Ingka Group kondigt aan dat de IKEA retailverkoop is gestegen met 4,70 %

Ingka Group (1)  kondigt aan dat de IKEA retailverkoop voor het boekjaar 2018 (2) EUR 34,8 miljard bedraagt wereldwijd (tegenover 34,1 in BJ17) en EUR 913 miljoen voor IKEA België. Na verrekening van valuta‑effecten steeg de totale retailverkoop met 4,70% wereldwijd en met 1,16% in België. In een snel veranderende retailomgeving bouwt IKEA voort op haar passie voor het leven thuis en de transformatie om nog betaalbaarder, gebruiksvriendelijker en duurzamer te worden.

Dit jaar heeft Ingka Group een stijging van de verkoop vastgesteld in de meeste van de 30 markten, waarbij China een van de sterkste stijgers is. Er werden twaalf nieuwe IKEA winkels geopend, waaronder een eerste winkel in India. De klantenbezoeken aan de 367 IKEA winkels stegen met 3% (838 miljoen bezoekers) en de website IKEA.com kreeg 10% meer bezoekers (2,35 miljard bezoekers in totaal). Catherine Bendayan, CEO van IKEA België: “In België zijn de klantenbezoeken aan de IKEA winkels afgenomen met 2,6 % terwijl e-commerce de belangrijkste groeimotor vormt. De IKEA België webshop werd in februari gelanceerd en we zullen de komende jaren blijven investeren in onze digitale ontwikkeling om ons aanbod toegankelijker te maken en nog dichter bij onze Belgische klanten te komen.”

Jesper Brodin, CEO van Ingka Group; “We benutten de snel veranderende retailomgeving en maken IKEA toegankelijker. Daarom gaan we ook investeren in nieuwe mogelijkheden en zetten we in op onze huidige sterkhouders, door onze winkels bijvoorbeeld ten volle in ons leveringsnetwerk te integreren. Daarnaast verkennen we nieuwe winkelformules in stadscentra in bepaalde landen. Op deze manier willen we ons contact met de klant verbeteren, zowel fysiek als digitaal.

Click&Collect is een onlineservice waarmee klanten hun IKEA producten online kunnen kopen en ze vervolgens afhalen in een IKEA winkel. Deze service is nu live in verschillende markten, waarvan de VS de grootste is. Dit jaar nam Ingka Group TaskRabbit over om klanten flexibele en betaalbare services aan te bieden, waaronder de montage van meubelen. Het serviceaanbod is nu volledig geïntegreerd in de VS en het VK, en wordt later dit jaar uitgebreid naar Canada. In België heeft het catalogusthema ‘Make Room for Life’ geleid tot een toename van de verkoop van zetels en kastsystemen. Het thema richt zich op de woonkamer en benadrukt verschillende oplossingen die mensen in staat stelt meer ruimte te maken voor de dingen waar ze van houden in het leven.

We willen er zijn voor alle mensen die grote dromen en behoeften hebben voor hun leven thuis, maar wel op zoek zijn naar een klein prijsje. Daarom maken we het makkelijker voor onze bestaande en nieuwe klanten om bij IKEA te winkelen waar en wanneer zij willen. We weten dat voor 80 % van de consumenten het aankoopproces online begint. Tegelijk weten we ook dat winkels een belangrijke rol spelen in de totale ervaring, ze vormen een bron van vakkennis en inspiratie voor woninginrichting. Die sterke punten willen we gebruiken om een nog beter dagelijks leven te creëren voor meer mensen, ongeacht hoe ze met ons in contact willen treden”, gaat Jesper Brodin verder.

Ingka Group streeft naar een positieve impact op de planeet. Onze ambitie is om 'people & planet positive' te worden tegen 2030, terwijl we ons richten op onze transformatie in een circulair bedrijf, de klimaatopwarming aanpakken en gelijkheid promoten, en tegelijk ons bedrijf doen groeien. Met die ambitie in het achterhoofd koos Ingka Group onlangs voor emissievrije levering aan huis voor klanten in vijf grote steden: Parijs, Amsterdam, New York, Los Angeles en Shanghai.

Inter IKEA Systems, dat eigenaar is van het IKEA concept en de wereldwijde franchisegever is, kondigde een totale IKEA retailverkoop aan van EUR 38,8 miljard voor de 11 franchisenemers.

(1) Ingka Group, voorheen de IKEA Groep, is de grootste IKEA franchisenemer, met 367 IKEA winkels in 30 markten en 158.500 medewerkers. De naam Ingka is gebaseerd op de naam van de oprichter: Ingvar Kamprad.

(2) Boekjaar: 1 september 2017 - 31 augustus 2018.

Over Ingka Group

Ingka Group (INGKA Holding B.V. en de entiteiten die het controleert) is een van de 11 verschillende bedrijvengroepen die IKEA verkoopkanalen bezitten en exploiteren onder franchise van Inter IKEA Systems B.V. Ingka Group heeft drie business areas: IKEA Retail, Ingka Investments en Ingka Centres. Het is ’s werelds grootste retailer van interieurartikelen, met 367 IKEA winkels in 30 landen. De IKEA winkels kregen 838 miljoen bezoekers over de vloer in BJ18, en 2,35 miljard mensen bezochten www.IKEA.com.De visie houdt in dat we een beter dagelijks leven voor zoveel mogelijk mensen creëren door goed ontworpen, functionele en betaalbare woonartikelen aan te bieden tegen prijzen die zo laag zijn dat een mooie en functionele woning binnen het bereik ligt van zo veel mogelijk mensen.

IKEA Belgium Press Office

(Enkel voor pers)