IKEA viert 80ste verjaardag en onthult de eerste producten van de Nytillverkad collectie

Juli 2023

Zaventem, 21 juni 2023 - IKEA bestaat dit jaar tachtig jaar en viert dat met de nieuwe Nytillverkad collectie. Doorheen de jaren voegde IKEA vele producten toe aan hun assortiment die inmiddels worden beschouwd als ware klassiekers. Ter ere van het tachtigjarig bestaan van IKEA werden er een aantal van deze geliefde meubels in een nieuw jasje gestoken. Tijdloze producten zoals de LÖVBACKEN bijzettafel en stalen cactuskapstok BONDSKÄRET krijgen een uitgesproken, trendy kleur maar behouden hun iconische design. Zo koppelt IKEA op speelse wijze het verleden aan het heden. De Nytillverkad collectie wordt in verschillende fases gelanceerd. De eerste reeks producten, onthuld tijdens Salone del Mobile 2023, zijn vanaf juli 2023 verkrijgbaar in de Belgische IKEA winkels.

Alle beelden in hoge resolutie en prijzen zijn beschikbaar in de IKEA Media Galerij. ​ ​

Vintage meubels zijn steeds populairder geworden. Mensen gaan vaker op zoek naar unieke en tijdloze stukken om zo meer karakter en stijl aan hun interieur te geven. Om aan deze vraag te voldoen, kondigt IKEA de lancering van de Nytillverkad collectie aan: een eerbetoon aan iconische IKEA ontwerpen van het verleden.

"Bij IKEA zijn het verleden, het heden en de toekomst allemaal verbonden", zegt Frederika Inger, algemeen directeur bij IKEA of Sweden. "We hebben enorm veel functionele én mooie designs ontworpen de laatste 80 jaar. Het is dan ook normaal dat we nieuwsgierig zijn naar onze prestaties van het verleden." Met Nytillverkad keren we opnieuw terug naar de toekomst. De komende jaren gaan we in meerdere lanceringen een reeks zorgvuldig geselecteerde producten uit ons designarchief op de markt brengen, geüpdatet om te voldoen aan de gedurfde visie van de huidige en volgende generatie. We zijn blij om deze tijdloze ontwerpen die door onze klanten doorheen de jaren werden geapprecieerd, opnieuw uit te brengen.”

De Nytillverkad collectie omvat een reeks meubels, beddengoed en accessoires die opnieuw ontworpen werden om aan de behoeften van vandaag te voldoen. De collectie blijft trouw aan de originele designs, maar werd heruitgebracht in opvallende tinten en vernieuwde materialen. ​

"De collectie is luidruchtig, kleurrijk en fun. Alle producten hebben een verhaal, zoals een van onze meest iconische producten, de LÖVET bijzettafel, die in 1956 werd geïntroduceerd. In de versie van Nytillverkad noemen we het LÖVBACKEN en komt het in het oranje, blauw en lichtgroen met een blad van essenfineer, waardoor het een gewaagde kleur geeft aan iedere ruimte", zegt Karin Gustavsson, creatieve leider van de Nytillverkad collectie bij IKEA of Sweden.

Een ander iconisch design is het KRYPKORNELL patroon van de Zweedse textielontwerper Sven Fristedt dat in 1980 werd geïntroduceerd als het BLADHULT patroon op een hoes voor de KLIPPAN zitbank. De vrolijke veelkleurige print, typisch voor Scandinavisch ontwerp, is nu beschikbaar op beddengoed, keukenaccessoires, voorgesneden stof en kussenhoezen. Het voegt een zonnige kleurboost en charisma toe waar je het ook plaatst.

De Nytillverkad collectie omvat ook de DOMSTEN kruk met een glad dennen blad en metalen poten in hedendaagse kleuren en is geïnspireerd door de JERRY kruk ontworpen door Karin Mobring. Ook in de collectie is de BONDSKÄRET kapstok, een nieuwe gewaagde kijk op de SMED kapstok die origineel ontworpen werd door Rutger Andersson.

"De eenvoud in het ontwerp, hoe ze eruitzien en hoe ze je helpen in je dagelijkse leven is wat deze collectie zo speciaal maakt", zegt Johan Ejdemo, designmanager bij IKEA of Sweden.

Lees hier meer over hoe de Nytillverkad collectie werd ontworpen.

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer jolien@oona.agency.

Voor meer informatie, neem contact op met:
Persdienst IKEA België
press.belgium@ikea.com ​

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 364 winkels in 30 landen. 158.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Liège, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Mons. Sinds 2018 zijn de producten van IKEA België ook online beschikbaar op IKEA.be. In België telt IKEA meer dan 4.400 medewerkers.