IKEA verkoopt biologische voeding voor natuurgebied in Kleine Netevallei

ZANDHOVEN - Van 19 mei tot 15 juni schenkt IKEA België per verkocht biologisch product of per biologische maaltijd 1 euro aan ‘De vallei van de Kleine Nete’, een Kempens natuurgebied tussen Lier en Zandhoven dat beheerd wordt door Natuurpunt. Met de actie willen IKEA en Natuurpunt zowel de natuur als de biolandbouw een duwtje in de rug geven.

“De invloed van het Scheldegetij maakt van de vallei van de Kleine Nete een uniek gebied. Zo komen hier bijvoorbeeld nog zeldzame zomerklokjes voor,” weet Marc Vermeylen, voorzitter van Natuurpunt De Wielewaal. “Door de natuur in deze vallei te herstellen, kunnen we daarnaast ook belangrijke kansen geven aan soorten als de nachtzwaluw, de boomleeuwerik, de blauwborst en de gageluil”, vult Luc Leenders, voorzitter van Natuurpunt Nete & Aa aan.

Voor het herstel van de vallei van de Kleine Nete tussen Lier en Zandhoven krijgt Natuurpunt steun van de Europese Commissie via het natuur- en milieufonds LIFE. Maar natuur herstellen en onderhouden is een dure aangelegenheid en daarom zal de extra steun van IKEA erg welkom zijn.

Door de actie te koppelen aan de verkoop van biologische producten, willen IKEA en Natuurpunt de natuur twee keer laten winnen. Door geen pesticiden, insecticiden en chemische meststoffen te gebruiken zorgt biolandbouw voor een rijker bodemleven. Dat is goed nieuws voor (wilde) bijen, akkervogels en andere soorten die op en rond de velden leven. Volgens een grote meta-analyse van de universiteit van Oxford zou biolandbouw gemiddeld voor 30% meer biodiversiteit zorgen.

Bioweek bij IKEA

IKEA ondersteunt de milieuprojecten van Natuurpunt en Natagora al enkele jaren en sensibiliseert zijn klanten over natuurbehoud en het belang van biodiversiteit. Dat doet IKEA niet alleen tijdens specifieke workshops (zoals natuurwandelingen en sessies over tuinieren met aandacht voor biodiversiteit, maar ook het hele jaar door via de biomenus in het restaurant en de bioproducten in de Zweedse shop (ongeveer 10% van het volledige assortiment). Van 19 mei tot en met 15 juni zet IKEA zijn bioproducten en-maaltijden in de kijker tijdens een heuse “Biomaand”, om klanten bewust te maken van de voordelen van biologische voeding op vlak van milieu en natuurbehoud.

Annelies Nauwelaerts PR Mananger IKEA Belgium
Hendrik Moeremans ‎Press officer Natuurpunt