREKVENS is een muziekcollectie die bestaat uit producten zoals luidsprekers, een platenspeler en verlichting met Bluetooth®-technologie. “Wat heb je nog meer nodig om thuis een toffe party te organiseren? Samen met teenage engineering hebben we ervoor gezorgd dat je het feestje overal met je mee kan nemen. We kijken er enorm naar uit om FREKVENS aan mensen over de hele wereld voor te stellen!”, aldus Michael Nikolic, Creative Leader bij IKEA Range & Supply. De limited edition collectie is vanaf februari 2019 verkrijgbaar bij IKEA.

IKEA KUNGSBACKA, DELAKTIG en FREKVENS worden tentoongesteld in het Red Dot Design Museum, het grootste museum voor hedendaags design, in het Duitse Essen. De uitreikingsceremonie vindt er in juli plaats.

IKEA Belgium Press Office

(Enkel voor pers)