Minimalistisch en Scandinavisch design uit de jaren 90-00 met de IKEA GRATULERA collectie

Beperkt verkrijgbare collectie, december 2018

2018 is voor IKEA een feestjaar aangezien de Zweedse meubelgigant zijn 75ste verjaardag viert. Om 75 jaar democratisch design in de verf te zetten, ​ brengt IKEA enkele golden oldies terug met de tijdelijke vintage collectie GRATULERA. In december blikken we terug op de jaren 90-00, die hulde brachten aan de Scandinavische roots van IKEA. De derde en laatste lancering van de beperkt verkrijgbare GRATULERA collectie is vanaf 7 december beschikbaar in de Belgische IKEA winkels.

Jaren 90-00: Minimalistische must-haves

In de jaren 90-00 ging IKEA voluit voor simpel en minimaal, in een mix van onbehandeld lichtgekleurd Scandinavisch hout en grafische motieven.

Tijdens die periode werd de IKEA PS 1995 bank, met wielen aan één kant en poten aan de andere, een designtopper die iedereen graag in huis wou halen. Het strakke design is bovendien heel functioneel dankzij de verborgen opbergruimte.

De opbergbank, de salontafel en de SIPPRUTA stof in deze laatste GRATULERA lancering, maakten deel uit van de eerste PS collectie in 1995. In een brief staat PS voor 'post scriptum' of een toevoeging bij wat er al geschreven staat. De collectie verwijst dus naar iets extra dat IKEA te bieden heeft. Met de PS collectie wilde IKEA modern Scandinavisch design verruimen en ontdekken wat er nog meer mogelijk was.

Daarnaast vind je in de collectie ook de BJURÅN stoel, die voor het eerst te koop was in 1961. De felle rode kleur vormt letterlijk de rode draad in deze collectie uit de jaren ‘90-‘00. De stoel wordt ook vandaag nog geproduceerd in dezelfde fabriek in Polen, waar ze het massieve hout nog altijd op dezelfde ambachtelijke wijze buigen. Je kan van deze statement-stoel een exemplaar als kleuraccent gebruiken of een hele set rond de tafel zetten.

Ontdek de volledige GRATULERA collectie in het persdossier.

Alle beelden in hoge resolutie zijn beschikbaar op de IKEA Media Gallery.

Voor productaanvragen, contacteer [email protected]