Ontdek nu ook Deens design bij IKEA met de nieuwe YPPERLIG collectie

YPPERLIG collectie, oktober 2017

Vandaag stelt IKEA haar nieuwste samenwerking voor, dit keer met het Deense designbedrijf HAY. Het ontwerpersduo achter HAY staat bekend om hun eenvoudige, functionele en esthetische producten. Kortom: een perfecte match met IKEA. Het resultaat is YPPERLIG, een collectie met tijdloze basics die zijn aangepast aan de moderne wensen en behoeften. De YPPERLIG collectie is vanaf 7 oktober 2017 beschikbaar in alle IKEA woonwarenhuizen.

Zeg hey tegen HAY

Hoewel IKEA en HAY in dezelfde branche zitten, was in deze samenwerking geenszins sprake van twee concurrenten die het tegen elkaar opnemen. Het punt was om via een ijzersterk partnership de impact van creativiteit en ervaring te vergroten. Gedurende het hele proces daagden de twee bedrijven elkaar voortdurend uit: aan elk product werd gesleuteld tot beide partijen tevreden waren met het resultaat. Op die manier ontstond een betaalbare collectie van dagelijkse basisartikelen met een hoge designwaarde, die het beste van twee werelden combineert en de kracht van samenwerking een gezicht geeft.

Sterk in zijn eenvoud

De stoel is een van de favorieten van designersduo HAY, vooral vanwege de eenvoudige maakwijze. Rolf Hay vertelt: “In slechts 30 seconden giet je de vloeibare plastic in de juiste vorm, met als resultaat een mooi vormgegeven, comfortabele en sterke, maar lichte stoel. We vonden hem zelfs zo leuk, dat we een eetkamer- én loungestoel hebben gemaakt”. Ook wij zijn fan van de prachtige, comfortabele en sterke maar toch lichte stoel, die een eyecatcher wordt in elk interieur.

In de Scandinavische meubeltraditie namen houten tafels altijd al een belangrijke plaats in. Dat HAY een moderne draai wilde geven aan het centrale object in ieders eetkamer was dus geen verrassing. Het resultaat is een mooie, moderne en duurzame houten tafel. IKEA EN HAY kozen voor massief houten poten, een metalen onderstel en een lichtgekleurd blad, waar je zelfs na urenlang tafelen niet op uitgekeken raakt.

Werd het etentje iets té gezellig? Strijk neer op de strak vormgegeven sofa voor een laatste kop koffie. Blijft je bezoek liever slapen? Geen probleem, schuif de sofa gemakkelijk uit tot slaapbank. Naast de vormgeving is er veel aandacht besteed aan het comfort; voor het zitgedeelte is bijvoorbeeld een springmatras gebruikt. Garantie op een goede nachtrust!

Kleine (maar belangrijke!) hebbedingetjes

Kleine dingetjes kunnen elk interieur een tikje persoonlijker maken. Daarom bevat de YPPERLIG collectie vele leuke en praktische accessoires. Mette Hay: ”We wilden iets maken met een knap uiterlijk, wat mooi is gemaakt en wat nuttig is. Gewoon goede IKEA producten met een vleugje HAY". Neem bijvoorbeeld de metalen spiegels, verkrijgbaar in drie verschillende maten en kleuren, met onderin een subtiel bakje voor sleutels. Of fleur je huis op met vrolijke vazen en speelse kandelaars.

Ook textiel neemt in de YPPERLIG collectie een belangrijke plek in. De meeste kussens hebben aan elke kant een ander motief, wat ze extra speels en (letterlijk) veelzijdig maakt. Kies uit warm bordeaux, zwoel donkergroen of zacht maanblauw en geef je ruimte zachtheid en karakter.

Tenslotte waagde het ontwerpersduo zich aan een gewaagde make-over! Zo staken ze de iconische blauwe FRAKTA tas in een nieuw jasje, zonder het origineel geweld aan te doen. Mette Hay behield het formaat en het materiaal, maar speelde met de kleur en weefpatronen. De update van de oersterke en multifunctionele tas is verkrijgbaar in het groen, donkerrood en geel met verschillende motieven.

Dompel je onder in de Scandinavische sfeer van YPPERLIG met het IKEA persdossier.

Alle beelden in hoge resolutie zijn beschikbaar op de IKEA Media Gallery.

Voor productaanvragen en meer informatie, contacteer [email protected]

Onze collecties