IKEA zet verder in op hernieuwbare materialen

Tijdens de Democratic Design Days* in Älmhult bevestigt IKEA haar ambitie om een positieve impact te hebben op mens en planeet. IKEA stelt nieuwe engagementen en collecties voor die verband houden met het gebruik van hernieuwbare en gerecycleerde materialen.

IKEA heeft met haar omvang en reikwijdte een kans om positieve verandering teweeg te brengen en anderen te inspireren om hetzelfde te doen. IKEA wil zich bijvoorbeeld inzetten om tegen 2030 enkel hernieuwbare en gerecycleerde materialen te gebruiken, een cruciale stap om de impact van materialen te verlagen.

IKEA wil enkel gerecycleerd polyester gebruiken in textielproducten tegen 2020

IKEA neemt verdere stappen om een circulair bedrijf te worden door alle zuivere polyester textielproducten te vervangen door gerecycleerd polyester tegen 2020. Dit vervangen heeft namelijk vele voordelen. Niet alleen worden broeikasgasemissies en energieverbruik verlaagd, maar ook de vervuiling van stortplaatsen en oceanen wordt tegengegaan door afval om te zetten in afgewerkte producten. Vandaag zijn 50% van de polyester textielproducten die IKEA produceert gemaakt van gerecycleerd polyester. Met het oog op nieuwe innovaties en ontwerpen, zal dit tegen eind volgend jaar voor alle producten gelden. Op dit moment gebruikt IKEA al het equivalent van 5 miljard verzamelde en gerecycleerde PET-flessen in haar textielproducten.

Beter textiel met houtpulp

IKEA wil duurzaam textiel aanbieden aan zoveel mogelijk mensen tegen een aantrekkelijke prijs. Textiel wordt vandaag grotendeels gemaakt op basis van fossiele grondstoffen. Met de joint venture TreeToTextile wil IKEA (in samenwerking met onder andere de H&M Group) een alternatief en een aanvulling vinden op textiel gemaakt op basis van fossiele grondstoffen.

Met TreeToTextile wil IKEA een nieuwe goedkope vezel op basis van houtcellulose ontwikkelen en industrialiseren. Het productieproces gebruikt minder chemicaliën en er komt geen zwavel vrij, in tegenstelling tot de traditionele viscose gemaakt van cellulose. Het water en de chemicaliën worden gerecycleerd en opnieuw gebruikt.

Het project zit nog steeds in de onderzoeksfase, maar het doel van de joint venture is de nieuwe technologie toepassen en ze toegankelijk maken voor textielproducenten wereldwijd. Katoen blijft een belangrijk materiaal voor IKEA, maar textiel op basis van cellulose biedt het grootste potentieel als alternatief en aanvulling op katoen en textiel op basis van fossiele grondstoffen.  We streven ernaar de productie van IKEA bedtextiel, gordijnen en textiel voor zitbanken binnen enkele jaren te starten.

Minder luchtvervuiling met FÖRÄNDRING

In 2018 lanceerde IKEA het “Better Air Now” initiatief met als missie om de wereldwijde milieuproblematiek aan te pakken. Dit door het herbruiken van rijststro – een oogstoverschot dat erg luchtvervuilend is als het verbrand wordt – als een grondstof voor IKEA producten. De eerste resultaten zullen te zien zijn in de komende collectie FÖRÄNDRING, die zal worden gelanceerd in de herfst van 2019. FÖRÄNDRING is Zweeds voor ‘verandering’ en illustreert de drang om bij te dragen aan een betere wereld. Dit door enerzijds verandering te brengen in huidige gewoontes waarbij rijststro verbrand wordt en anderzijds een verandering voor iedereen door bij te dragen aan betere lucht.

*Democratic Design Days is een jaarlijks event in Älmhult (Zweden) waar IKEA of Sweden alle nieuwe samenwerkingen met de internationale pers en influencers deelt en hen de mogelijkheid geeft om een blik te werpen achter de schermen van IKEA design en productontwikkeling.

IKEA Belgium Press Office