Ingka Group bedankt medewerkers voor inspanningen tijdens pandemie met gift van 110 miljoen euro

De Ingka Group, de grootste IKEA retailer, heeft aangekondigd dat het alle medewerkers over de hele wereld een totaalbedrag van 110 miljoen euro zal schenken als waardering voor hun buitengewone inspanningen tijdens de Covid-pandemie.

"Sinds het begin van de pandemie hebben we ernaar gestreefd onze medewerkers op een professionele en zorgzame manier te ondersteunen, in lijn met onze waarden en humane aanpak, en dit is opnieuw een stap in die richting", zegt Ulrika Biesèrt, People & Culture manager bij IKEA Retail (Ingka Group).

Biesèrt zegt dat de Ingka Group ongelooflijke uitdagingen heeft overwonnen en heeft laten zien hoe  flexibel en prestatiegericht ze is.

De Ingka Group exploiteert IKEA woonwarenhuizen en ontmoetingsplaatsen in 32 markten, met meer dan 170.000 medewerkers. Het bedrag wordt verdeeld over deze landen en is van toepassing op alle medewerkers van de Ingka Group (IKEA Retail, Ingka Centers en Ingka Investments) die op 31 augustus 2021 in dienst zijn en ten tijde van uitbetaling in januari 2022 nog in dienst zijn. Het bedrag dat per medewerker in elk land wordt uitgekeerd, is gebaseerd op het aandeel van het land in de totale loonkost.

Tolga Öncü, Retail Operations Manager bij IKEA Retail (Ingka Group), zegt dat de medewerkers de online verkoop hebben versneld en de winkels radicaal hebben aangepast om veilig te werken en aan de vraag te voldoen. "We hadden dit niet kunnen doen zonder de moed, toewijding en het ondernemerschap van onze medewerkers - ook van die in de fysieke winkels die geholpen hebben onze ambitie waar te maken om het leven thuis beter te maken voor miljoenen mensen, wanneer ze dat het meest nodig hebben."

Het geschenk is een eenmalige blijk van waardering, in aanvulling op de bestaande beloningspakketten die Ingka Group biedt. Deze omvatten een jaarlijkse 'One IKEA'-bonus op basis van de prestaties van het bedrijf en de eenheid, evenals een eenmalige pensioenbijdrage via het 'Tack'-loyaliteitsprogramma van het bedrijf voor medewerkers die minstens vijf jaar in dienst zijn.

De Ingka Group kondigde onlangs een sterke omzet aan van EUR 37,4 miljard voor het boekjaar 2021, een stijging van 6,3% ten opzichte van vorig jaar (EUR 35,2 miljard in FY20). Het totale aandeel van de online verkoop steeg van 18% naar 30%, en ondanks de uitdagingen van de pandemie opende het bedrijf 26 extra nieuwe locaties.

IKEA Belgium Press Office

(press only)