Ingka Group kondigt sterke verkoopprestaties aan nu ons leven thuis belangrijker is dan ooit

6 oktober 2020 - Ingka Group maakte vandaag de IKEA retailverkoopcijfers voor het boekjaar 20201 bekend: 35,2 miljard2 euro (36,7 miljard euro in boekjaar 2019), en dat ondanks de economische uitdagingen die de gezondheidscrisis rond COVID-19 stelt. Het bedrijf blijft zich hervormen om betaalbaarder, toegankelijker en meer duurzaam te worden en zo in te spelen op de veranderende dromen en noden van de consumenten die van hun huis een thuis willen maken.

2020 zal de geschiedenis ingaan als een uitdagend jaar met een enorme impact op het leven en de sociale contacten van mensen, maar ook op de werking van bedrijven. Tijdens een heel aantal weken in de loop van het jaar heeft Ingka Group 75% van de IKEA winkels over de hele wereld moeten sluiten omwille van lockdowns. Op dat moment maakte het bedrijf zijn engagement bekend om mensen die door de pandemie werden getroffen te helpen en hun gezondheid en leefomgeving te beschermen. Zo werd 26 miljoen euro noodhulp vrijgemaakt in de vorm van producten die aan gemeenschappen werden geschonken. De werknemers van IKEA kregen inkomenszekerheid en konden aanspraak maken op een verlenging van het ouderschapsverlof en flexibele werkuren. Bovendien besloot het bedrijf de overheidssteun die het bij de start van de pandemie genoot voor de lonen van medewerkers terug te geven, aangezien het economisch herstel er sneller kwam dan verwacht.

“Onze sterke prestaties in deze unieke periode bewijzen de veerkracht van ons bedrijf en het indrukwekkende leiderschap onder medewerkers binnen IKEA. In de afgelopen zes maanden konden we ons snel aanpassen en inspelen op de nieuwe noden van klanten. Onze waarden kwamen weliswaar zwaar onder druk te staan, maar het is duidelijk dat we allemaal naar dezelfde missie toewerken. We zijn immers vastbesloten om het dagelijks leven van zoveel mogelijk mensen te verbeteren nu ons leven thuis belangrijker is dan ooit”, verklaarde Jesper Brodin, CEO van de Ingka Group.

Ingka Group voerde in de loop van het jaar versneld een aantal retail transformaties door: winkels werden verwerkingseenheden en er werden Click&Collect diensten ingevoerd die afhaal- en doorrijdmogelijkheden boden. In sommige gevallen werden de parkeerplaatsen van onze winkels zelfs omgevormd tot COVID-19 testdorpen voor de buurtbewoners. In de loop van het jaar opende het bedrijf 26 nieuwe IKEA locaties in steden als Shanghai, Seoel, Moskou en Tokio. Nieuwe digitale oplossingen zorgden voor vlottere IKEA ervaringen. Er werd ook geïnvesteerd in vastgoed, zoals: de Kings Mall in Londen en de Rue de Rivoli in Parijs. Terwijl ook Geomagical Lab overgenomen werd; een ontwikkelaar van 3D en visuele AI oplossingen voor virtuele interactieve inrichting.

Voor de consument is het leven thuis belangrijker geworden dan ooit. We zien dan ook verschuivingen in gedrag en behoeften, omdat mensen thuis ook meer uiteenlopende taken gaan uitvoeren en niet alleen aan hun basisbehoeften voldoen. Hun thuis fungeert immers ook als werkplek, school of zelfs fitnessclub. De interesse om de thuissituatie te verbeteren neemt toe, wat leidde tot hoge bezoekersaantallen in onze winkels (706 miljoen tegenover 839 miljoen in boekjaar 2019) en op onze IKEA.com website (3,6 miljard tegenover 2,6 miljard in boekjaar 2019). In de loop van het jaar steeg de online verkoop met 60 % (+48 % in boekjaar 2019) tot zowat 18 % van de totaalverkoop (11 % in boekjaar 2019).

“Dit jaar is gebleken dat missie en winst hand in hand gaan. We maken het belangrijkste decennium in de geschiedenis van de mensheid mee en de komende jaren worden niet makkelijk, maar we hebben zelf de touwtjes in handen om een toekomst uit te bouwen, en erin te investeren, die schoner, groener en rechtvaardiger is waarin niemand achteropraakt. Onze doelstelling is duidelijk: we willen meewerken aan het oplossen van de klimaatcrisis, de situatie herstellen en bijsturen voor de komende generaties”, bevestigt Jesper Brodin, CEO van de Ingka Group.

Onlangs voerde het bedrijf de duurzaamheidsinspanningen op. Zo werd 600 miljoen euro geïnvesteerd in het kader van de IKEA ambitie om tegen 2030 ‘people & planet positive’ te zijn. Dit moet de overstap naar een economie zonder CO2-uitstoot versnellen. In totaal wordt er momenteel 3,8 miljard euro in duurzaamheid geïnvesteerd.

Inter IKEA Systems B.V., de eigenaar van het IKEA concept en de wereldwijde IKEA franchisegever, maakt vandaag ook de totaalcijfers voor de IKEA retailverkoop bekend: 39,6 miljard euro in de 12 groepen van franchisenemers samen.

Lees meer over hoe ons leven thuis veranderde in dit onlangs gepubliceerde rapport: Big Home Reboot.

1 Boekjaar: 1 september 2019 - 31 augustus 2020.
​2 De (financiële) informatie in dit persbericht werd nog niet gecontroleerd. De gecontroleerde jaarrekening van de Ingka Holding wordt neergelegd bij de Nederlandse Kamer van Koophandel.

Over Ingka Group

De Ingka Group (INGKA Holding B.V. en de entiteiten die het controleert) is een van de 12 verschillende bedrijvengroepen die IKEA retail bezitten en beheren onder franchise van Inter IKEA Systems B.V. Ingka Group heeft drie Business Areas: IKEA Retail, Ingka Investments en Ingka Centres. Ingka Group is een strategische partner van het IKEA franchisesysteem en beheert 378 IKEA winkels in 30 landen. Deze IKEA winkels kregen 706 miljoen bezoekers over de vloer in BJ20 en 3,6 miljard mensen hebben IKEA.com bezocht. Ingka Group beheert activiteiten volgens de IKEA visie: een beter dagelijks leven creëren voor zoveel mogelijk mensen door een ruim assortiment goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen aan te bieden tegen zo laag mogelijke prijzen, opdat zo veel mogelijk mensen ze zouden kunnen betalen.​

IKEA Belgium Press Office