Recordomzet van €1,2 miljard voor IKEA België

Boekjaar 2024: €30 miljoen aan investeringen in omnichannel en lagere prijzen voor ruim 750 producten

Zaventem, 12 oktober 2023 - IKEA België heeft in boekjaar 2023 een recordomzet neergezet van €1,208 miljard, een omzetstijging van 16% ten opzichte van de €1,037 miljard van boekjaar 2022. De indrukwekkende stijging in een uitdagende periode van inflatie en hoge energieprijzen is onder andere het resultaat van verschillende investeringen in een soepele winkelervaring op alle verkoopskanalen. Ook komend boekjaar blijft dat een topprioriteit met een investering van €30 miljoen, en zullen keukens en opbergoplossingen belangrijke groeimotoren zijn. Ten slotte verlaagt IKEA België de prijzen van meer dan 750 producten, vooral in het meest betaalbare gamma.

Kerncijfers

Het boekjaar 2023 kende grote economische uitdagingen, zoals stijgende inflatie en energiekosten. Deze verhoogden niet alleen de operationele kosten van het bedrijf, maar zetten ook de koopkracht van klanten stevig onder druk. Toch steeg de omzet van IKEA België in het boekjaar 2023 met 16% tot een record van € 1,208 miljard uit producten en diensten. Het bedrijf slaagde erin om die sterke omzetgroei te combineren met een lagere klimaatvoetafdruk. Opvallende trends in de verschillende inkomstenstromen zijn onder meer een stijging van 12% in de verkoop van keukens, een stijging van 29% in de verkoop van voeding, en een stijging van 97% in de verkoop via Click & Collect.

Lagere prijzen voor meer dan 750 producten

Terwijl voor veel mensen het leven duurder geworden is, verlaagt IKEA de prijzen om zijn producten voor zoveel mogelijk mensen zo betaalbaar mogelijk te houden. Sinds 1 september heeft IKEA België de prijzen van meer dan 750 producten verlaagd, vooral in het meest betaalbare gamma. IKEA België heeft op die manier €29 miljoen rechtstreeks door kunnen rekenen aan de klant, onder andere dankzij het uitgekiende logistieke raderwerk van IKEA en lagere kosten voor grondstoffen en transport.

Omnichannel winkelervaring

Om tegemoet te komen aan de veranderende winkelnoden van klanten, heeft IKEA België sterk geïnvesteerd in een betere winkelervaring: de klantervaring in de winkels en online is verbeterd, de wachttijden zijn verminderd en de capaciteit voor onlinediensten vergroot. Opvallende investeringen zijn onder andere in Click & Collect in IKEA Arlon, waar dankzij een grotere voorraad ter plaatse klanten niet alleen sneller kunnen bediend worden, maar ook vlotter dankzij de aparte ingang waar ze hun bestellingen afhalen.

De investeringen blijken nu al een succes: de verkoop via Click & Collect is zo goed als verdubbeld en de nieuwe Scan & Go-technologie - waarmee klanten producten kunnen scannen met hun smartphone en vlot betalen aan een aparte kassa - heeft zijn weg gevonden naar bijna 60.000 tevreden klanten. ​

IKEA België heeft ook pionierswerk verricht op het vlak van innovatieve technologieën, zoals de autonome drones die gebruikt worden voor voorraadcontroles in 5 Belgische IKEA winkels en, in samenwerking met medewerkers, het distributiecentrum in Winterslag.

Duurzaamheid en impact op de samenleving

IKEA België slaagde erin om zijn klimaatvoetafdruk in het boekjaar 2023 met 28% (2798t CO2 voor boekjaar 23) te verkleinen voor het afval, water- en energieverbruik in eigen operaties, en toont daarmee dat financiële groei kan samengaan met een lagere klimaatvoetafdruk. 29% van de leveringen bij klanten thuis (“last mile deliveries”) zijn met elektrische voertuigen gedaan, tegen eind 2025 moet dat 100% zijn. ​

Het engagement van IKEA om een positieve impact te hebben op de Belgische samenleving blijft onveranderd. Binnen het 'Welkom Thuis'-project, dat eenoudergezinnen in België en Luxemburg steunt, werkt IKEA België nauw samen met organisaties uit het middenveld. In boekjaar 2023 doneerde het bedrijf €200.000, en sinds de start van het project deden meer dan 600 medewerkers van IKEA België vrijwilligerswerk tijdens de werkuren. Binnen het 'Werken & Samen Groeien'-programma zijn de afgelopen 3 jaar 106 vluchtelingen opgeleid. In het boekjaar 2024 wil IKEA België nog eens 40 vluchtelingen opleiden.

Vooruitblik

Voor het boekjaar 2024 zijn het keukensegment en de opbergoplossingen de belangrijkste speerpunten voor verdere groei. IKEA blijft het komende jaar ook verder investeren in zijn omnichannel-transformatie en voorziet hiervoor €30 miljoen, onder andere in hernieuwbare koel- en verwarmingssystemen, laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in alle acht Belgische winkels, en nieuwe oplossingen waarmee klanten aan een lage kost producten kunnen ophalen buiten de openingsuren.

Resultaten Ingka en Inter IKEA

Ingka Group, de eigenaar van IKEA België, behaalde voor het boekjaar 2023 een omzet van €41,7 miljard (+5,7%). Inter IKEA, de franchisegever van IKEA België via Ingka Group, zette een omzet neer van €47,6 miljard.

IKEA biedt goed ontworpen, functionele woninginrichtingsartikelen tegen betaalbare prijzen. IKEA werd in 1943 opgericht in Zweden en de IKEA Group telt vandaag 364 winkels in 30 landen. 158.000 medewerkers engageren zich voor onze visie om een beter dagelijks leven te creëren voor zo veel mogelijk mensen. De zorg voor mens en milieu maakt integraal deel uit van onze manier van zakendoen. IKEA ondersteunt permanent initiatieven die ondermeer kinderen en het milieu ten goede komen. IKEA is sinds 1984 in België actief en heeft 8 woonwarenhuizen: in Anderlecht, Arlon, Gent, Liège, Wilrijk, Zaventem, Hasselt en Mons. Sinds 2018 zijn de producten van IKEA België ook online beschikbaar op IKEA.be. In België telt IKEA meer dan 4.400 medewerkers.