IKEA viert Internationale Vrouwendag met de handgemaakte INNEHÅLLSRIK collectie

Op 8 maart vieren we Internationale Vrouwendag, het perfecte moment om alle vrouwen overal ter wereld extra in de bloemetjes te zetten. Die dag staat daarnaast ook bekend als de Dag van de Verenigde Naties voor de Rechten van de Vrouw en de Internationale Vrede. Ook IKEA probeert haar steentje bij te dragen aan de verbetering van leefomstandigheden van vrouwen wereldwijd. Daarom lanceert IKEA in maart INNEHÅLLSRIK, een collectie die in samenwerking met handwerksters in India tot stand kwam. De nieuwe limited-edition collectie is vanaf vandaag beschikbaar in de IKEA winkels *.

Een collectie met een sociale roeping

Al in 2013 begon IKEA met het opzetten van langetermijnsamenwerkingen met sociale ondernemingen in onder andere India en Bangladesh. Samen met de lokale bevolking wil IKEA sociale verandering teweegbrengen door met hen zaken te doen. Dankzij de productie van handwerk, bieden die ondernemingen namelijk een stabiel inkomen aan vrouwen in gemeenschappen waar anders weinig werkkansen zijn. Op die manier bevorderen en versnellen ze de zelfontplooiing van vrouwen en geven ze hen kansen op zelfstandigheid.

INNEHÅLLSRIK is de zevende limited-edition collectie die IKEA in samenwerking met bedreven vrouwelijke ambachtslui uit India heeft ontwikkeld. Het doel van dit project? Handgemaakte en unieke artikelen creëren die positieve verandering teweegbrengen in het leven van mensen.

Hulde aan handwerk

De INNEHÅLLSRIK collectie is gemaakt van natuurlijke materialen en zet traditioneel handwerk in de kijker. De collectie brengt je door de prachtige stoffen in blauwe motieven meteen naar exotischere oorden. Het resultaat is een collectie die hulde brengt aan handwerk, waarbij elk item een eigen uniek verhaal vertelt. Zo vind je in de collectie een geborduurde plaid en diepblauwe kussenovertrekken om je woonkamer een warme uitstraling te geven. Met de handgeweven manden, gemaakt van bananenvezels, de zachte badhanddoeken en praktische toilettas, fleur je de badkamer dan weer helemaal op.

Naast de collectie, maakte IKEA samen met de vrouwelijke handwerkers uit India een reeks filmpjes waarmee iedereen zelf kan leren handwerken. Velen van ons doen met hun handen tegenwoordig immers nog nauwelijks meer dan hun smartphone bedienen. IKEA wil dan ook de uitstervende kunst van het handwerk nieuw leven inblazen. De filmpjes brengen het nut van deze bijna vergeten ambachten onder de aandacht en schetsen een portret van de vrouwen die ze levend houden. In de filmpjes, die gepubliceerd worden op 8 maart, maken we kennis met Mani die ons de beginselen van het mandvlechten leert, Rekha die uitleg geeft over patchwork en Sakshi die ons leert borduren.

​Ontdek het unieke verhaal achter deze producten in het INNEHÅLLSRIK persdossier.

Alle beelden in hoge resolutie zijn beschikbaar op de IKEA Media Gallery.

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer [email protected]

* INNEHÅLLSRIK is te koop in alle winkels van IKEA België met uitzondering van IKEA Anderlecht.