IKEA tilt sociaal ondernemerschap naar hoger niveau met drie nieuwe strategische partners

Zaventem, IKEA breidt haar samenwerking met sociale ondernemers uit door haar krachten te bundelen met drie nieuwe grootschalige partners uit Zuidoost-Azië. Deze nieuwe partners creëren banen voor kansarme groepen en vrouwen uit kwetsbare gemeenschappen. Daarnaast betekent dit een uitbreiding van het aanbod van IKEA aan producten vervaardigd uit duurzame materialen zoals natuurlijke vezels en afval dat herwerkt is tot nieuwe grondstoffen.

Om meer job opportuniteiten te creëren voor kansarme groepen in Zuid- en Zuidoost-Azië, heeft IKEA besloten om samenwerkingen aan te gaan met drie nieuwe sociale zakenpartners: Classical Handmade Products in Bangladesh, SAITEX in Vietnam en Spun in India. Die nieuwe partners zullen bijdragen tot een meer gediversifieerd aanbod in materialen en technieken, wat het mogelijk maakt de productie van zowel producten als volledige collecties op te schalen.

“We willen een kracht van positieve verandering zijn in de samenleving met een langdurige impact, zowel lokaal als wereldwijd. Dankzij deze nieuwe samenwerkingen bereiken we mensen die het verst van de arbeidsmarkt staan en kunnen we tegelijkertijd andere merken en leveranciers inspireren”, zegt Christina Niemelä Ström, Sustainability Manager IKEA Supply.

De nieuwe partners zijn gevestigde fabrikanten en kunnen hun productiecapaciteit optimaal opschalen. Door een samenwerking aan te gaan met deze nieuwe partners, verbreedt IKEA haar aanbod in winkels en online met producten die op een verantwoordelijke manier aan de hand van textiel, jute en andere lokaal geproduceerde materialen en in een duurzame industriële omgeving worden geproduceerd. De eerste collectie wordt in juni 2022 uitgebracht.

“IKEA sociaal ondernemerschap is gestart in 2012 en werkt sindsdien samen met sociale ondernemingen die unieke vaardigheden en competenties naar waarde schatten en degelijke jobs creëren voor mensen die het hardst nodig hebben. Deze samenwerkingen zijn sindsdien gestaag gegroeid. Nu gaat IKEA in zee met drie nieuwe partners, gevestigd in Vietnam, India en Bangladesh. In totaal werken we samen met tien sociale ondernemingen die producten maken voor IKEA”, zegt Lena Sörmon, Business Leader Social Entrepreneurship.

“Een kleine onderneming kan de wereld niet veranderen, maar alle beetjes helpen. Samen kunnen we een succesformule voor de toekomst creëren die mogelijk in andere fabrieken kan worden gerepliceerd. Stel je voor wat een enorm verschil we zouden kunnen maken”, zegt Sanjeev Bahl, oprichter en CEO van Saitex.

De nieuwe strategische partners zijn:

Saitex, Vietnam

De Vietnamese denimfabrikant Saitex staat wereldwijd bekend voor zijn revolutionaire aanpak, door op een inclusieve en volledige duurzame manier te ondernemen. Saitex is een sociale onderneming met een zeer efficiënte en duurzame fabrieksopzet, wat bewijst dat deze soort ondernemingen niet klein hoeven te zijn of enkel in de ambachtelijke sector voorkomen. Saitex heeft als doel om in de productieafdeling voor IKEA-producten 20% medewerkers met een beperking in dienst te hebben tegen 2025. Saitex is gevestigd in Vietnam en heeft vier moderne faciliteiten in Dong Nai, alsook een nieuwe textielfabriek voor de productie van katoen. Er is ook een fabriek onder constructie in Los Angeles, VS.

Classical, Bangladesh

Classical Handmade Products (CHP) is een sociale onderneming die duurzame, handgeweven interieurproducten maakt. In de fabrieken van Classical op het platteland van Bangladesh worden duurzame, handgeweven producten gemaakt, zoals opbergmanden, placemats, tassen, poefs en tapijten van gerecycled textielafval of verantwoord katoen. Met vier fabrieken verspreid over de landelijke gebieden in het noorden van Bangladesh, biedt CHP werkgelegenheid waar werk schaars is. Dit betekent dat werknemers bij hun gezinnen kunnen blijven wonen, en toch een job kunnen vinden, waardoor de problemen die gepaard gaan met verstedelijking in evenwicht worden gebracht.

Spun, India

Spun is een sociale onderneming die vakkundig vervaardigde, unieke producten maakt op basis van textielafval. Het bedrijf emancipeert vrouwen door vakkundig vervaardigde, duurzaam geproduceerde textielproducten te maken. Ze bieden educatieve programma’s en milieu- en gezondheidsinitiatieven aan, die voor groei en ontwikkeling zorgen in verschillende gemeenschappen.

Spun werd opgericht door de Welspun Textile Group in India, een van 's werelds grootste fabrikanten van woningtextiel. Wellspun is ook al jarenlang de textiel leverancier van IKEA.  Onderwijs, emancipatie, milieu en gezondheid zijn de leidende principes bij Spun en Welspun.

IKEA Belgium Press Office (For press only)