Partnerschap van de IKEA Foundation, Save the Children en UNICEF gaf meer dan 12 miljoen kinderen betere onderwijskansen

Meer dan 12 miljoen kinderen in meer dan 46 landen hebben betere scholen, leerkrachten en lesmateriaal dankzij het 13-jarige partnership van de IKEA Foundation, UNICEF en Save the Children (*).

Sinds 2003 heeft de Soft Toys voor Education-actie (het verkopen van pluche knuffeldieren) van de IKEA Foundation 88 miljoen euro opgebracht, waarmee Save the Children en UNICEF de scholing van de meest kwetsbare kinderen helpen verbeteren. Het geld heeft ook geholpen om leerkrachten op te leiden, lesmateriaal ter beschikking te stellen en de kinderbescherming in scholen en gemeenschappen te verbeteren. Ook de klanten van IKEA België hebben hun steentje bijgedragen. Tijdens de campagne van 2015 (25 oktober - 26 december) ging voor elke knuffel die ze in onze woonwarenhuizen kochten 1 euro naar UNICEF, goed voor een totaalbedrag van 198.272 euro.

Onderwijs is de zekere weg uit de armoede. Alle kinderen hebben recht op onderwijs, en toch blijven heel wat kinderen achter. 13 jaar samenwerken met UNICEF en Save the Children heeft ons in staat gesteld dit probleem strategisch aan te pakken en te investeren in de kwaliteit van het onderwijs in sommige van 's werelds armste gemeenschappen. We zijn de klanten en medewerkers van IKEA dan ook ongelofelijk dankbaar dat zij zo hard hebben gewerkt om dit recht te garanderen voor meer dan 12 miljoen kinderen”, zegt Per Heggenes, CEO van de IKEA Foundation.

In Ethiopië hebben de giften van de IKEA Foundation UNICEF geholpen om kinderen in rurale landbouwgemeenschappen basisonderwijs te geven. Het flexibele onderwijsmodel is zo'n succes dat de Ethiopische overheid het nationaal heeft ingevoerd.

In China hielp de IKEA Foundation ontwikkelingscentra voor jonge, minder bevoorrechte kinderen op te zetten in enkele geselecteerde rurale gemeenschappen. De impact van deze centra op het leven van de kinderen heeft ervoor gezorgd dat de Chinese overheid deze vorm van voorschools onderwijs algemeen zal invoeren.

In Bangladesh, de Filipijnen en Vietnam heeft Save the Children, samen met de onderwijsoverheden en civiele maatschappelijke organisaties, de hervorming van het beleid ondersteund om te garanderen dat kinderen uit minderhedengroepen onderwijs krijgen in een taal die zij verstaan.

UNICEF is de IKEA Foundation en de medewerkers en klanten van IKEA dankbaar voor hun engagement om de levens van kinderen de afgelopen 13 jaar te transformeren via onderwijs”, zegt Josephine Bourne, Global Chief of Education van UNICEF. “We zullen op deze realisaties blijven voortbouwen, zodat 's werelds meest kwetsbare kinderen de kans krijgen om via onderwijs te werken aan een betere toekomst voor zichzelf en hun gezin.”

Met de steun van de IKEA Foundation heeft Save the Children in 17 landen in Azië en Europa gewerkt om onderwijskansen te bieden aan kinderen die niet naar school gingen, om de leeromgeving te verbeteren en om leerkrachten te trainen in kindgerichte, niet-gewelddadige en inclusieve onderwijsmethodologie.

“Onderwijs is een mensenrecht en is het middel bij uitstek om kinderen de vaardigheden en kennis mee te geven die ze nodig hebben om zich ten volle te ontplooien. Onderwijs redt ook levens, beschermt en zorgt voor vrede. Save the Children is uiterst dankbaar voor ons partnerschap met de IKEA Foundation en de steun die we wereldwijd van de medewerkers en klanten van IKEA krijgen. Samen hebben we een enorm verschil kunnen maken voor gehandicapte kinderen en kinderen van etnische minderheden. Save the Children gaat onverstoorbaar door tot alle kinderen de kans krijgen om te leren”, zegt David Skinner, Directeur van het Education Global Initiative van Save the Children.

De Soft Toys for Education-actie loopt op haar einde en was een groot succes. De IKEA Foundation blijft UNICEF en Save the Children financieel steunen in Oost-Europa, Afrika ten zuiden van de Sahara en Azië op het vlak van onderwijs, de zorg voor en de ontwikkeling van jonge kinderen, kinderbescherming, adolescentie en humanitaire hulp.

(*) Save the Children is niet actief in België.

Bericht voor de redactie

Dit zijn de persoonlijke verhalen van leerkrachten en kinderen zoals May Yoi Ching Marma in Bangladesh, Naima in de Filipijnen, Nokolunga in Zuid-Afrika en Jan Sankoh in Sierra Leone.

Save the Children

The story of Naima in Mindanao, the Philippines: https://www.savethechildren.net/save-children-ikea-foundation-collaboration-case-study-philippines

The story of May Yoi Ching in Bangladesh: https://www.savethechildren.net/save-children-ikea-foundation-collaboration-case-study-bangladesh

UNICEF

The story of Nokulunga in South Africa: http://www.unicef.org/esaro/5440_south-africa_day-of-the-girl-child.html

Studying despite the Ebola outbreak Sierra Leone : http://www.unicef.org/infobycountry/sierraleone_81528.html

Over de IKEA Foundation

De IKEA Foundation (Stichting IKEA Foundation) is de filantropische arm van de Stichting INGKA Foundation, de eigenaar van de IKEA Groep. We streven ernaar de kansen voor kinderen en jongeren in een aantal van ’s werelds armste gemeenschappen te verbeteren door financiële steun te geven aan totaalprogramma’s op lange termijn die een ingrijpende en blijvende verandering kunnen teweegbrengen. De IKEA Foundation werkt samen met sterke, strategisch gekozen partners voor het toepassen van innoverende benaderingen om grootschalige resultaten te bereiken in vier kerngebieden in het leven van een kind: een thuis, een gezonde start in het leven, kwaliteitsonderwijs en een stabiel gezinsinkomen. Daarnaast helpt de IKEA Foundation deze gemeenschappen in de strijd tegen klimaatverandering.

Verneem hier meer over op www.ikeafoundation.org en www.facebook.com/IKEAfoundation.

Over UNICEF

Bij alles wat de organisatie doet, promoot UNICEF de rechten en het welzijn van elk kind. Samen met zijn partners werkt UNICEF in 190 landen en gebieden om dat engagement om te zetten in concrete acties. Daarbij wil UNICEF in het bijzonder de meest kwetsbare en uitgesloten kinderen bereiken en alle kinderen wereldwijd een helpende hand bieden. Voor meer informatie over UNICEF en zijn activiteiten, ga naarhttp://www.unicef.org. Volg ons op Twitter en Facebook.

Over Save the Children

Save the Children is een van ’s werelds meest vooraanstaande onafhankelijke organisaties voor kinderen. Het lanceert programma’s waarmee het ernaar streeft de kinderen in meer dan 120 landen over de hele wereld een beter leven te bezorgen. Save the Children werkt aan een wereld waar elk kind recht heeft op leven, bescherming, ontwikkeling en participatie, en ziet het als zijn missie om doorbraken te stimuleren in de manier waarop kinderen behandeld worden, en onmiddellijke en blijvende veranderingen in het leven van kinderen mogelijk te maken. Verneem hier meer over op www.savethechildren.net en www.facebook.com/savethechildren.