Maar liefst zeven Red Dot Design Awards voor IKEA

IKEA heeft maar liefst zeven prijzen in de wacht gesleept op de Red Dot Awards, één van ’s werelds grootste designcompetities. De awards voor product design in 2019 gaan naar de SYMFONISK luidspreker, BRUSEN buitenzitbank, SVALLET werklamp, OMTÄNKSAM tafels, FOKUSERA afzuigkap, FINSMAKARE heteluchtoven en FINSMAKARE combimagnetron.

Red Dot Awards 2019

De Red Dot Awards is één van ’s werelds grootste internationale designwedstrijden georganiseerd door het Design Zentrum Nordrhein Westfalen in het Duitse Essen. Dit jaar beoordeelde een internationale, onafhankelijke jury van ongeveer 40 experts meer dan 5.500 inzendingen uit verschillende landen.

“We zijn blij en trots dat IKEA deze Red Dot Awards voor productontwerp heeft ontvangen. Deze awards zetten niet alleen de IKEA producten in de schijnwerpers, maar tonen ook aan dat ons democratisch design werkt. Of het nu gaat om het ontwerpen van een lamp, zitbank, keukenapparatuur, tafel of luidspreker: we bereiken sterke en kwalitatieve resultaten door rekening te houden met vorm, functie, kwaliteit, duurzaamheid én betaalbaarheid", zegt Evamaria Rönnegård, Design Manager bij IKEA of Sweden.

SYMFONISK luidspreker

De SYMFONISK luidspreker werd in samenwerking met geluidsexpert Sonos ontwikkeld om goede geluidskwaliteit voor iedereen toegankelijk te maken. “Door de samenwerking wilden we onze jarenlange interieurkennis laten samensmelten met Sonos’ expertise in het creëren van geluidservaringen voor elke ruimte in huis” zegt Andreas Fredriksson, Designer bij IKEA of Sweden.

De multifunctionele luidspreker laat zich aan de muur of bijna elke keukenrail monteren. Je kan de speaker ook staand of liggend op de boekenplank plaatsen, of je kan hem een prominent alleenstaand plekje geven. Dit alles zonder in te boeten op geluidskwaliteit of gebruikerservaring.

BRUSEN buitenzitbank

Ontwerpster Ola Wihlborg wou met BRUNSEN een zachte en uitnodigende zitbank creëren voor buitengebruik die zowel als alleenstaand meubelstuk kan dienen als multifunctioneel meubelstuk voor bijvoorbeeld een eethoek buiten.

Het design is erop gericht om functie en esthetiek op een verrassende manier te combineren en tegelijkertijd maximaal voordeel te halen uit het materiaal en de productiemethoden om een uniek en aantrekkelijk product te creëren.

SVALLET werklamp

SVALLET is een werklamp uit minimaal 20% gerecycleerd plastic. De lamp werd ontworpen met het oog op toegankelijkheid en duurzaamheid. Zo werd berekend hoeveel plastic er kon worden gebruikt in het product, hoeveel stuks er nodig zijn op een pallet en hoe het verpakkingsmateriaal kan worden geminimaliseerd. Door de lamp te vervaardigen uit gerecycleerd plastic, heeft IKEA de CO2 uitstoot bij de productie tot een minimum kunnen beperken.

IKEA ontwerper Henrik Preutz vertelt: “De eenvoud van het ontwerp maakt dat SVALLET in veel verschillende stijlen en woningen past. Met slechts twee onderdelen is het eenvoudig te monteren en efficiënt te vervoeren, waardoor de lamp echt betaalbaar en toegankelijk voor iedereen is.”

OMTÄNKSAM tafel

Met OMTÄNKSAM wilden Marianne Hagberg en Knut Hagberg, ontwerpers bij IKEA, een tafel creëren voor het dagelijkse leven van iedereen. Daarbij werd extra aandacht besteed aan slimme oplossingen. Zo werd er voor een mat oppervlak gekozen om de lichtreflectie zo gering mogelijk te houden. De tafel is ook krasbestendig en onderhoudsvriendelijk. De contouren van de tafel zijn extra duidelijk door verschillende materialen te gebruiken voor et tafelblad en de randen ervan. Bovendien zorgt de organische vorm van het tafelblad ervoor dat er geen scherpe kanten zijn waaraan iemand zich kan bezeren. Daarnaast is de tafel erg eenvoudig te monteren doordat elke poot met slechts één klik aan het tafelblad van worden bevestigd, waardoor geen extra gereedschap nodig is.

IKEA keukenapparatuur

Met FOKUSERA en FINSMAKARE creëerde IKEA duurzame keukenapparaten met stijl en een hoge functionaliteit. De FOKUSERA afzuigkap combineert een traditionele stijl met moderne technologie. Een ledverlichtingsstrip aan de voorzijde verlicht het kookoppervlak en de ledlamp zorgt voor een laag stroomverbruik. De FINSMAKARE heteluchtoven en de FINSMAKARE combimagnetron maken gebruik van robuuste en roestvrij stalen materialen. De vooraf ingestelde kookprogramma’s zorgen voor een intuïtieve gebruikservaring, waardoor de juiste instellingen makkelijk gekozen kunnen worden.

IKEA SYMFONISK, BRUNSEN, SVALLET, OMTÄNSKAM, FOKUSERA en FINSMAKARE worden tentoongesteld in het Red Dot Design Museum, het grootste museum voor hedendaags design, in het Duitse Essen. De uitreikingsceremonie vindt er in juli plaats.

IKEA Belgium Press Office