Nieuwe merkcampagne van IKEA Belgium: Het Leven. Echt. Eenvoudig.

Donderdag 21 februari 2013 — 70% van de Belgen denkt dat ze perfect moeten zijn en dat ze zich daardoor heel vaak onzeker en gestresseerd voelen. Er bekruipt ons als het ware een angstgevoel over onze sociale status. Maar waarom leggen we de lat voor onszelf eigenlijk zo hoog? Waarom vinden we het zo belangrijk dat we kunnen tonen dat we erbij horen met onze auto, ons huis of onze facebookpagina? 6 op de 10 Belgen heeft last van stress en 92% van de Belgen zegt een thuis nodig te hebben om tot rust te komen. Woonwarenhuis IKEA weet veel over het leven thuis en wil hier ook een voortrekkersrol in spelen. Met de nieuwe reclamecampagne wil IKEA tonen dat er andere keuzes mogelijk zijn, dat er een andere manier van leven mogelijk is: Het leven. Echt. Eenvoudig.

Het leven. Echt. Eenvoudig.

Moet je echt een keukenprinses zijn om een gezellig etentje te organiseren? En kan je er ook zonder de ideale maten goed uitzien? Moeten we elk weekend de meest spannende en fantastische dingen ondernemen of mogen we ook gewoon een spelletje kaarten? En moet ons huis er altijd piekfijn bijliggen als er bezoek komt? Tja, waarom eigenlijk? Met een serie van 4 spotjes wil IKEA herkenbare situaties doorprikken om de kijker te tonen dat het ook anders kan. De spotjes worden vanaf 13 februari in twee golven op de Belgische televisie vertoond en werden bedacht door DDB, sinds 2011 het reclameagentschap van IKEA België.

Een facebookpagina om verhalen uit te wisselen

De campagne wordt vanaf 26 februari ook ondersteund met een sectie op de facebookpagina van IKEA Belgium (www.facebook.com/IKEAbelgium) waarop iedereen die dat wil zijn eigen verhaal kwijt kan over “moet dat nu echt” situaties waar ze zelf al mee te maken hadden en hun oplossing ervoor. De situaties uit de spots van IKEA zijn immers zeer herkenbaar, maar wellicht nog maar het tipje van de ijsberg. Een jury zal daarna de ingezonden verhalen beoordelen. De meest herkenbare situatie wordt beloond met een 7-daagse trip naar Zweden voor 4 personen.

Meer thuisgevoel = minder stress.

Wie zich thuis goed voelt, heeft minder last van stress. Uit een studie van ILIV, het kenniscentrum over het leven thuis, blijkt dat 92% van de Belgen thuis nodig heeft om tot rust te komen[1]. Over het algemeen slagen we daar trouwens goed in, zowel in de week als in het weekend. Toch komen sommigen thuis meer tot rust dan anderen. 60-plussers komen thuis het meest tot rust, min 29-jarigen het minst. Mensen met kleine kinderen vinden het moeilijker om thuis tot rust te komen. En ook mensen met minder woningcomfort komen minder tot rust thuis dan anderen. Met de nieuwe reclamecampagne wil IKEA tonen dat er andere keuzes mogelijk zijn om tot rust te komen, dat er een andere manier van leven thuis mogelijk is: Het Leven. Echt. Eenvoudig.

Over de campagne

Adverteerder: IKEA marketing

• Giovanni Davanzo
  • Christine Van den Winckel
  • Peter Jongert
  • Anne-Clotilde Picot
  • Kristien Buedts

Reclame agentschap: DDB

• Creatief team: Liesbeth Demolder (AD) en Els Verhofstede (copy)
  • Creatief directeur: Peter Aerts
  • Client Services Director: Murielle Segers
  • Account Manager: Kaat de Brandt
  • Strategic Planner: Dominique Poncin
  • TV producer: Briggitte Verduyckt

Productiehuis: Team Czar

• Regisseur: Rogier Van Der Ploeg
  • Producer: Joop Haesen
  • Art director: Pepijn Van Looy

Mediastrategie en planning: Team Initiative Media

• Ofelia Faes en Christine Jean

De eerste golf van de campagne bestaat uit 8 verschillende scènes die samen 4 spotversies vormen (2 x 45” en 2 x 30”) en loopt vijf weken vanaf 13 februari. De tweede golf van 3 weken start op 8 april 2013.

[1] Resultaat uit onderzoek van ILIV, kenniscentrum over het leven thuis

Moet dat nu echt? -- video: Moet je echt perfect zijn?

Moet dat nu echt? -- video: Moet je echt stoer zijn?

IKEA. Het leven. Echt. Eenvoudig. De video van het verhaal achter de 'moetes'.

Eveline De Ridder

Whyte