Na 70 succesvolle catalogus-jaren slaat IKEA de bladzijde om

Na 70 succesvolle catalogus-jaren slaat IKEA de bladzijde om


ÄLMHULT, 8 december 2020 - De IKEA Catalogus vierde afgelopen zomer zijn 70
e verjaardag. De catalogus werd mettertijd een iconische en populaire publicatie en speelde een belangrijke rol in het succes van IKEA om mensen wereldwijd te bereiken en te inspireren met interieuroplossingen en woonideeën. Maar de tijden veranderen. IKEA zet stappen om nog toegankelijker te worden en steeds meer in te zetten op digitale kanalen om meer mensen te bereiken. Het klantengedrag en het mediagebruik is veranderd waardoor de IKEA Catalogus minder en minder gebruikt werd. Inter IKEA Systems B.V., de wereldwijde IKEA franchisegever, heeft de moeilijke, maar rationele, beslissing genomen om afscheid te nemen van de IKEA Catalogus - en uit te kijken naar wat de toekomst brengt.

“Zowel voor onze klanten als medewerkers is de IKEA Catalogus een publicatie die veel emoties opwekt, herinneringen naar boven brengt waar velen plezier aan hebben gehad. Gedurende 70 jaar was de catalogus één van onze meest unieke en iconische producten, waar miljarden mensen inspiratie uit putten. De bladzijde omslaan voor onze populaire catalogus, is een natuurlijk proces. Het mediagebruik en het klantengedrag zijn veranderd. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken en met hen te blijven communiceren, zullen we inspirerende woonideeën verspreiden langs nieuwe kanalen”, zegt Konrad Grüss, Managing Director, Inter IKEA Systems B.V. ​

Het leven thuis is belangrijker dan ooit tevoren geworden. De afgelopen jaren heeft IKEA nieuwe formaten en manieren getest om de inhoud van de IKEA Catalogus te verspreiden. Een schat aan kennis en inzichten, zowel van klanten als van IKEA-retailers, werd verzameld. We merken dat mensen hun dromen en noden voor thuis via bestaande en nieuwe middelen plannen.

“We beginnen niet van nul. We hebben talrijke aspecten veranderd van hoe we onze klanten bereiken en met hen communiceren. We blijven verder nieuwe manieren zoeken om onze unieke kennis over IKEA producten en interieuroplossingen optimaal te verspreiden via nieuwe wegen, kanalen en formaten”, zegt Konrad Grüss.

De beslissing om afscheid te nemen van de IKEA Catalogus past in de ambitie van IKEA om nog toegankelijker te worden en steeds meer in te zetten op digitale kanalen. IKEA heeft hier al heel wat stappen voor gezet. Vorig jaar steeg de online retailverkoop van IKEA wereldwijd met 45% en telde IKEA.com meer dan vier miljard bezoekers. In België verwelkomde IKEA 66,7 miljoen online bezoekers en vertegenwoordigde de omzet op digitale kanalen 10,8% van de totale omzet. Tegelijk verbeterden we onze digitale services en lanceerden we nieuwe apps om de IKEA-ervaring te verbeteren – eender waar klanten ons bezoeken.

Story image

5 weetjes over de IKEA catalogus:

  1. 1951: Ingvar Kamprad stelt zelf de eerste IKEA Catalogus samen. Op de cover stond de MK fauteuil met bruine bekleding. 68 pagina’s in het Zweeds, gedrukt en verspreid op 285 000 exemplaren in het zuiden van Zweden.
  2. 1998: Eerste "IKEA at office" catalogus beschikbaar op het internet. Dit was een speciale uitgave met enkel meubilair voor kantoren en bedrijven. Dat jaar was het de ambitie om de volledige catalogus online te zetten, maar door de complexiteit van de IT-systemen werd de lancering uitgesteld. 
  3. 2000: Lancering van zowel een papieren als een digitale versie van de IKEA Catalogus.
  4. 2001: E-commerce wordt voor het eerst in de geschiedenis van IKEA gelanceerd in Zweden en Denemarken. 
  5. 2016: In dit topjaar wordt de IKEA Catalogus verspreid met 200 miljoen exemplaren, in 69 verschillende versies, 32 talen en meer dan 50 markten.


Word jij nostalgisch van dit nieuws? Raadpleeg hier het overzicht van de IKEA Catalogus door de jaren heen (in Zweden).


Over IKEA en ons franchisesysteem

IKEA maakt ingenieus ontworpen, functionele en betaalbare woninginrichting van hoge kwaliteit. Bij de productie staan mens en milieu centraal. Vandaag zijn er 12 verschillende bedrijvengroepen eigenaar en beheerder van IKEA verkoopkanalen via franchiseovereenkomsten met Inter IKEA Systems B.V. Er zijn verschillende bedrijven met verschillende eigenaars die werken onder IKEA als merk. Ze delen allemaal dezelfde visie: een beter dagelijks bestaan creëren voor zoveel mogelijk mensen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden.


Over Inter IKEA Group

Inter IKEA Group omvat Inter IKEA Systems B.V., IKEA of Sweden AB, IKEA Supply AG, IKEA Industry AB en bijbehorende bedrijven. Inter IKEA Holding B.V. is de holdingmaatschappij voor Inter IKEA Group.

De retailhandel van IKEA wordt geregeld via een franchisesysteem waarbij franchisenemers het IKEA productassortiment op de markt mogen brengen en verkopen binnen een bepaalde geografische regio. Inter IKEA Systems B.V. is de eigenaar van het IKEA Concept en wereldwijd IKEA franchisegever, die ook verschillende IKEA bedrijven de opdracht geeft om het assortiment te ontwikkelen, producten te leveren en communicatieoplossingen te voorzien.


Neem voor meer informatie contact op met:

 press.belgium@ingka.ikea.com 

+32 2 709 15 19


 

Jelena Janssens Marketing PR Specialist, IKEA Belgium
Jolien Belmans oona
Manon Gerlo oona
Over IKEA Belgium

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 364 winkels in 30 landen. 158.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Liège, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Bergen. Sinds 2018 zijn de producten van IKEA België ook online beschikbaar op IKEA.be. In België telt IKEA meer dan 4420 medewerkers.