Internationale Vrouwendag: Vrouwelijke sociale ondernemers uit India maken unieke, handgemaakte collectie voor IKEA

Op Internationale Vrouwendag wil IKEA het belang van een duurzaam inkomen voor vrouwen extra in de verf zetten. Samen met lokale sociale ondernemers uit India – volledig gerund en draaiend gehouden door vrouwen - ontwerpt IKEA unieke, handgemaakte collecties die slechts in een beperkt aantal winkels te koop zijn. Aan de KRYDDAD-collectie die binnenkort in de Belgische woonwarenhuizen ligt, werken meer dan 1.000 Indiase vrouwen mee.

IKEA slaat in India – maar ook in Thailand en Indonesië – de handen in elkaar met lokale sociale ondernemers. De samenwerking tussen de designers van IKEA en de lokale ambachtslui levert unieke collecties op: handgemaakte, persoonlijke stukken die een IKEA-stempel dragen, maar geproduceerd zijn volgens artisanale technieken. Net omdat elk stuk handgemaakt is, zijn de gelimiteerde collecties slechts in een beperkt aantal IKEA woonwarenhuizen te vinden. De opbrengst van de verkoop ervan vloeit volledig terug naar de lokale sociale ondernemingen.

De Indiase vrouwen krijgen niet alleen de kans om hun producten te verkopen in woonwarenhuizen over de hele wereld, ze krijgen ook ondersteuning bij de ontwikkeling van hun onderneming. IKEA deelt haar expertise op vlak van business development, design, productie, bevoorrading,… Zo kunnen de ondernemingen zelfvoorzienend en onafhankelijk werken, en verder groeien.

De KRYDDAD collectie: vrouwen nemen het heft in handen

Een voorbeeld van de unieke samenwerking is de KRYDDAD collectie, die vanaf midden oktober in de Belgische woonwarenhuizen ligt. Ze bestaat uit kussens, placemats en poufs in rustige stoffen met een etnische touch, en handgemaakte manden uit riet en bananenbladeren.

De KRYDADD collectie is het resultaat van een partnerschap met Rangsutra en Industree, twee sociale ondernemingen die samen werk verschaffen aan zo’n 1.100 vrouwelijke ambachtslui. Designers van IKEA ontwierpen de KRYDDAD-collectie, de Indiase vrouwen produceerden de producten stuk voor stuk volgens lokale ambachtelijke tradities.

“Vast werk zorgt ervoor dat de vrouwen op het platteland niet langer aan hun huis gekluisterd zijn. Een inkomen geeft hen een zeg in de familiebeslissingen. Doordat de families niet langer volledig afhankelijk van landbouw voor hun levensonderhoud, kunnen ze meer geld spenderen aan een betere woning, aan gezondheidszorg of aan onderwijs voor hun kinderen”, legt oprichtster Sumitha Ghose van Rangsutra uit.

“Er is geen betere manier om mensen uit armoede te helpen, dan hen een fatsoenlijke job te garanderen. Die geeft hen niet alleen een inkomen, ze geeft de vrouwen ook vertrouwen in hun vaardigheden als ambachtslui én zakenvrouw. Het is dan ook een privilege voor IKEA om samen te werken met sociale ondernemers die bijdragen aan een fairdere maatschappij”, aldus Steve Howard, Chief Sustainability Officer van IKEA.

#SheMadeIt