IKEA steunt Natuurpunt met lavendelactie voor meer biodiversiteit

Vlinders in de tuin, goed voor het leefmilieu

Van 23 mei tot 5 juni verkoopt IKEA België lavendelplantjes, waarvan de opbrengst integraal naar 2 Belgische natuurbeschermingsorganisaties gaat: Natuurpunt, actief in Vlaanderen, en Natagora, actief in Brussel en Wallonië. Bedoeling is samen te zorgen voor meer biodiversiteit, zowel in ieders tuin als in de kostbare natuurgebieden van ons land.

Meer vlinders dankzij lavendel
Het vlinderbestand is in Europa de laatste jaren enorm teruggelopen, ondermeer omdat vlinders steeds minder plekjes vinden die aansluiten bij hun natuurlijke habitat. Nochtans zijn vlinders een van de belangrijkste indicatoren voor de biodiversiteit en de kwaliteit van ons leefmilieu. Maar ze hebben nectar nodig, en die vinden ze jammer genoeg niet altijd voldoende in de Belgische tuinen. Lavendelplantjes kunnen hier echt het verschil maken: met hun heerlijk geurende bloempjes zijn ze niet alleen een lust voor het oog, ze zijn ook heel aantrekkelijk voor vlinders.

Daarom verkoopt IKEA België vanaf 23 mei tot 5 juni lavendelplantjes van de soort Felice: dit zijn plantjes met lichtblauwe geurige bloemen, die  van tuinen weer een klein beetje meer een vlinderparadijs kunnen maken. De lavendel kan het jaar rond op een zonnig plekje in de tuin worden geplant, of fleurt in een leuke pot het terras op. De plant is vorstbestendig en meerjarig. Bovendien kan je er ook creatief mee aan de slag: droog de bloemen om er geurzakjes van te maken of vervang tijm door lavendel in zomerse gerechten.

Steun aan Natuurpunt en Natagora
De lavendelplantjes zijn aan €2,99 verkrijgbaar in alle woonwarenhuizen van IKEA België. De volledige opbrengst gaat naar 2 zorgvuldig geselecteerde projecten van Natuurpunt en Natagora, voor het behoud en herstel van 2 unieke ecosystemen. In Vlaanderen is dat de Kleine Netevallei, in Wallonië de ‘prairies Bocagères’. Chris Steenwegen, directeur van Natuurpunt: “De Kleine Netevallei is een gebied in de Kempen waar heel zeldzame dieren en planten leven. Natuurpunt engageert zich samen met zijn vrijwilligers om dit bijzonder stuk natuur veilig te stellen en te laten groeien. Samen met IKEA werken we zo op 2 niveaus aan biodiversiteit: in onze eigen tuinen, en in de prachtige natuurgebieden die België nog rijk is.”

De duurzaamheidsvisie van IKEA België

IKEA wil iedereen er toe aanzetten om duurzamer te leven en te werken, en werkt daar samen met zijn medewerkers en klanten aan. Onze leidraad hierbij is de duurzaamheidsstrategie People & Planet Positive, die focust op drie drijvende krachten voor verandering: een duurzamer leven thuis – dankzij onze betaalbare producten waarmee klanten minder energie en water verbruiken en hun afval kunnen beperken, onafhankelijkheid inzake middelen en energie – door zowel kostbesparend als milieubesparend te werk te gaan, afval weer om te zetten in hulpbronnen en via het gebruik van hernieuwbare energie, en een beter leven voor mensen en gemeenschappen – zowel ten opzichte van onze medewerkers, onze leveranciers als de gemeenschappen waarin we actief zijn. Omdat IKEA zelf de volledige levenscyclus van zijn producten beheert, bevindt het zich in een unieke positie. Bovendien wordt actief samengewerkt met klanten, leveranciers, medewerkers en partners. Deze elementen samen zorgen er voor dat IKEA alles in huis heeft om zijn ambitieuze doelstellingen tegen 2020 waar te maken.

Annelies Nauwelaerts PR Manager IKEA Belgium
Joris Gansemans Communication Manager Natuurpunt