IKEA viert traditioneel vakmanschap met de nieuwe MÄVINN collectie

Juni 2023

Zaventem, 11 mei 2023 - IKEA lanceert de MÄVINN collectie bestaande uit 20 handgemaakte interieuraccessoires. De limited edition collectie staat voor traditioneel vakmanschap en werd ontworpen in samenwerking met zeven sociale ondernemingen in Azië die mensen op het platteland en kwetsbare groepen langdurig werk bieden. MÄVINN - wat "met de wind in de rug" betekent - is vanaf juni 2023 verkrijgbaar in de Belgische IKEA winkels en op IKEA.be.

Voor extra wooninspiratie, een volledig overzicht van de nieuwigheden alsook het verhaal achter de 7 sociale ondernemingen in Azië, bekijk het uitgebreide persdossier onderaan.

Alle beelden in hoge resolutie en prijzen zijn beschikbaar in de IKEA Media Galerij.

​Uniek & handgemaakt

De MÄVINN collectie omvat manden, vloerkleden, een lampenkap, een schort, tassen, kussenhoezen, een wandopberger en nog veel meer. Elk item werd zorgvuldig met de hand vervaardigd en elk product creëert zo banen voor mensen uit kwetsbare groepen.

"Ons oorspronkelijke idee was om vakmanschap te promoten en de persoon die het product heeft gemaakt op de voorgrond te plaatsen. We wilden klanten het gevoel geven dat ze op een lokale ambachtsmarkt waren waar ze kennismaakten met voorwerpen die je daar zou kunnen vinden en de ambachtslieden die ze gemaakt hebben”, zegt Paulin Machado, Designer bij IKEA of Sweden. "Elk product heeft een kenmerkende vorm en rustieke uitstraling, waarbij kleurrijke accenten worden gecombineerd met natuurlijke materialen door middel van weef of borduurwerk. Omdat ze handgemaakt zijn, is elk ontwerp uniek.”

De collectie is gemaakt van katoen, overschotmaterialen uit de denimproductie en natuurlijke vezels zoals papier vervaardigd uit de schors van moerbeibomen, bananenvezels en jute. De meeste materialen worden lokaal ingekocht in Bangladesh, India, Thailand en Vietnam, waar de sociale ondernemingen zijn gevestigd. De vezelmaterialen worden geselecteerd op basis van hun duurzaamheid en hernieuwbaarheid, evenals hun potentieel om werkgelegenheid te bieden, zowel bij de inkoop als bij de productie.

De combinatie van materialen en productietechnieken is gebaseerd op de vaardigheden en expertise van de zeven sociale zakenpartners. Dit resulteert in diverse producten en zet getalenteerde wevers en ambachtslieden in de kijker.

​Elk item creëert jobs

Sinds 2012 werkt IKEA samen met sociale ondernemingen om meer banen en een beter leven op lange termijn te bieden aan mensen in plattelandsgebieden en kwetsbare groepen. Tot nu toe werd deze inspanning uitgebreid naar meer dan 11 sociale ondernemingen over de hele wereld. Met dit soort samenwerkingen wil IKEA wereldwijde producten creëren die in grotere volumes kunnen geproduceerd worden, wat leidt tot meer werkgelegenheid. MÄVINN is de tweede wereldwijde collectie voor sociaal ondernemerschap van IKEA en is de eerste jaarlijks terugkerende collectie die deze naam gebruikt.

Als ontwerper was het een plezier om nauw samen te werken met lokale ambachtslieden en hun vaardigheid en creativiteit in elk stuk te verwerken. Het viert niet alleen traditioneel vakmanschap, maar creëert ook zinvolle banen voor mensen in nood. Met MÄVINN kunnen we ambachtslieden en hun gemeenschappen ondersteunen, terwijl we handgemaakte producten toegankelijk maken voor mensen over de hele wereld", zegt Maria Vinka, freelance ontwerper bij IKEA of Sweden.

Persdossier - MÄVINN.pdf 7 MB

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer [email protected].

Voor meer informatie, neem contact op met:
Persdienst IKEA België
​+32 2 709 15 19