In 2021 wil IKEA België de voedselverspilling in eigen productieketen met 50% verminderen

13 januari 2021 – IKEA België wil het nieuwe jaar meteen inzetten met goede voornemens en heeft als ambitie om tegen december 2021 de voedselverspilling in eigen productieketen met 50% te verminderen. Wereldwijd, zullen alle IKEA vestigingen tegen december 2022 hun voedselverspilling met de helft verminderen. Sinds de opstart in 2017 van een intern programma om de strijd met voedselverspilling aan te gaan, slaagde IKEA België erin om bijna een half miljoen maaltijden (498.182) te besparen. Dit staat gelijk aan een totale besparing van bijna 200 ton afval (199,3 ton) en 856,9 ton CO2.

Reeds een half miljoen maaltijden bespaard

Als bedrijf dat haar verantwoordelijkheid wil opnemen ten opzichte van de maatschappij en de omgeving waarin we leven, is IKEA ervan overtuigd dat voedselverspilling een tot het verleden zou moeten behoren. Door zichzelf ambitieuze doelstellingen op te leggen - IKEA België wil tegen december 2021 de voedselverspilling in eigen productie met 50% verminderen - gelooft IKEA het goede voorbeeld te kunnen geven en andere bedrijven te kunnen inspireren. Wereldwijd zullen alle IKEA vestigingen tegen eind 2022 hun voedselverspilling met de helft verminderen.

In 2020 verminderde IKEA België reeds met 37% de verspilling van het voedsel dat in de Belgische restaurants, bistro’s en medewerkerskantines overblijft. Het laatste kwartaal liepen de besparingen al op tot 40%. Sinds de start van het interne programma in 2017 zorgde dit voor een besparing van bijna een half miljoen maaltijden. Op jaarlijkse basis, bespaart IKEA België hiermee bijna 200.000 (193.151) maaltijden. Dit stemt overeen met een gemiddelde jaarlijkse besparing van 332,2 ton CO2 per jaar of 77,3 ton afval. Dit stemt overeen met het jaarlijks energieverbruik van maar liefst 383 gezinnen1.

Slimme technologie als wapen in de strijd tegen voedselverspilling

Om tegen eind 2021 de helft minder voedsel te verspillen in de Belgische IKEA restaurants, bistro’s, medewerkerskantines en Zweedse shops, werd in de eerste plaats geïnvesteerd in oplossingen voor de eigen productielijn omdat in deze schakel van de keten de grootste impact gemaakt kan worden. Nieuwe technologieën werden geïnstalleerd en medewerkers werden uitvoerig getraind om de strijd tegen voedselverspilling aan te gaan. Dankzij slimme weegschalen die gekoppeld worden aan tablets, kunnen medewerkers sinds 2017 efficiënt en accuraat bijhouden welk soort voedsel overblijft en waarom het wordt weggegooid. In het voorjaar zullen slimme camera’s met behulp van Artificiële Intelligentie maaltijdresten van klanten automatisch registreren. Voorgeprogrammeerde en slimme ovens zorgen dan weer voor een optimale gaartijd en temperatuur. Ten slotte heeft IKEA België sinds 2019 ook met Too Good To Go de handen in elkaar geslagen in de strijd tegen voedselverspilling. Onverkochte maaltijden uit het IKEA restaurant worden aan het eind van de dag aan een aantrekkelijke prijs aangeboden via de Too Good To Go-app. Deze samenwerking heeft tussen februari 2019 tot en met maart 2020 ervoor gezorgd dat er 13.000 maaltijden gered werd.

De voeding die alsnog overblijft op het einde van de dag wordt in eigen biogasinstallaties tot energie verwerkt of gedoneerd.

127.400 hotdogs gedoneerd

De COVID-19 pandemie zorgde voor de nodige uitdagingen in de restaurantsector. De heropening van de IKEA winkels en restaurants gevolgd door een sluiting tot twee maal toe vroeg om de nodige creativiteit om de strijd tegen voedselverspilling verder te kunnen zetten. IKEA België bleef niet bij de pakken zitten en zag de opportuniteit om voedselverspilling tegen te gaan en kwetsbare leden in de samenleving in deze moeilijke tijden te helpen. IKEA België doneerde voorlopig meer dan €85K (€85.354,40) aan voedsel voornamelijk aan Voedselbanken en Restos du Coeur. Dit zal nog oplopen in de komende weken, op dit ogenblik wordt bestudeerd of een bijkomende donatie van meer dan €100K (€100.875,22) uitgevoerd kan worden, dat onder andere bestaat uit 1.228.800 vleesballetjes. 127.400 hotdogs worden deze maand dankzij Voedselbanken onder de meest behoevenden verdeeld. Ook 53.928 porties taart (Bresilienne-, chocolade-, kaas- en worteltaart) werden reeds weggeschonken tijdens de eindejaarsperiode en worden komende maand verdeeld.

Ga jij ook de uitdaging aan?

IKEA België wil niet alleen in haar eigen operaties de strijd tegen voedselverspilling aangaan. Deze maand lanceert IKEA België een laagdrempelige campagne om Belgische consumenten te inspireren ook hun eigen voedselverspilling te verminderen. Want als ook de 12 miljoen jaarlijkse bezoekers hun voedselverspilling met de helft verminderen, zijn we allemaal weer een stap dichter bij een duurzame toekomst.

De cijfers op een rijtje

1 Bron: https://www.epa.gov/energy/greenhouse-gas-equivalencies-calculator

IKEA Belgium Press Office