KLIKK, we hebben een winnaar!

Eén foto. Eén kans. Eén KLIKK. Dat was het opzet van onze fotowedstrijd in het kader van de nieuwe Art Collection 2016. Omdat we ook het Belgische talent in de verf wilden zetten, deden we beroep op jullie fotografisch oog. En met succes! Uit meer dan 1700 inzendingen kwam de foto 'Midnight Blue' als winnaar uit de bus.

De foto van de vierentwintigjarige Laura Baeyens uit Wilrijk werd door een professionele jury gekozen om deel uit te maken van de IKEA Art Collection 2016. Voor Laura kwam dit als een complete verrassing aangezien ze geen professionele achtergrond in fotografie heeft.

Wekenlang nam Laura timing, licht en compositie in overweging om uiteindelijk  op de laatste dag van de inzendingen de foto ‘Midnight Blue’ te nemen. Een donkere, melancholische foto die je doet wegdromen over de ruimte. Wat maakt deze foto haar ultieme KLIKK? "Het is een reflectie van wat wij allemaal wel eens voelen. Een verlangen naar iets, iemand in een bepaalde ruimte en tijd," aldus Laura.

Zo dacht ze meteen aan haar vader toen ze de foto nam. Ook de naam 'Midnight Blue' is gebaseerd op één van zijn favoriete nummers, gezongen door Louise Tucker en Charlie Skarbek.

De jury die bestond uit kunstkenner Jan Hoet Junior, hoofdredactrice van Victoire Anne Boulord, hoofdredacteur van De Standaard Magazine Stijn De Wolf, directeur van het fotomuseum van Charleroi Xavier Canonne en Magnumfotografe Bieke Depoorter prees vooral de tijdloosheid en het raadselachtige dat het beeld oproept. "Veel foto's waren cliché en obvious, maar deze foto sprong er uit. Het leuke is dat iedereen er zijn eigen invulling aan kan geven," aldus fotografe Bieke Depoorter.

De foto van Laura wordt in beperkte oplage op posterformaat geprint en kan je vanaf 19 mei gratis verkrijgen via IKEA.be. Snel zijn is de boodschap want er zijn slechts 1000 exemplaren beschikbaar!

Sabrina Requejo

Commercial PR responsible, IKEA Belgium