Kinderrechtendag: IKEA zoekt Belgische opvanginitiatieven om de allerkleinsten meer te laten spelen

Oproep kadert binnen internationale campagne ‘Let’s Play for Change’ die in alle 8 IKEA vestigingen loopt van 20 november tot 24 december

Vrijdag 18 november 2016 — Spelen is een basisrecht voor alle kinderen. Daarom trapt IKEA, samen met de IKEA Foundation en zes vooraanstaande kinderrechtenorganisaties, een nieuwe campagne voor het goede doel af waarin spelen centraal staat: ‘Let’s Play for Change’ (’ Speel mee en help’). Voor elk kinderboek en elk stuk speelgoed dat wordt verkocht tussen 20 november en 24 december schenkt de IKEA Foundation 1 euro aan een van haar partnerorganisaties.

Op 20 november, kinderrechtendag, lanceert IKEA ook een oproep aan Belgische organisaties om initiatieven in te sturen die opvangmogelijkheden en ontwikkelingskansen voor de allerkleinsten (0-3 jaar) in kwetsbare gezinnen ondersteunen. In april 2017 zullen de winnende projecten worden bekendgemaakt, die samen op een budget kunnen rekenen van 90.000 euro.

Oproep: de prille ontwikkeling stimuleren

Het IKEA Fonds voor kinderen en opvoeding, dat wordt beheerd door de Koning Boudewijnstichting, wil een duwtje in de rug geven aan initiatieven die opvang-, ontmoetings- of ontwikkelingsmogelijkheden bieden aan de jongste kinderen (0-3 jaar) uit sociale woonwijken. Uit onderzoek blijkt dat een regelmatig bezoek aan een opvang- of ontmoetingsplaats vanaf de vroegste kindertijd kinderen de kans biedt om een goede start te nemen in het leven. Spelen met andere kinderen scherpt namelijk de cognitieve en sociaal-emotionele vaardigheden en is daardoor belangrijk in de ontwikkeling van een kind.

Verschillende drempels (financieel, sociaal, cultureel, taalkundig, etc.) belemmeren kinderen uit de meest kwetsbare gezinnen echter om gebruik te maken van opvangmogelijkheden. Daarom lanceert IKEA een oproep aan organisaties en verenigingen die zich bezighouden met jonge kinderen, armoedebestrijding, huisvesting of sociale cohesie om een kandidaatsdossier voor hun project in te dienen. Dat is mogelijk voor zowel nieuwe als bestaande initiatieven tot 21 februari 2017. In april worden enkele projecten uitgekozen, die samen kunnen rekenen op een totaalbudget van 90.000 euro.

"In opvangplaatsen hebben kinderen de mogelijkheid om andere kinderen te leren kennen en met hen te spelen. Dit wakkert de creativiteit aan en bevordert het leren en de ontwikkeling. Helaas hebben niet alle kinderen dezelfde toegang tot een kwaliteitsvolle opvang. We hopen dat we met onze oproep voor Belgische initiatieven jonge kinderen uit sociale woonwijken een betere start kunnen geven in het leven." zegt Caroline Gastaud, sustainability manager bij IKEA België.

1 euro per stuk speelgoed of kinderboek

De oproep in België kadert binnen de internationale campagne ‘Let’s Play for Change’ (in ons land: Speel mee en help’), waarmee IKEA leren, gelijke kansen, sporten, de ontwikkeling van kinderen, en natuurlijk ook spelen wil stimuleren. Voor elk kinderboek en elk stuk speelgoed dat wordt verkocht tussen 20 november en 24 december schenkt de IKEA Foundation 1 euro aan organisaties die het recht om te spelen en zich te ontwikkelen ondersteunen, specifiek voor kinderen in enkele van de kwetsbaarste gemeenschappen ter wereld. De partners van de IKEA Foundation in deze campagne zijn Handicap International, Room to Read, Save the Children, Special Olympics, UNICEF en War Child. De campagne ondersteunt programma’s gericht op kinderen met een handicap, kinderen die getroffen zijn door het conflict in Syrië, onveilige migratie en armoede.

Het VN-Verdrag inzake de Rechten van het Kind stelt dat elk kind recht heeft op spelen. Jammer genoeg is dat niet voor elk kind realiteit. Miljoenen kinderen hebben geen vaste verblijfplaats, wat hen kwetsbaar maakt voor discriminatie, geweld, misbruik en uitbuiting, zoals te lezen staat in een document met inzichten rond spelen dat de IKEA Foundation heeft gepubliceerd.

"Over de hele wereld zijn er vele kinderen die weinig of geen plaats hebben om veilig te spelen. Oorlog en andere rampen verjagen meer kinderen dan ooit tevoren uit hun huizen en maken dat ze geen andere keuze hebben dan zich in een gevaarlijke reis te storten. Armoede en vooroordelen ontnemen nog veel andere kinderen de kans om te spelen. In crisissituaties zijn het de kinderen die het hardst getroffen worden, en wij zetten ons vol overtuiging in voor de handhaving van en bewustmaking rond de kinderrechten." Per Heggenes, CEO van de IKEA Foundation.

De campagne ‘Speel mee en help’ bouwt verder op het succes van vorige IKEA campagnes voor het goede doel, waarmee 118,8 miljoen euro is ingezameld sinds de start in 2003. Dit is de grootste IKEA campagne voor het goede doel tot nu toe, met meer producten en meer partners dan ooit tevoren.

Meer informatie over de oproep naar Belgische initiatieven is beschikbaar op de website van de Koning Boudewijnstichting.

Meer informatie over de zes internationale partnerorganisaties van de actie ‘Speel mee en help’ is beschikbaar op de website van de IKEA Foundation.

 

 

Over de IKEA Foundation

De IKEA Foundation (Stichting IKEA Foundation) is de filantropische arm van de INGKA Foundation, de eigenaar van de IKEA Groep (bedrijvengroep). De IKEA Foundation streeft ernaar de kansen voor kinderen en jongeren in een aantal van ’s werelds armste gemeenschappen te verbeteren door financiële steun te geven aan totaalprogramma’s op lange termijn die een ingrijpende en blijvende verandering kunnen teweegbrengen. De IKEA Foundation werkt samen met sterke, strategisch gekozen partners voor het toepassen van innoverende benaderingen om grootschalige resultaten te bereiken in vier kerngebieden in het leven van een kind: een thuis, een gezonde start in het leven, kwaliteitsonderwijs en een stabiel gezinsinkomen. Tegelijk krijgen de gemeenschappen hulp in het bestrijden van en leven met klimaatverandering.

Verneem hier meer over op www.ikeafoundation.org en www.facebook.com/IKEAfoundation.

IKEA - Let's play for change

IKEA - Let's play for change - Partners

Published with Prezly