IKEA zorgt voor duurzame verlichting in de vluchtelingenkampen van UNHCR

Zaventem, 4 februari 2014 – De IKEA Foundation werkt sinds 2010 samen met UNHCR aan verschillende projecten die de leefomstandigheden in vluchtelingenkampen verbeteren. Vandaag kondigt de IKEA Foundation een nieuw project aan, waarvoor IKEA ook zijn klanten oproept. Van 3 februari tot 29 maart 2014 schenkt de IKEA Foundation per verkochte ledlamp 1 euro aan UNHCR. Met het ingezamelde geld kunnen de vluchtelingenkampen in Tsjaad, Bangladesh, Ethiopië, Jordanië en Soedan worden uitgerust met straat- en binnenverlichting. Die verlichting maakt de kampen veiliger en helpt vluchtelingen in hun dagdagelijkse activiteiten.

Meer dan 10 miljoen vluchtelingen, een aantal dat blijft stijgen

Vandaag zijn er wereldwijd bijna 10,5 miljoen vluchtelingen. Ongeveer de helft van hen zijn kinderen. Veel vluchtelingen zoeken noodgedwongen onderkomen in een kamp. De uitdagingen op het vlak van onderdak, gezondheidszorg en onderwijs zijn er groot. Verschillende organisaties zetten zich voor hen in, maar het aantal vluchtelingen blijft wereldwijd stijgen. Daarom heeft de IKEA Foundation in 2010 een partnerschap gesloten met UNHCR. Hieruit groeiden verschillende projecten in onder meer Ethiopië, Soedan, Syrië, Jordanië en Bangladesh. In 2011 deed de IKEA Foundation de grootste private schenking aan UNHCR ooit, ter waarde van 43 miljoen euro. De afgelopen maanden werkte de Foundation ook nauw samen met UNHCR voor de bouw en verspreiding van sterkere en duurzamere woonunits voor Syrische vluchtelingen in Libanon. “Bij iedere nieuwe humanitaire ramp wordt de steun van de privésector belangrijker en dringender. De IKEA Foundation is de voornaamste privépartner van UNHCR. Samen willen we een positieve impact hebben op het leven van vluchtelingen,” vertelt António Guterres, Hoog Commissaris voor de Vluchtelingen van de VN.

Langere dagen, verhoogde veiligheid

Met het nieuwe project wil de IKEA Foundation voldoende verlichting bieden aan vluchtelingen in kampen en zorgen voor straatverlichting, binnenverlichting op zonne-energie en andere duurzame technologieën zoals kookplaten met een laag energieverbruik. Zo worden vluchtelingenkampen ’s avonds en ’s nachts een stuk veiliger en wordt het voor gezinnen mogelijk om zich ook in het donker te organiseren. Na zonsondergang zijn de activiteiten nu beperkt. Zelfs elementaire dagelijkse dingen zoals koken, huiswerk maken, naar het toilet gaan of water halen zijn moeilijk en vaak zelfs gevaarlijk, vooral voor vrouwen en meisjes. Het risico op criminaliteit, met inbegrip van seksueel geweld, is groter in het donker. De verbeteringen die door de campagne gefinancierd worden, zullen van vluchtelingenkampen een veiliger en geschikter onderkomen maken voor vluchtelingenkinderen en hun gezinnen.

Klanten over de hele wereld betrokken bij het project

Voor iedere LEDARE ledlamp die tussen 3 februari en 29 maart verkocht wordt in een IKEA woonwarenhuis waar ook ter wereld, schenkt de IKEA Foundation 1 euro aan UNHCR. Het ingezamelde bedrag zal bijdragen tot betere verlichting en nieuwe duurzame energiebronnen in vluchtelingenkampen.

IKEA Foundation

De IKEA Foundation streeft ernaar de kansen voor kinderen en jongeren in ’s werelds armste gemeenschappen te verbeteren door financiële steun te geven aan totaalprogramma’s op lange termijn die een ingrijpende en blijvende verandering kunnen teweegbrengen. De Foundation werkt samen met sterke, strategisch gekozen partners voor het toepassen van innovatieve benaderingen om grootschalige resultaten te bereiken in vier kerngebieden in het leven van een kind: een thuis, een gezonde start in het leven, kwaliteitsonderwijs en een stabiel gezinsinkomen. Tegen 2015 zullen naar schatting 100 miljoen kinderen baat gehad hebben bij de programma's die de IKEA Foundation momenteel financiert. Verneem hier meer over op www.ikeafoundation.org en www.facebook/IKEAfoundation

UNHCR

Het Hoog Commissariaat voor de Vluchtelingen van de Verenigde Naties, ook bekend als het VN-vluchtelingenagentschap, werd op 14 december 1950 opgericht door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Het beschermt de rechten en staat in voor het welzijn van vluchtelingen. De afgelopen zes decennia heeft het agentschap tientallen miljoenen mensen geholpen hun leven weer op te bouwen. Daarnaast is het ook gemandateerd om mensen te helpen die gedwongen verhuisd zijn in eigen land en staatlozen. UNHCR staat in de frontlinie van de grootste humanitaire noodsituaties in de hele wereld: in Syrië, Mali, Afghanistan, Zuid-Soedan, de Democratische Republiek Congo en op tal van andere plaatsen. Lees meer op www.unhcr.org