Nieuwe IKEA-collectie tovert meubelen om tot draadloze opladers voor telefoon en tablet

IKEA lanceert de eerste nieuwe designcollectie die draadloos opladen voor mobiele telefoons en tablets integreert in woonproducten. De nieuwe oplossingen maken van je nachttafeltjes, lampen en bureaus handige oplaadhubs. Meubel en oplader in één. Ze zullen vanaf april 2015 beschikbaar zijn in Europa en Noord-Amerika. Daarna volgt een wereldwijde roll-out.

De IKEA-collectie voor draadloos opladen is een onderdeel van het langetermijnproject Home Smart, waarmee IKEA streeft naar nieuwe innoverende oplossingen voor een beter leven thuis.  Voor de ontwikkeling van de collectie draadloos opladen hebben we nieuwe technologie gebruikt om thuis en op het werk komaf te maken met de wirwar aan snoeren en laders.

“Door onderzoek en huisbezoeken weten we dat mensen een hekel hebben aan rommelige snoeren, die ook voortdurend zoek raken. Iedereen kent het probleem wel: je batterij is bijna leeg, en je lader is nergens te binden. Onze nieuwe, innoverende producten met draadloze laadfunctie bieden een stijlvolle en functionele oplossing. Je legt je mobiele telefoon of tablet gewoon op je bureau, nachttafel of lamp en ze laden automatisch op”, zegt Fried Michielsen, verantwoordelijk voor de nieuwe collectie bij IKEA België.

De technologie is gebaseerd op de globale certificeringsstandaard Qi, een onafhankelijke certificering voor producten voor draadloos opladen. Het grote voordeel van deze technologie is dat de opladers die geïntegreerd zijn in de nieuwe IKEA-producten compatibel zijn met de telefoons en tablets van verschillende fabrikanten. Waar dat nog niet het geval is, heeft IKEA hoesjes en cases voorzien die dienen als Qi-ontvanger.

David Wahl heeft deze nieuwe collectie mee ontworpen. “We hebben slimme, draadloze oplossingen ontwikkeld die de snoeren uit het zicht houden. Je kan ook meteen verschillende toestellen tegelijk opladen”, legt Wahl uit.

De gloednieuwe collectie woonproducten wordt 15 april gelanceerd op Salone del Mobile in Milaan, de grootste designbeurs ter wereld. Vanaf 15 april is ze beschikbaar in de Belgische IKEA woonwarenhuizen.

Onze collecties
Annelies Nauwelaerts PR Manager, IKEA Belgium