In een moeilijke economische context heeft IKEA een operationele omzet van recordhoogte gedraaid: 1,037 miljard voor het boekjaar 2022

ZAVENTEM, 13 oktober 2022 – In een wereld waar de ene crisis op de andere volgt, blijft IKEA België mooie resultaten boeken met een operationele omzet voor de verkoop van producten en diensten van 1,037 miljard voor het boekjaar 2022. Door doorgedreven te investeren in een hybride koopervaring die zowel on- als offline in het teken staat van transparantie en doeltreffendheid kon een operationele omzet worden aangehouden die zelfs licht is gestegen tegenover 2021 (+2,8%). In 2023 is het bedrijf van plan de investeringen in de Belgische winkels zowat te vervijfvoudigen (x 4,6). Ook stelt IKEA België zich het ambitieuze doel om de omzet voor de verkoop van keukens binnen 3 jaar te verdubbelen. IKEA België is vastbesloten om daarmee zijn duurzame aanwezigheid in België verder te zetten, zowel op het gebied van vestigingen en werkgelegenheid als door zijn betrokkenheid met zijn klanten.

In een moeilijke context investeren in de wereld van morgen

In een crisiscontext (oorlog in Oekraïne, hollende inflatie, torenhoge energieprijzen, klimaatcrisis en bevoorradingsmoeilijkheden als gevolg van de pandemie) heeft IKEA België het recordresultaat van boekjaar 2021 weten te handhaven en zelfs met 2,8% overtroffen. Het noteert een operationele omzet voor de verkoop van producten en diensten van 1,037 miljard. Dat uitzonderlijke resultaat is te danken aan de solidariteit en ondernemingszin van de 4480 medewerkers in België.

“Dankzij de team spirit van alle medewerkers van IKEA België hebben we een fantastisch resultaat behaald, zeker gezien de uitdagende economische context. Omdat we ook het komende jaar moeilijke tijden tegemoet gaan, geloven we dat we een nog belangrijkere rol zullen spelen in het aanbieden van slimme, duurzame en betaalbare oplossingen voor vele mensen, vooral voor zij met een bescheiden budget.” André Schmidtgall, Country Retail Manager & Chief Sustainability Officer bij IKEA België

Ondanks de weinig bemoedigende economische vooruitzichten voor het boekjaar 2023 blijft het bedrijf verder investeren in zijn groei in België: het vervijfvoudigt zijn investeringen in de winkels bijna, tot in totaal 22 miljoen euro. Tegelijk wil IKEA België zijn marktpositie in keukens verstevigen en de keukenverkoop in 3 jaar trachten te verdubbelen.

De hybride koopervaring steeds efficiënter maken, on- en offline

In 2022 heeft IKEA België de hybride koopervaring voor de klanten zowel on- als offline verder geoptimaliseerd om beter in te spelen op hun veranderende behoeften.

Naast de verhoging van de verwerkingscapaciteit voor bestellingen in de winkels werd in 2022 het accent gelegd op de efficiëntie van de processen, met name via pilotprojecten voor technologische innovatie. Zo heeft IKEA in IKEA Gent autonome drones ingezet om het voorraadniveau op te volgen. Bij IKEA Hasselt loopt momenteel een testproject met automatisch gestuurde voertuigen om de logistiekprocessen wanneer de winkel gesloten is vlotter te laten verlopen.

Samen werken aan een duurzamere en inclusievere wereld

Omdat het mee wil bouwen aan de wereld van morgen, staan mens en planeet zoals steeds centraal in de strategie en de inspanningen van het bedrijf.

In de loop van boekjaar 2022 heeft IKEA België zijn klimaatvoetafdruk met 30,5% verminderd. Dat doet het in het kader van zijn doelstelling om klimaatpositief te worden tegen 2030, wat inhoudt dat de vermindering van broeikasgasuitstoot groter is dan de uitstoot van de groep. IKEA wil zich ook samen met de klanten inzetten voor een duurzamer leven thuis, onder meer via de Tweedekanshoeken: heuse expertisecentra in het verkleinen van de afvalberg! Meer dan 600.000 producten hebben zo een tweede leven gekregen en 220.000 werden opnieuw verpakt voor verkoop in de winkel.

Om in België sociale impact te creëren, spant IKEA zich via zijn programma ‘Samen werken & groeien’ in om voor vluchtelingen de toegang tot de Belgische arbeidsmarkt te vergemakkelijken. Het bedrijf heeft in 2022 ook verschillende acties op touw gezet om de meest kwetsbare eenoudergezinnen te helpen om hun woning in een thuis om te vormen. Dat gebeurde in het kader van het programma ‘Welkom Thuis’ dat werd opgezet samen met regionale partners als AMA, CAW en Caritas Luxemburg. Meer dan 200 medewerkers konden tijdens de werkuren vrijwilligerswerk doen, en er werd voor meer dan 200.000 euro aan donaties overgemaakt aan verschillende organisaties.

De Ingka groep[1] publiceert ook vandaag om 13 uur haar verkoopcijfers op ingka.com/newsroom.

[1] De Ingka groep (Ingka Holding B.V. en de entiteiten die het controleert) is een van de 12 bedrijvengroepen die IKEA verkoopkanalen bezitten en exploiteren onder franchise van Inter IKEA Systems B.V.

IKEA Belgium Press Office

(press only)